Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach": Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "Dodaj tu swoja treść category:Festiwale Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych.") |
|||
Linia 4: | Linia 4: | ||
Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych. | Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych. | ||
+ | |||
+ | I/ Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” to jedyne takie wydarzenie w regionie Warmii i Mazur, w czasie którego publiczność może posłuchać barokowej muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach. | ||
+ | |||
+ | II/ Organizator: Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH | ||
+ | |||
+ | III/ Opis/Przebieg | ||
+ | |||
+ | Początki Festiwalu wiążą się z koncertami muzyki dawnej, które od 2012 roku były organizowane w Olecku przez Katarzynę Krajewską-Openchowską, a w kolejnych latach przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „NA MAZURACH”. Od 2015 roku odbywały się one także w Gołdapi. Bardzo dobra recepcja koncertów i zainteresowanie muzyką publiczności przyczyniły się do powstania festiwalu, który w swoim założeniu jest wydarzeniem prezentującym muzykę barokową wykonywaną na instrumentach historycznych. Organizowany na przełomie czerwca i lipca Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” odbywa się od 2016 roku w dwóch mazurskich miastach – Olecku i Gołdapi. Na każdą edycję Festiwalu składa się od trzech do pięciu koncertów. Wydarzeniu towarzyszą wystawy plenerowe nawiązujące do historii Mazur. Celem Festiwalu jest popularyzowanie w regionie barokowej muzyki prezentowanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach oraz promowanie muzyków z regionu, kraju i świata. Podczas Festiwalu odbywają się także premiery – zarówno światowe, jak i polskie. Do tej pory były to: Aria Del cielo segnato z opery Demofoonte J. A. Hassego (prapremiera), Wariacje na violonę i orkiestrę W. Kalluscha (premiera), Ciaccona in B, op. 2 nr 12 A. Caldary (premiera) oraz Stabat Mater N. Logroscion (premiera). Od 2012 roku odbyło się 13 koncertów, wystąpiło blisko 120 artystów z kilkunastu krajów świata. Dotychczasowe koncerty Festiwalu odbyły się pod honorowymi patronatami: Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2017 rok), Instytutu Słowackiego (2016 rok), Burmistrza Olecka Wacława Olszewskiego (2016, 2017), Burmistrza Gołdapi Tomasza Rafała Luty (2016, 2017). | ||
+ | |||
+ | IV/ | ||
+ | PROGRAM 2016: | ||
+ | 3 lipca, godz. 13.00, Olecko | ||
+ | otwarcie plenerowej wystawy fotograficznej autorstwa Ewy Kozłowskiej „Barok na Mazurach” | ||
+ | |||
+ | 3 lipca, godz. 19.00, Olecko | ||
+ | Kościół pw. NMP Królowej Polski | ||
+ | Koncert Inauguracyjny – „POLSKO-LITEWSKIE SPOTKANIA Z BAROKIEM” | ||
+ | Darius Klišys – birbyne (Litwa) | ||
+ | Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa) | ||
+ | Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa) | ||
+ | Marek Toporowski – klawesyn (Polska) | ||
+ | Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska) | ||
+ | |||
+ | „Koncert muzyki XVII wieku” | ||
+ | |||
+ | Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona terza a 3 | ||
+ | Tarquinio Merula (1594-1665) – Canzone „La Miradoro” | ||
+ | Dario Castello (1590-1658) – Sonata Prima (soprano & bc.) | ||
+ | Bernardo Storace (1637-1707) – Chiacona (klawesyn solo) | ||
+ | Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Corona Aurea a 2 | ||
+ | Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona seconda a 2 | ||
+ | pieces for viola da gamba (ew. with bc.) | ||
+ | Jonas Tamulionis (ur. 1949) – 3 duets for 2 birbynes | ||
+ | Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Chromatica a 3 | ||
+ | Giovanni Picchi (1572-1643) – Ballo alla Polacha, Ballo Ongaro, Todescha | ||
+ | Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Spandesa a 3 | ||
+ | Anonim – Tańce z tabulatury oliwskiej (braniewskiej) | ||
+ | Tarquinio Merula (1594-1665) – Chiacona | ||
+ | |||
+ | 7 lipca, godz. 19.00, Olecko | ||
+ | Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego | ||
+ | „FLORILEGIUM MUSICUM” | ||
+ | Rafael Przybyła – obój barokowy (Polska) | ||
+ | Dariusz Hajdukiewicz – pozytyw organowy (Polska) | ||
+ | |||
+ | Jan Pieterszoon Swelinck (1562-1621) – Toccata in a | ||
+ | J. S. Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe“ BWV 156 | ||
+ | Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata h-moll K.87 | ||
+ | Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i continuo | ||
+ | J. S. Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 706 | ||
+ | Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Sonata a – moll na obój i continuo | ||
+ | Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Canzonetta BuxWV 225 | ||
+ | Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo | ||
+ | Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) – Preludium Es – dur | ||
+ | Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) – Partita C – dur na obój i organy obligato | ||
+ | Michel Corette (1707-1795) – Noël provençal – Tambourin | ||
+ | |||
+ | 8 lipca, godz. 19.00, Olecko | ||
+ | Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego | ||
+ | „BAROKOWE KONTRASTY” | ||
+ | Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja) | ||
+ | Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe (Słowacja) | ||
+ | Jakub Stračina – violone grande (Słowacja) | ||
+ | Ján Krigovský – violone grande (Słowacja) | ||
+ | Marek Čermák– organy (Słowacja) | ||
+ | |||
+ | ORGANY WIELKIE | ||
+ | |||
+ | Johann Ernest Eberlin (1702 – 1762) – Toccata i fuga C dur | ||
+ | Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Toccata i wariacje na skrzypce | ||
+ | Antonio Giannotti (1648-1721) – Sonata na skrzypce solo | ||
+ | Daniel Georg Speer (1636-1709) – Dwie sonaty na trio fagotowe (transkrypcja na skrzypce i violone grande) | ||
+ | Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – „Sonaty Różańcowe“ – Sonata nr 1, cz. „Zwiastowanie“ | ||
+ | ORGANY MAŁE | ||
+ | |||
+ | Joseph Puschmann (1738 – 1794) – Koncert organowy D-dur | ||
+ | Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata G-dur BVW 1021 na skrzypce, kontrabas i klawesyn, cz. Adagio -Vivace –Largo- Presto | ||
+ | Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – Passacaglia „Anielska“ na skrzypce solo | ||
+ | 9 lipca, godz. 19.00, Olecko | ||
+ | Kościół pw. NMP Królowej Polski | ||
+ | |||
+ | PERGOLESI – „STABAT MATER” | ||
+ | Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja) | ||
+ | Matej Benda – kontratenor (Słowacja) | ||
+ | Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja) | ||
+ | |||
+ | Heinrich Ignaz Biber (1644-1704) – „Battalia” | ||
+ | Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Stabat Mater” | ||
+ | |||
+ | 10 lipca, godz. 19.00, Gołdap | ||
+ | Kościół pw. NMP Matki Kościoła | ||
+ | LOGROSCINO – „STABAT MATER” | ||
+ | Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja) | ||
+ | Matej Benda – kontratenor (Słowacja) | ||
+ | Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja) | ||
+ | |||
+ | Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Sinfonia D-dur | ||
+ | Nicola Logroscino (1698-1763) – „Stabat Mater” (polska premiera) | ||
+ | Collegium Wartberg: | ||
+ | – Hélène Schmitt – skrzypce barokowe | ||
+ | – Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe | ||
+ | – Wolfram Fortin – viola barokowa | ||
+ | – Ján Krigovský – violone grande | ||
+ | – Jakub Stračina – violone grande | ||
+ | – Marek Čermák – klawesyn, organy | ||
+ | |||
+ | PROGRAM 2017: | ||
+ | KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE: PAWEŁ CZEKAŁA | ||
+ | |||
+ | Margrabowa. Treuburg. Olecko – miasto różnych kultur i wyznań | ||
+ | 25 czerwca, godz. 14:00, Olecko | ||
+ | Wzgórze Kościelne przy Placu Wolności | ||
+ | otwarcie fotograficznej wystawy plenerowej | ||
+ | |||
+ | BAROKOWE IMPRESJE | ||
+ | 25 czerwca, godz. 19.00, Olecko | ||
+ | Kościół pw. NMP Królowej Polski | ||
+ | |||
+ | Royal Baroque Ensemble – Orkiestra historyczna: | ||
+ | Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce barokowe | ||
+ | Marcin Stefaniuk – altówka barokowa | ||
+ | Maciej Łukaszuk – wiolonczela barokowa | ||
+ | Grzegorz Zimak – kontrabas barokowy | ||
+ | Anton Birula – chitarrone | ||
+ | Liliana Stawarz – klawesyn, kierownik zespołu | ||
+ | |||
+ | Koncert muzyki Georga Philippa Telemanna (1681-1767) | ||
+ | |||
+ | Overture-Suite in B-flat major „Les Nations”, TWV 55 B5 | ||
+ | Overture des Nations anciens et modernes in G major, TWV 55 G4 | ||
+ | |||
+ | W. A. MOZART – REQUIEM | ||
+ | 2 lipca, godz. 14:30, Gołdap | ||
+ | Kościół pw. NMP Matki Kościoła | ||
+ | 2 lipca, godz. 19:00, Olecko | ||
+ | Kościół pw. NMP Królowej Polski | ||
+ | |||
+ | Soliści: | ||
+ | Olga Siemieńczuk – sopran | ||
+ | Wanda Franek – mezzosopran | ||
+ | Rafał Grozdew – tenor | ||
+ | Paweł Czekała – bas | ||
+ | Muzycy Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej | ||
+ | Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej | ||
+ | Dariusz Zimnicki – dyrygent | ||
+ | |||
+ | Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068 | ||
+ | Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Requiem d-moll, KV 626 | ||
+ | |||
+ | V/ Bibliografia: | ||
+ | www.fundacja-namazurach.pl |
Wersja z 08:41, 24 sty 2018
Dodaj tu swoja treść
Międzynarodowy Festiwal "Barok na Mazurach" organizuje co roku koncerty muzyki barokowej na instrumentach historycznych.
I/ Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” to jedyne takie wydarzenie w regionie Warmii i Mazur, w czasie którego publiczność może posłuchać barokowej muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach.
II/ Organizator: Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH
III/ Opis/Przebieg
Początki Festiwalu wiążą się z koncertami muzyki dawnej, które od 2012 roku były organizowane w Olecku przez Katarzynę Krajewską-Openchowską, a w kolejnych latach przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „NA MAZURACH”. Od 2015 roku odbywały się one także w Gołdapi. Bardzo dobra recepcja koncertów i zainteresowanie muzyką publiczności przyczyniły się do powstania festiwalu, który w swoim założeniu jest wydarzeniem prezentującym muzykę barokową wykonywaną na instrumentach historycznych. Organizowany na przełomie czerwca i lipca Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach” odbywa się od 2016 roku w dwóch mazurskich miastach – Olecku i Gołdapi. Na każdą edycję Festiwalu składa się od trzech do pięciu koncertów. Wydarzeniu towarzyszą wystawy plenerowe nawiązujące do historii Mazur. Celem Festiwalu jest popularyzowanie w regionie barokowej muzyki prezentowanej na instrumentach historycznych lub ich kopiach oraz promowanie muzyków z regionu, kraju i świata. Podczas Festiwalu odbywają się także premiery – zarówno światowe, jak i polskie. Do tej pory były to: Aria Del cielo segnato z opery Demofoonte J. A. Hassego (prapremiera), Wariacje na violonę i orkiestrę W. Kalluscha (premiera), Ciaccona in B, op. 2 nr 12 A. Caldary (premiera) oraz Stabat Mater N. Logroscion (premiera). Od 2012 roku odbyło się 13 koncertów, wystąpiło blisko 120 artystów z kilkunastu krajów świata. Dotychczasowe koncerty Festiwalu odbyły się pod honorowymi patronatami: Gustawa Marka Brzezina - Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2017 rok), Instytutu Słowackiego (2016 rok), Burmistrza Olecka Wacława Olszewskiego (2016, 2017), Burmistrza Gołdapi Tomasza Rafała Luty (2016, 2017).
IV/ PROGRAM 2016: 3 lipca, godz. 13.00, Olecko otwarcie plenerowej wystawy fotograficznej autorstwa Ewy Kozłowskiej „Barok na Mazurach”
3 lipca, godz. 19.00, Olecko Kościół pw. NMP Królowej Polski Koncert Inauguracyjny – „POLSKO-LITEWSKIE SPOTKANIA Z BAROKIEM” Darius Klišys – birbyne (Litwa) Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa) Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa) Marek Toporowski – klawesyn (Polska) Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska)
„Koncert muzyki XVII wieku”
Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona terza a 3 Tarquinio Merula (1594-1665) – Canzone „La Miradoro” Dario Castello (1590-1658) – Sonata Prima (soprano & bc.) Bernardo Storace (1637-1707) – Chiacona (klawesyn solo) Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Corona Aurea a 2 Marcin Mielczewski (ca. 1600-1651) – Canzona seconda a 2 pieces for viola da gamba (ew. with bc.) Jonas Tamulionis (ur. 1949) – 3 duets for 2 birbynes Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Chromatica a 3 Giovanni Picchi (1572-1643) – Ballo alla Polacha, Ballo Ongaro, Todescha Adam Jarzebski (ca. 1590-1649) – Spandesa a 3 Anonim – Tańce z tabulatury oliwskiej (braniewskiej) Tarquinio Merula (1594-1665) – Chiacona
7 lipca, godz. 19.00, Olecko Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego „FLORILEGIUM MUSICUM” Rafael Przybyła – obój barokowy (Polska) Dariusz Hajdukiewicz – pozytyw organowy (Polska)
Jan Pieterszoon Swelinck (1562-1621) – Toccata in a J. S. Bach (1685-1750) – Sinfonia z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe“ BWV 156 Domenico Scarlatti (1685-1757) – Sonata h-moll K.87 Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i continuo J. S. Bach – Preludium chorałowe „Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 706 Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Sonata a – moll na obój i continuo Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Canzonetta BuxWV 225 Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) – Preludium Es – dur Johann Wilhelm Hertel (1727-1789) – Partita C – dur na obój i organy obligato Michel Corette (1707-1795) – Noël provençal – Tambourin
8 lipca, godz. 19.00, Olecko Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego „BAROKOWE KONTRASTY” Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja) Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe (Słowacja) Jakub Stračina – violone grande (Słowacja) Ján Krigovský – violone grande (Słowacja) Marek Čermák– organy (Słowacja)
ORGANY WIELKIE
Johann Ernest Eberlin (1702 – 1762) – Toccata i fuga C dur Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Toccata i wariacje na skrzypce Antonio Giannotti (1648-1721) – Sonata na skrzypce solo Daniel Georg Speer (1636-1709) – Dwie sonaty na trio fagotowe (transkrypcja na skrzypce i violone grande) Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – „Sonaty Różańcowe“ – Sonata nr 1, cz. „Zwiastowanie“ ORGANY MAŁE
Joseph Puschmann (1738 – 1794) – Koncert organowy D-dur Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata G-dur BVW 1021 na skrzypce, kontrabas i klawesyn, cz. Adagio -Vivace –Largo- Presto Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) – Passacaglia „Anielska“ na skrzypce solo 9 lipca, godz. 19.00, Olecko Kościół pw. NMP Królowej Polski
PERGOLESI – „STABAT MATER” Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja) Matej Benda – kontratenor (Słowacja) Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
Heinrich Ignaz Biber (1644-1704) – „Battalia” Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – „Stabat Mater”
10 lipca, godz. 19.00, Gołdap Kościół pw. NMP Matki Kościoła LOGROSCINO – „STABAT MATER” Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja) Matej Benda – kontratenor (Słowacja) Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja)
Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Sinfonia D-dur Nicola Logroscino (1698-1763) – „Stabat Mater” (polska premiera) Collegium Wartberg: – Hélène Schmitt – skrzypce barokowe – Blanka Pavlovičová – skrzypce barokowe – Wolfram Fortin – viola barokowa – Ján Krigovský – violone grande – Jakub Stračina – violone grande – Marek Čermák – klawesyn, organy
PROGRAM 2017: KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE: PAWEŁ CZEKAŁA
Margrabowa. Treuburg. Olecko – miasto różnych kultur i wyznań 25 czerwca, godz. 14:00, Olecko Wzgórze Kościelne przy Placu Wolności otwarcie fotograficznej wystawy plenerowej
BAROKOWE IMPRESJE 25 czerwca, godz. 19.00, Olecko Kościół pw. NMP Królowej Polski
Royal Baroque Ensemble – Orkiestra historyczna: Grzegorz Lalek, Marcin Sochan – skrzypce barokowe Marcin Stefaniuk – altówka barokowa Maciej Łukaszuk – wiolonczela barokowa Grzegorz Zimak – kontrabas barokowy Anton Birula – chitarrone Liliana Stawarz – klawesyn, kierownik zespołu
Koncert muzyki Georga Philippa Telemanna (1681-1767)
Overture-Suite in B-flat major „Les Nations”, TWV 55 B5 Overture des Nations anciens et modernes in G major, TWV 55 G4
W. A. MOZART – REQUIEM 2 lipca, godz. 14:30, Gołdap Kościół pw. NMP Matki Kościoła 2 lipca, godz. 19:00, Olecko Kościół pw. NMP Królowej Polski
Soliści: Olga Siemieńczuk – sopran Wanda Franek – mezzosopran Rafał Grozdew – tenor Paweł Czekała – bas Muzycy Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej Dariusz Zimnicki – dyrygent
Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria na strunie G z suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Requiem d-moll, KV 626
V/ Bibliografia: www.fundacja-namazurach.pl