Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(→Charakterystyka) |
(→Charakterystyka) |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
− | Portret ukazuje hrabinę Ursulę zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1594 roku, zmarłą w 1637 roku. Kobieta z obrazu to małżonka Christopha zu Dohna (od 1620 roku), ukazanego na [[portret Krzysztofa Dohny z pałacu w Markowie|portrecie z pałacu w Markowie]], a także matka [[Portret | + | Portret ukazuje hrabinę Ursulę zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1594 roku, zmarłą w 1637 roku. Kobieta z obrazu to małżonka Christopha zu Dohna (od 1620 roku), ukazanego na [[portret Krzysztofa Dohny z pałacu w Markowie|portrecie z pałacu w Markowie]], a także matka Friedricha ("Młodszego"), [[Portret Christiana Dohny z dworu w Karkajmach|Christiana Albrechta]], Henryka, [[Portret Krzysztofa Delfikusa Dohny z pałacu w Gładyszach|Krzysztofa Delfikusa Dohny]], Elżbiety Karoliny, [[Portret Henrietty Amalii Dohny z pałacu w Markowie|Henrietty Amalii]], Katarzyny oraz babka [[Portret trojga dzieci Krzysztofa Delfikusa Dohny z pałacu w Gładyszach| trojga dzieci z obrazu Pietera Nasona]] z pałacu w Gładyszach. Urszula Dohna była rodzoną siostrą Amalii zu Solms-Braunfels, małżonki księcia Orańskiego, co wskazywało na wysoką pozycję familii zu Dohna wśród rodów XVII-wiecznej Europy. |
<br> | <br> | ||
Dzieło ukazuje na ciemnym tle kobietę o jasnoróżowej karnacji i bladoczerwonych ustach. Pogodną twarz o ciemnych oczach okalają brązowe włosy upięte po bokach, ozdobione sznurem pereł. Zamożny stan przedstawianej postaci podkreśla także bogato tkana koronka przezroczystego kołnierza, perłowy naszyjnik i kolczyki oraz brosza z kamieni szlachetnych. Postać namalowana została w pozycji ''en trios quarier''. Urszula Dohna ubrana jest w czarnogranatową suknię o głębokim dekolcie. | Dzieło ukazuje na ciemnym tle kobietę o jasnoróżowej karnacji i bladoczerwonych ustach. Pogodną twarz o ciemnych oczach okalają brązowe włosy upięte po bokach, ozdobione sznurem pereł. Zamożny stan przedstawianej postaci podkreśla także bogato tkana koronka przezroczystego kołnierza, perłowy naszyjnik i kolczyki oraz brosza z kamieni szlachetnych. Postać namalowana została w pozycji ''en trios quarier''. Urszula Dohna ubrana jest w czarnogranatową suknię o głębokim dekolcie. |
Wersja z 15:47, 28 lut 2014
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Markowie.
Spis treści
Historia
Obraz wykonany został około 1630 roku przez nieznanego malarza holenderskiego. Pochodzi z pałacu w Markowie, a po zakończeniu II wojny światowej znalazł się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Obecnie stanowi eksponat w kolekcji portretu holenderskiego ze zbiorów Muzeum im. G. Herdera w Morągu.
Opis
Portret wykonany został na płótnie techniką olejną. Wymiary dzieła to: 57 x 47 cm. Na odwrocie obrazu widnieje napis: „Ursula Gr: Zu Dohna Gb Gf Z: Solms”. W XIX wieku dzieło zostało przemalowane i przemyte. Zabiegi konserwatorskie prowadzone w latach 1969-1970 (przez J. Bursze, A. Marconi, M. Bursze-Chełchowską) z inicjatywy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie, podobnie jak w przypadku portretu Krzysztofa Dohny, męża Urszuli, tylko częściowo przywróciły autentyczny wygląd obrazu. Portret Urszuli i jej małżonka znajdował się w pałacu w Słobitach.
Charakterystyka
Portret ukazuje hrabinę Ursulę zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1594 roku, zmarłą w 1637 roku. Kobieta z obrazu to małżonka Christopha zu Dohna (od 1620 roku), ukazanego na portrecie z pałacu w Markowie, a także matka Friedricha ("Młodszego"), Christiana Albrechta, Henryka, Krzysztofa Delfikusa Dohny, Elżbiety Karoliny, Henrietty Amalii, Katarzyny oraz babka trojga dzieci z obrazu Pietera Nasona z pałacu w Gładyszach. Urszula Dohna była rodzoną siostrą Amalii zu Solms-Braunfels, małżonki księcia Orańskiego, co wskazywało na wysoką pozycję familii zu Dohna wśród rodów XVII-wiecznej Europy.
Dzieło ukazuje na ciemnym tle kobietę o jasnoróżowej karnacji i bladoczerwonych ustach. Pogodną twarz o ciemnych oczach okalają brązowe włosy upięte po bokach, ozdobione sznurem pereł. Zamożny stan przedstawianej postaci podkreśla także bogato tkana koronka przezroczystego kołnierza, perłowy naszyjnik i kolczyki oraz brosza z kamieni szlachetnych. Postać namalowana została w pozycji en trios quarier. Urszula Dohna ubrana jest w czarnogranatową suknię o głębokim dekolcie.
Bibliografia
- Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 26.
- Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego / [oprac. katalogu Elżbieta Celińska et al.] - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie. 1971. – S. 34 il. 35.