Chór Męski Surma: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „olsztyński chór, działający od 1973 r. <br> == Historia == Chór powstał w 1973 r. z inicjatywy Henryka Rejbakoza, pod patronatem [[Wojewó…”)
 
m (stronę Chór Męski „Surma” przeniósł do Chór Męski Surma)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
olsztyński chór, działający od 1973 r. <br>  
+
[[ewim:Olsztyn|Olsztyński]] chór, działający od 1973 r. <br>  
  
 
== Historia  ==
 
== Historia  ==
 
+
Chór powstał w 1973 r. z inicjatywy [[Henryk Rejbakoz|Henryka Rejbakoza]] i [[Stanisław Markiewicz|Stanisława Markiewicza]], pod patronatem [[Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie|Wojewódzkiego Domu Kultury w Olsztynie]], a następnie [[Regionalny Ośrodek Kultury w Olsztynie|Regionalnego Ośrodka Kultury]]. Z założenia miał być to amatorski chór męski, skupiający osoby pracujące, wykonujący pieśni patriotyczne, powstańcze i narodowe. Inauguracyjny koncert chóru odbył się 14 października 1974 r. w [[Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie|Teatrze im. Stefana Jaracza]] w Olsztynie z okazji 25-lecia [[Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie|Wojewódzkiego Domu Kultury]]. Z biegiem lat repertuar chóru został poszerzony o fragmenty oper i kompozycje lokalnych kompozytorów, później także o kolędy i pieśni współczesne. Chór „Surma”, cieszący się dużą sympatią publiczności, gwarantował oprawę muzyczną wielu oficjalnym i mniej oficjalnym uroczystościom i obchodom. Do 1992 r. śpiewowi zespołu towarzyszył akompaniament [[Alina Malinowska|Aliny Malinowskiej]].
Chór powstał w 1973 r. z inicjatywy [[Henryk Rejbakoz|Henryka Rejbakoza]], pod patronatem [[Wojewódzki Dom Kultury|Wojewódzkiego Domu Kultury]] w Olsztynie. Z założenia miał być to amatorski chór męski, skupiający osoby pracujące, wykonujący pieśni patriotyczne, powstańcze i narodowe. Inauguracyjny koncert chóru odbył się 14 października 1974 r. w [[Teatr im. Stefana Jaracza|Teatrze im. Stefana Jaracza]] w Olsztynie z okazji 25-lecia [[Wojewódzki Dom Kultury|Wojewódzkiego Domu Kultury]]. Z biegiem lat repertuar chóru został poszerzony o fragmenty oper i kompozycje lokalnych kompozytorów, później także o kolędy i pieśni współczesne. Chór „Surma”, cieszący się dużą sympatią publiczności, gwarantował oprawę muzyczną wielu oficjalnym i mniej oficjalnym uroczystościom i obchodom. Do 1992 roku śpiewowi zespołu towarzyszył akompaniament [[Alina Malinowska|Aliny Malinowskiej]].
+
<br>Od 1999 r. brak dalszych informacji o działalności chóru. Po przekształceniu [[Regionalny Ośrodek Kultury w Olsztynie|Regionalnego Ośrodka Kultury w Olsztynie]] w [[Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie|Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie]] w 2001 r. chór prawdopodobnie przestał istnieć.
 
+
 
==Dyrygenci==
 
==Dyrygenci==
 
 
*[[Stanisław Markiewicz]] (w latach 1973-1975)
 
*[[Stanisław Markiewicz]] (w latach 1973-1975)
 
*[[Lucjan Marzewski]] (w latach 1975-1989)
 
*[[Lucjan Marzewski]] (w latach 1975-1989)
 
*[[Bogusław Paliński]] (w latach 1989-1994)
 
*[[Bogusław Paliński]] (w latach 1989-1994)
 
*[[Feliks Pacer]] (w latach 1994-1997)
 
*[[Feliks Pacer]] (w latach 1994-1997)
*[[Robert Jakóbczak]] (od 1997- )
+
*[[Robert Jakóbczak]] (od 1997 r.)
  
 
== Bibliografia  ==
 
== Bibliografia  ==
  
#''Chór Męski „Surma” (1973-1983)'' / Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego, Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie. - Olsztyn, 1983.<br>  
+
#''Chór Męski „Surma” (1973-1983)'' / Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego, Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie. Olsztyn, 1983.<br>  
#tm: ''Srebrna „Surma”'' / tm. - Il. // Dziennik Pojezierza. - 1996, nr 213, s. 15.
+
#tm: ''Srebrna „Surma”'' / tm. Il. // „Dziennik Pojezierza”. 1996, nr 213, s. 15.
#Mierzyńska, Urszula: ''Ćwierćwiecze chóru „Surma” / Urszula Mierzyńska. - Il. // Dziennik Pojezierza. - 1998, nr 234, s. 8.
+
#Mierzyńska, Urszula: ''Ćwierćwiecze chóru „Surma”'' / Urszula Mierzyńska. Il. // „Dziennik Pojezierza”. 1998, nr 234, s. 8.
 +
#Sośnicka, Halina: ''Chór męski „Surma” – Jubilat'' / Halina Sośnicka. – Il. // „Olsztyński Informator Kulturalny”. – 1998, nr 12, s. 9-11.
  
[[Category:Olsztyn]] [[Category:Muzyka]] [[Category:Chóry]] [[Category:1971-1980]] [[Category:1981-1990]] [[Category:1991-2000]] [[Category:2001-2010]]
+
[[Category:Olsztyn]] [[Category:Muzyka]] [[Category:Chóry i orkiestry]] [[Category:1945-1989]] [[Category:1990-]]

Aktualna wersja na dzień 10:05, 5 gru 2014

Olsztyński chór, działający od 1973 r.

Historia

Chór powstał w 1973 r. z inicjatywy Henryka Rejbakoza i Stanisława Markiewicza, pod patronatem Wojewódzkiego Domu Kultury w Olsztynie, a następnie Regionalnego Ośrodka Kultury. Z założenia miał być to amatorski chór męski, skupiający osoby pracujące, wykonujący pieśni patriotyczne, powstańcze i narodowe. Inauguracyjny koncert chóru odbył się 14 października 1974 r. w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie z okazji 25-lecia Wojewódzkiego Domu Kultury. Z biegiem lat repertuar chóru został poszerzony o fragmenty oper i kompozycje lokalnych kompozytorów, później także o kolędy i pieśni współczesne. Chór „Surma”, cieszący się dużą sympatią publiczności, gwarantował oprawę muzyczną wielu oficjalnym i mniej oficjalnym uroczystościom i obchodom. Do 1992 r. śpiewowi zespołu towarzyszył akompaniament Aliny Malinowskiej.
Od 1999 r. brak dalszych informacji o działalności chóru. Po przekształceniu Regionalnego Ośrodka Kultury w Olsztynie w Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie w 2001 r. chór prawdopodobnie przestał istnieć.

Dyrygenci

Bibliografia

  1. Chór Męski „Surma” (1973-1983) / Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego, Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie. – Olsztyn, 1983.
  2. tm: Srebrna „Surma” / tm. – Il. // „Dziennik Pojezierza”. – 1996, nr 213, s. 15.
  3. Mierzyńska, Urszula: Ćwierćwiecze chóru „Surma” / Urszula Mierzyńska. – Il. // „Dziennik Pojezierza”. – 1998, nr 234, s. 8.
  4. Sośnicka, Halina: Chór męski „Surma” – Jubilat / Halina Sośnicka. – Il. // „Olsztyński Informator Kulturalny”. – 1998, nr 12, s. 9-11.