Portret Henrietty Amalii Dohny z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Ciekawostki)
Linia 4: Linia 4:
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Portret został namalowany około 1649 roku przez holenderskiego malarza - Gerarda van Honthorsta (1590-1656), pracującego początkowo dla królewskiego dworu w Pradze, później  jako portrecista rodziny książęcej w Hadze. Honthorst zrealizował także wiele zamówień dla rodziny zu Dohna, z których część zachowała się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]]. Portret Henrietty Amalii stanowi jedną z  replik, które przetrwały do dziś w zbiorach europejskich.<ref>Oryginał namalowany na desce znajduje się w pałacu w Rheydt. Dwie, nieco różniące się wersje są w zbiorach Solms-Hohensolms (postać bez korony) i pałacu książąt Anhalt-Dessau (postać z goździkami, na tle pejzażu).</ref> Niegdyś dwie podobizny Henrietty znajdowały się  również w [[Pałac w Słobitach|pałacu w Słobitach]].
+
Portret został namalowany około 1649 roku przez holenderskiego malarza - Gerarda van Honthorsta (1590-1656), pracującego początkowo dla królewskiego dworu w Pradze, później  jako portrecista rodziny książęcej w Hadze. Honthorst zrealizował także wiele zamówień dla rodziny Dohnów (niem. zu Dohna), z których część zachowała się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]]. Portret Henrietty Amalii stanowi jedną z  replik, które przetrwały do dziś w zbiorach europejskich.<ref>Oryginał namalowany na desce znajduje się w pałacu w Rheydt. Dwie, nieco różniące się wersje są w zbiorach Solms-Hohensolms (postać bez korony) i pałacu książąt Anhalt-Dessau (postać z goździkami, na tle pejzażu).</ref> Niegdyś dwie podobizny Henrietty znajdowały się  również w [[Pałac w Słobitach|pałacu w Słobitach]].
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Linia 10: Linia 10:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret przedstawia Henriettę Amalię zu Dohna (ur. w 1626 roku, zm. w 1655 roku), córkę Christopha Dohny i Ursuli zu Solms-Braunfels, siostrę Krzyszofa Delfikusa Dohny, Fridricha Młodszego i Christiana Albrechta. Od 1647 roku Henrietta była żoną Fabiana III zu Dohny, którego poślubiła w Hadze.  
+
Portret przedstawia Henriettę Amalię Dohnę (niem. zu Dohna; ur. w 1626 roku, zm. w 1655 roku), córkę Christopha Dohny i Ursuli zu Solms-Braunfels, siostrę Krzyszofa Delfikusa Dohny, Fridricha Młodszego i Christiana Albrechta. Od 1647 roku Henrietta była żoną Fabiana Dohny (niem. Fabian III zu Dohna), którego poślubiła w Hadze.  
 
Obraz ukazuje młodą kobietę, w wieku około dwudziestu trzech lat, o jasnej karnacji, brązowo-błękitnych oczach, lekko zaróżowionych policzkach i nosie oraz długich, kręconych włosach. Głowę postaci zdobi korona hrabiowska z klejnotami i piórem. Na szyi oraz wokół dekoltu  srebrzystej sukni z błękitnym podbiciem widnieją sznury pereł i kamieni szlachetnych. Henrietta namalowana została do pasa w pozycji ''en trios quarts'', w owalu wtopionym w ciemne tło.
 
Obraz ukazuje młodą kobietę, w wieku około dwudziestu trzech lat, o jasnej karnacji, brązowo-błękitnych oczach, lekko zaróżowionych policzkach i nosie oraz długich, kręconych włosach. Głowę postaci zdobi korona hrabiowska z klejnotami i piórem. Na szyi oraz wokół dekoltu  srebrzystej sukni z błękitnym podbiciem widnieją sznury pereł i kamieni szlachetnych. Henrietta namalowana została do pasa w pozycji ''en trios quarts'', w owalu wtopionym w ciemne tło.
 
   
 
   

Wersja z 21:29, 18 mar 2014

Źródło: M. Bartoś, K. Wróblewska, Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Olsztyn 1993, s. 58.

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Markowie koło Morąga.

Historia

Portret został namalowany około 1649 roku przez holenderskiego malarza - Gerarda van Honthorsta (1590-1656), pracującego początkowo dla królewskiego dworu w Pradze, później jako portrecista rodziny książęcej w Hadze. Honthorst zrealizował także wiele zamówień dla rodziny Dohnów (niem. zu Dohna), z których część zachowała się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Portret Henrietty Amalii stanowi jedną z replik, które przetrwały do dziś w zbiorach europejskich.[1] Niegdyś dwie podobizny Henrietty znajdowały się również w pałacu w Słobitach.

Opis

Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Praca ma wymiary 66 x 54 cm. Na odwrocie obrazu widnieje napis: „Henriette Amalie Geb. und Vermehlte Gr. Z. Dohna”. Portret poddany został konserwacji w 1985 roku, przez Z. Wolniewicz z Torunia. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w kolekcji portretu holenderskiego w zbiorach Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu.

Charakterystyka

Portret przedstawia Henriettę Amalię Dohnę (niem. zu Dohna; ur. w 1626 roku, zm. w 1655 roku), córkę Christopha Dohny i Ursuli zu Solms-Braunfels, siostrę Krzyszofa Delfikusa Dohny, Fridricha Młodszego i Christiana Albrechta. Od 1647 roku Henrietta była żoną Fabiana Dohny (niem. Fabian III zu Dohna), którego poślubiła w Hadze. Obraz ukazuje młodą kobietę, w wieku około dwudziestu trzech lat, o jasnej karnacji, brązowo-błękitnych oczach, lekko zaróżowionych policzkach i nosie oraz długich, kręconych włosach. Głowę postaci zdobi korona hrabiowska z klejnotami i piórem. Na szyi oraz wokół dekoltu srebrzystej sukni z błękitnym podbiciem widnieją sznury pereł i kamieni szlachetnych. Henrietta namalowana została do pasa w pozycji en trios quarts, w owalu wtopionym w ciemne tło.

Ciekawostki

Przypisy

  1. Oryginał namalowany na desce znajduje się w pałacu w Rheydt. Dwie, nieco różniące się wersje są w zbiorach Solms-Hohensolms (postać bez korony) i pałacu książąt Anhalt-Dessau (postać z goździkami, na tle pejzażu).

Bibliografia

  1. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 16, 58, il. 5.