Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie - Barczewo 2002: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 6: | Linia 6: | ||
==Przebieg== | ==Przebieg== | ||
Festiwal rozpoczął się – i stało się to jego tradycją – odśpiewaniem "Roty" przed pomnikiem Feliksa Nowowiejskiego przy Szkole Podstawowej w Barczewie. Następnie chóry przemaszerowały ulicami miasta do [[Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie|Muzeum Feliksa Nowowiejskiego]], gdzie powitał je syn kompozytora Jan Nowowiejski a następnie do kościoła św. Anny, gdzie odbył się koncert inauguracyjny. | Festiwal rozpoczął się – i stało się to jego tradycją – odśpiewaniem "Roty" przed pomnikiem Feliksa Nowowiejskiego przy Szkole Podstawowej w Barczewie. Następnie chóry przemaszerowały ulicami miasta do [[Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie|Muzeum Feliksa Nowowiejskiego]], gdzie powitał je syn kompozytora Jan Nowowiejski a następnie do kościoła św. Anny, gdzie odbył się koncert inauguracyjny. | ||
− | <br>Festiwalowi towarzyszyło dziesięć koncertów chóralnych zorganizowanych w Barczewie oraz innych miejscowościach regionu – w Olsztynie, Bartołtach Wielkich, Łęgajnach, Ramsowie, Gietrzwałdzie, i Świętej Lipce występowały chóry startujące w konkursie. Poza tym zorganizowano sesję naukową, na której wygłoszono sześć referatów, a której pokłosiem był zeszyt naukowy pt. „Muzyka Warmii i Mazur”. | + | <br>Festiwalowi towarzyszyło dziesięć koncertów chóralnych zorganizowanych w Barczewie oraz innych miejscowościach regionu – w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]], [[ewim:Bartołty Wielkie|Bartołtach Wielkich]], [[ewim:Łęgajny|Łęgajnach]], [[ewim:Ramsowo|Ramsowie]], [[ewim:Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], i [[ewim:Święta Lipka|Świętej Lipce]] występowały chóry startujące w konkursie. Poza tym zorganizowano sesję naukową, na której wygłoszono sześć referatów, a której pokłosiem był zeszyt naukowy pt. „Muzyka Warmii i Mazur”. |
<br>Zgodnie z regulaminem podczas części konkursowej chóry wykonywać miały wyłącznie muzykę religijną a capella. Obowiązkowymi punktami programu konkursowego były: utwór Feliksa Nowowiejskiego, utwór muzyki dawnej i utwór współczesny. Organizatorzy otrzymali dwadzieścia jeden zgłoszeń, z czego do koncertów konkursowych zakwalifikowano dwanaście chórów. W konkursie brały udział dwa zespoły z Warmii i Mazur – [[Chór „Camerata”]] z Iławy oraz [[ProForma]] z Olsztyna, które „zdominowały festiwal”<ref>Cyt. za: Szyłłejko Tadeusz, "Śpiewanie mistrzów. Festiwal chórów zakończony", „Gazeta Wyborcza”, 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.</ref> i zdobyły dwie najważniejsze nagrody. | <br>Zgodnie z regulaminem podczas części konkursowej chóry wykonywać miały wyłącznie muzykę religijną a capella. Obowiązkowymi punktami programu konkursowego były: utwór Feliksa Nowowiejskiego, utwór muzyki dawnej i utwór współczesny. Organizatorzy otrzymali dwadzieścia jeden zgłoszeń, z czego do koncertów konkursowych zakwalifikowano dwanaście chórów. W konkursie brały udział dwa zespoły z Warmii i Mazur – [[Chór „Camerata”]] z Iławy oraz [[ProForma]] z Olsztyna, które „zdominowały festiwal”<ref>Cyt. za: Szyłłejko Tadeusz, "Śpiewanie mistrzów. Festiwal chórów zakończony", „Gazeta Wyborcza”, 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.</ref> i zdobyły dwie najważniejsze nagrody. | ||
<br>Programy koncertów konkursowych i towarzyszących okazały się bardzo różnorodne – „barczewski zjazd 12 chórów z całej Polski pokazał (...) ogromne repertuarowe bogactwo, zdolne zachwycić najwybredniejszych miłośników muzyki. W kościele Świętej Anny i w wielu innych miejscach na Warmii rozbrzmiewali w te weekendowe dni wielcy mistrzowie: Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Alessandro Scarlatti, Haydn, Bruckner, Zoltan Kodály, czy wreszcie wielki twórca dzisiejszych dni, Aarvo Pärt – naprawdę było czego posłuchać”<ref>Tamże.</ref>. | <br>Programy koncertów konkursowych i towarzyszących okazały się bardzo różnorodne – „barczewski zjazd 12 chórów z całej Polski pokazał (...) ogromne repertuarowe bogactwo, zdolne zachwycić najwybredniejszych miłośników muzyki. W kościele Świętej Anny i w wielu innych miejscach na Warmii rozbrzmiewali w te weekendowe dni wielcy mistrzowie: Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Alessandro Scarlatti, Haydn, Bruckner, Zoltan Kodály, czy wreszcie wielki twórca dzisiejszych dni, Aarvo Pärt – naprawdę było czego posłuchać”<ref>Tamże.</ref>. | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
*[[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Ziemia Barczewska”]] | *[[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Ziemia Barczewska”]] | ||
*[[Stowarzyszenie „Eko – Dadaj”]] | *[[Stowarzyszenie „Eko – Dadaj”]] | ||
− | *Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie | + | *[[ewim:Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie|Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie]] |
Komitet organizacyjny: | Komitet organizacyjny: | ||
*[[Jan Połowianiuk]] – Dyrektor Artystyczny | *[[Jan Połowianiuk]] – Dyrektor Artystyczny | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
*Lech Nitkowski | *Lech Nitkowski | ||
*[[Liliana Połowianiuk]] | *[[Liliana Połowianiuk]] | ||
− | *Marian Sawicki | + | *[[Marian Sawicki]] |
*Włodzimierz Zdaniuk | *Włodzimierz Zdaniuk | ||
− | * | + | *[[Wojciech Zenderowski]] |
*Danuta Zielonka | *Danuta Zielonka | ||
*Krystyna Żygadło | *Krystyna Żygadło | ||
Linia 118: | Linia 118: | ||
*''Muzyka Warmii i Mazur : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, Barczewo 7 czerwca 2002 r. : sesja naukowa'' / [red. nauk. Jan Połowianiuk ; współpr. Krystyna Lech, Danuta Łowkiel, Danuta Zielonka]. Z. 1. – Barczewo : Wydawnictwo Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, 2002. | *''Muzyka Warmii i Mazur : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, Barczewo 7 czerwca 2002 r. : sesja naukowa'' / [red. nauk. Jan Połowianiuk ; współpr. Krystyna Lech, Danuta Łowkiel, Danuta Zielonka]. Z. 1. – Barczewo : Wydawnictwo Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, 2002. | ||
− | [[Category:Muzyka]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Konkursy]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:Powiat kętrzyński]] [[Category: | + | [[Category: Muzyka]] [[Category: Festiwale]] [[Category: Konkursy]] [[Category: Powiat olsztyński]][[Category:Barczewo (gmina miejsko-wiejska)]] [[Category:Reszel (gmina miejsko-wiejska)]][[Category: Powiat kętrzyński]] [[Category: 1990-]] |
Aktualna wersja na dzień 12:36, 20 paź 2014
Pierwsza edycja Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie, która odbyła się w dniach 6-8 czerwca 2002 r.
Spis treści
Przebieg
Festiwal rozpoczął się – i stało się to jego tradycją – odśpiewaniem "Roty" przed pomnikiem Feliksa Nowowiejskiego przy Szkole Podstawowej w Barczewie. Następnie chóry przemaszerowały ulicami miasta do Muzeum Feliksa Nowowiejskiego, gdzie powitał je syn kompozytora Jan Nowowiejski a następnie do kościoła św. Anny, gdzie odbył się koncert inauguracyjny.
Festiwalowi towarzyszyło dziesięć koncertów chóralnych zorganizowanych w Barczewie oraz innych miejscowościach regionu – w Olsztynie, Bartołtach Wielkich, Łęgajnach, Ramsowie, Gietrzwałdzie, i Świętej Lipce występowały chóry startujące w konkursie. Poza tym zorganizowano sesję naukową, na której wygłoszono sześć referatów, a której pokłosiem był zeszyt naukowy pt. „Muzyka Warmii i Mazur”.
Zgodnie z regulaminem podczas części konkursowej chóry wykonywać miały wyłącznie muzykę religijną a capella. Obowiązkowymi punktami programu konkursowego były: utwór Feliksa Nowowiejskiego, utwór muzyki dawnej i utwór współczesny. Organizatorzy otrzymali dwadzieścia jeden zgłoszeń, z czego do koncertów konkursowych zakwalifikowano dwanaście chórów. W konkursie brały udział dwa zespoły z Warmii i Mazur – Chór „Camerata” z Iławy oraz ProForma z Olsztyna, które „zdominowały festiwal”[1] i zdobyły dwie najważniejsze nagrody.
Programy koncertów konkursowych i towarzyszących okazały się bardzo różnorodne – „barczewski zjazd 12 chórów z całej Polski pokazał (...) ogromne repertuarowe bogactwo, zdolne zachwycić najwybredniejszych miłośników muzyki. W kościele Świętej Anny i w wielu innych miejscach na Warmii rozbrzmiewali w te weekendowe dni wielcy mistrzowie: Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Alessandro Scarlatti, Haydn, Bruckner, Zoltan Kodály, czy wreszcie wielki twórca dzisiejszych dni, Aarvo Pärt – naprawdę było czego posłuchać”[2].
Organizatorzy
- Urząd Miasta w Barczewie
- Parafia Rzymskokatolicka św. Anny w Barczewie
- Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Barczewie
- Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, Oddział w Barczewie
- Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Ziemia Barczewska”
- Stowarzyszenie „Eko – Dadaj”
- Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
Komitet organizacyjny:
- Jan Połowianiuk – Dyrektor Artystyczny
- Mariola Łukowska
- Jerzy Bujnowski
- Alina Jakończuk
- Krzysztof Kacprowicz
- Krystyna Lech
- Danuta Łowkiel
- ks. Paweł Łukaszewicz
- Elżbieta Miłaszewska
- Lech Nitkowski
- Liliana Połowianiuk
- Marian Sawicki
- Włodzimierz Zdaniuk
- Wojciech Zenderowski
- Danuta Zielonka
- Krystyna Żygadło
Rada Artystyczna:
- Jan Połowianiuk – przewodniczący
- ks. Grzegorz Mocarski
- ks. Zbigniew Stępniak
- Liliana Połowianiuk
Prowadzenie koncertów – Liliana Połowianiuk
Program
6 czerwca
Koncert inauguracyjny festiwalu w kościele św. Anny w Barczewie Wykonawcy – Chór Bel Canto z Olsztyna
7 czerwca
- I Sesja Naukowa nt. „Muzyka Warmii i Mazur” – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
- Koncerty towarzyszące:
- Chór Kameralny „Canto” w Szkole Podstawowej w Barczewie
- Chór Uczelniany WSIiZ z Rzeszowa w kościele św. Andrzeja Ap. w Barczewie
- Rzemieślniczy Chór Męski „Pochodnia” w kościele św. Jakuba Apostoła i Michała Archanioła w Bartołtach Wielkich
- Chór „Harmonia” w Domu Pomocy Społecznej w Barczewie
- Kameralny Chóru Męskiego „Cantilena” i Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego w Katedrze św. Jakuba w Olsztynie
- Przesłuchania konkursowe (w kościele św. Anny w Barczewie):
- Chór „Laudate Dominum” (Milicz)
- Poznańscy Magrygaliści im. Wacława z Szamotuł (Poznań)
- Kameralny Zespół Muzyki Północno-Wschodniey i Popołudniowey „Pro Forma” (Olsztyn)
- Chór Nauczycielski miasta Lublina „Fermata” (Lublin)
- Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego (Warszawa)
- Chór Mieszany „Canta Nobiscum” (Wrocław)
- Chór „Camerata” (Iława)
8 czerwca
- Koncerty towarzyszące:
- Chór Mieszany „Canta Nobiscum” w kościele św. Maksymiliana Kolbego w Łęgajnach
- Chór „Laudate Dominum” w kościele św. Rocha w Ramsowie
- Kameralny Zespół Muzyki Północno-Wschodniey i Popołudniowey „Pro Forma” w kościele św. Dyzmy w Zakładzie Karnym w Barczewie
- Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Bazylice Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Gietrzwałdzie
- Chór Nauczycieli miasta Lublina „Fermata” i Poznańscy Madrygaliści im. Wacława z Szamotuł w Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Świętej Lipce
- Przesłuchania konkursowe (w kościele św. Anny w Barczewie):\
- Kameralny Chór Męski „Cantilena” (Wrocław)
- Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (Gdańsk)
- Rzemieślniczy Chór Męski „Pochodnia” (Częstochowa)
- Chór Uczelniany WZIiZ (Rzeszów)
- Chór Kameralny „Canto” (Bielsk Podlaski)
- Chór „Harmonia” (Żukowo)
Konkurs
Jury:
- Jan Połowianiuk – przewodniczący
- ks. Grzegorz Mocarski
- ks. Zbigniew Stępniak
Laureaci:
- Grand Prix – Chór „Camerata” z Iławy
- Złoty Dyplom i I miejsce z wyróżnieniem – zespół ProForma z Olsztyna
- Złoty Dyplom i I miejsce:
- Kameralny Chór Męski „Cantilena” z Wrocławia
- Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego z Warszawy
- Srebrny Dyplom i II miejsce:
- Chór Mieszany „Canta Nobiscum” z Wrocławia
- Chór Kameralny „Canto” z Bielska Podlaskiego
- Poznańscy Magrygaliści im. Wacława z Szamotuł
- Brązowy Dyplom i III miejsce:
- Chór „Laudate Dominum” z Milicza
- Chór „Harmonia” z Żukowa
- Rzemieślniczy Chór Męski „Pochodnia” z Częstochowy
- Chór Nauczycielski miasta Lublina „Fermata”
- Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie kompozycji Feliksa Nowowiejskiego – Poznańscy Madrygaliści im. Wacława z Szamotuł
- Nagroda specjalna za najlepszą technikę wokalną – Chór „Camerata” z Iławy
- Nagroda specjalna „Dla najlepszego dyrygenta” – Marcin Wawruk
Bibliografia
- Połowianiuk, Jan: Duży festiwal w małym mieście : inicjatywa godna wsparcia / Jan Połowianiuk ; rozm. Tadeusz Szyłłejko // „Gazeta Wyborcza”. – 2002, nr 130, dod. „Olsztyn”, s. 4.
- (NOW-SW): Uczta śpiewaków : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego / (NOW-SW). – Il. // „Tygodnik Warmiński”. – 2002, nr 23, s. 5.
- Szyłłejko, Tadeusz: Śpiewanie mistrzów : festiwal chórów zakończony / Tadeusz Szyłłejko // „Gazeta Wyborcza”. – 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.
- (Now-SW): Zespoły dopisały : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego / (Now-SW) // „Tygodnik Warmiński”. – 2002, nr 17, s. 7.
- (BN): Główna nagroda pojechała do Iławy : I Festiwal Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego zakończony / (BN) // „Tygodnik Warmiński”. – 2002, nr 24, s. 12-13.
- Komitet organizacyjny I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego. – Il. // „Tygodnik Warmiński”. – 2003, nr 2, s. 7.
Przypisy
Zobacz też
- Strona internetowa festiwalu
- Muzyka Warmii i Mazur : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, Barczewo 7 czerwca 2002 r. : sesja naukowa / [red. nauk. Jan Połowianiuk ; współpr. Krystyna Lech, Danuta Łowkiel, Danuta Zielonka]. Z. 1. – Barczewo : Wydawnictwo Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, 2002.