Portret Wolferta van Brederode z pałacu w Gładyszach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]] koło [[ewim:Pasłęk|Pasłęka]]. | XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]] koło [[ewim:Pasłęk|Pasłęka]]. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Obraz wykonany został w II połowie XVII wieku (po 1656) roku przez Jana Mytensa (1614-1670), malarza holenderskiego związanego z Hagą, tworzącego pod wpływem sztuki van Dycka, cenionego portrecistę mieszczan i arystokracji niderlandzkiej, w tym książąt Orańskich i spokrewnionych z nimi rodzin zu Dohna i van Brederode. Portret pochodzi z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]], gdzie trafił wraz z pokaźną grupą portretów rodowych przekazanych w spadku po wymarłej linii szwedzkiej i holenderskiej.<ref>Część trafiła do innych majątków w [[Pałac w | + | Obraz wykonany został w II połowie XVII wieku (po 1656) roku przez Jana Mytensa (1614-1670), malarza holenderskiego związanego z Hagą, tworzącego pod wpływem sztuki van Dycka, cenionego portrecistę mieszczan i arystokracji niderlandzkiej, w tym książąt Orańskich i spokrewnionych z nimi rodzin zu Dohna i van Brederode. Portret pochodzi z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]], gdzie trafił wraz z pokaźną grupą portretów rodowych przekazanych w spadku po wymarłej linii szwedzkiej i holenderskiej.<ref>Część trafiła do innych majątków w [[Pałac w Karwinach|Karwinach]], [[Pałac w Słobitach|Słobitach]] i w [[Pałac w Markowie|Markowie]].</ref> Po zakończeniu II wojny światowej znalazł się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie |Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]]. Obecnie stanowi eksponat w kolekcji portretu holenderskiego ze zbiorów [[Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu|Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu]]. |
==Opis== | ==Opis== | ||
Linia 24: | Linia 21: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat braniewski]] | [[Category:Powiat braniewski]] | ||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 10:05, 17 wrz 2015
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Gładyszach koło Pasłęka.
Spis treści
Historia
Obraz wykonany został w II połowie XVII wieku (po 1656) roku przez Jana Mytensa (1614-1670), malarza holenderskiego związanego z Hagą, tworzącego pod wpływem sztuki van Dycka, cenionego portrecistę mieszczan i arystokracji niderlandzkiej, w tym książąt Orańskich i spokrewnionych z nimi rodzin zu Dohna i van Brederode. Portret pochodzi z pałacu w Gładyszach, gdzie trafił wraz z pokaźną grupą portretów rodowych przekazanych w spadku po wymarłej linii szwedzkiej i holenderskiej.[1] Po zakończeniu II wojny światowej znalazł się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Obecnie stanowi eksponat w kolekcji portretu holenderskiego ze zbiorów Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu.
Opis
Portret wykonany został na płótnie techniką olejną. Wymiary dzieła to: 88 x 50 cm. Dzieło poddano konserwacji w 1966 roku. Praca jest jedną z replik wykonanych w pracowni Jana Mythensa w oparciu o oryginał znajdujący się obecnie w Mauritshuis w Hadze.[2]
Charakterystyka
Portret przedstawia Wolferta van Brederode (1649-1679), syna Jana Wolferta van Brederode, ukazanego na portrecie z pałacu w Gładyszach oraz jego drugiej żony – Louise Christine zu Solms-Baunfels. Był osiemnastym i ostatnim dziedzicem z linii rodu van Brederode, który zmarł bezpotomnie w wieku trzydziestu lat.[3] W 1673 roku otrzymał tytuł kapitana w służbie holenderskiej. Wolfert van Brederode namalowany został w wieku około 12 lat, w antykizującym stroju, na który składa się jasnobrązowa łuskowata zbroja, spod której wystają czerwone rękawy tuniki i biała koszula. Postać o jasnej karnacji i beżowobrązowych włosach sięgających do ramion, okryta jest przewiązanym na sposób rzymski połyskliwym, jedwabnym płaszczem o barwie szarego fioletu. Na ramieniu chłopca przewieszony jest pas przytrzymujące pochwę, z której wystaje miecz. W prawej ręce trzyma czekan, lewą ugina na wysokości pasa. Postać ukazana w kontrapoście, na tle krajobrazu w zgaszonych zieleniach oraz fragmentu skały.
Przypisy
- ↑ Część trafiła do innych majątków w Karwinach, Słobitach i w Markowie.
- ↑ Trzy inne repliki znajdują się w pałacu w Lich, w zbiorach książąt zu Wied w Neuwied oraz w pałacu w Dessau.
- ↑ Po śmierci mężczyzny sekretarz izby sądowej w rodzinnym Vianen ogłosił, że wraz z jego odejściem starożytny ród van Brederode przestał istnieć. Majątek odziedziczyła siostra Hedwig Agnes (1643-1684), a następnie jej straszą siostrę Sophię Dorotheę zamężną zu Dohna.
Bibliografia
- Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 34, 87, il. 34
- Dawny portret dziecka. Katalog wystawy. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1976. - S. 10, 25, 51.
- Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego / [oprac. katalogu Elżbieta Celińska et al.] - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie. 1971. – S. 34 il. 36.