Portret Henrietty Amalii Dohny z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Markowie|pałacu w Markowie]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]]. | XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Markowie|pałacu w Markowie]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]]. | ||
Linia 26: | Linia 24: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat ostródzki]] | [[Category:Powiat ostródzki]] | ||
[[Category:1601-1700]] | [[Category:1601-1700]] |
Aktualna wersja na dzień 10:01, 17 wrz 2015
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Markowie koło Morąga.
Historia
Portret został namalowany około 1649 roku przez holenderskiego malarza - Gerarda van Honthorsta (1590-1656), pracującego początkowo dla królewskiego dworu w Pradze, później jako portrecista rodziny książęcej w Hadze. Honthorst zrealizował także wiele zamówień dla rodziny Dohnów (niem. zu Dohna), z których część zachowała się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Portret Henrietty Amalii stanowi jedną z replik, które przetrwały do dziś w zbiorach europejskich.[1] Niegdyś dwie podobizny Henrietty znajdowały się również w pałacu w Słobitach.
Opis
Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Praca ma wymiary 66 x 54 cm. Na odwrocie obrazu widnieje napis: „Henriette Amalie Geb. und Vermehlte Gr. Z. Dohna”. Portret poddany został konserwacji w 1985 roku, przez Z. Wolniewicz z Torunia. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w kolekcji portretu holenderskiego w zbiorach Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu.
Charakterystyka
Portret przedstawia Henriettę Amalię Dohnę (niem. zu Dohna; ur. w 1626 roku, zm. w 1655 roku), córkę Christopha Dohny i Ursuli zu Solms-Braunfels, siostrę Krzyszofa Delfikusa Dohny, Fridricha Młodszego i Christiana Albrechta. Od 1647 roku Henrietta była żoną Fabiana Dohny (niem. Fabian III zu Dohna), którego poślubiła w Hadze. Obraz ukazuje młodą kobietę, w wieku około dwudziestu trzech lat, o jasnej karnacji, brązowo-błękitnych oczach, lekko zaróżowionych policzkach i nosie oraz długich, kręconych włosach. Głowę postaci zdobi korona hrabiowska z klejnotami i piórem. Na szyi oraz wokół dekoltu srebrzystej sukni z błękitnym podbiciem widnieją sznury pereł i kamieni szlachetnych. Henrietta namalowana została do pasa w pozycji en trios quarts, w owalu wtopionym w ciemne tło.
Ciekawostki
- W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie zachowały się także portrety najbliższych członków rodziny Henrietty Amalii, m.in.:
- matki - Urszuli,
- ojca - Krzysztofa,
- braci - Krzysztofa Delfikusa i Christiana Albrechta.
Przypisy
- ↑ Oryginał namalowany na desce znajduje się w pałacu w Rheydt. Dwie, nieco różniące się wersje są w zbiorach Solms-Hohensolms (postać bez korony) i pałacu książąt Anhalt-Dessau (postać z goździkami, na tle pejzażu).
Bibliografia
- Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 16, 58, il. 5.