Portret Krzysztofa Dohny z pałacu w Markowie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(→Charakterystyka) |
(→Charakterystyka) |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
− | Portret ukazuje pierwszego z rodu zu Dohna – Christopha (Krzysztofa Dohnę), urodzonego w 1583 roku w [[ewim:Morąg|Morągu]], zmarłego w Hadze w 1637 roku, ojca Krzysztofa Delfikusa Dohny, ukazanego na [[Portret Krzysztofa Delfikusa Dohny z pałacu w Gładyszach|portrecie z pałacu w Gładyszach]] oraz Krystiana Albrechta z [[Portret | + | Portret ukazuje pierwszego z rodu zu Dohna – Christopha (Krzysztofa Dohnę), urodzonego w 1583 roku w [[ewim:Morąg|Morągu]], zmarłego w Hadze w 1637 roku, ojca Krzysztofa Delfikusa Dohny, ukazanego na [[Portret Krzysztofa Delfikusa Dohny z pałacu w Gładyszach|portrecie z pałacu w Gładyszach]] oraz Krystiana Albrechta z [[Portret Christiana Dohny z dworu w Karkajmach|obrazu z dworu w Karkajmach]] i Friedricha von Dohna. Mężczyzna był synem Achtiusa zu Dohna i Barbary von Vernsdorf. Pełnił funkcję kapitana w służbie czeskiej. Był także dyplomatą z ramienia Unii protestanckiej na dworach europejskich. W 1630 roku osiadł w Hadze jako namiestnik księstwa Oranii. Od 1620 roku był mężem Ursuli zu Solms-Braunfels, której wizerunek znajdował się również w [[Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie|pałacu w Markowie]]. Portret pary małżeńskiej był też w [[Pałac w Słobitach|pałacu w Słobitach]]. |
<br> | <br> | ||
Dzieło ukazuje na ciemnym tle mężczyznę o jasnej karnacji i bladoróżowych ustach. Spokojną twarz o dużych brązowych oczach i wydatnym nosie okalają ciemne włosy oraz szpiczasta broda charakterystyczna dla danej epoki. Postać namalowana została w pozycji ''en trios quarier'', niemal do pasa. Krzysztof Dohna ubrany jest w strój typowy dla mody XVII-wiecznej z obszaru Niderlandów. Spod ciemnoszarego kaftana (lub płaszcza), w rozcięciach na rękawach wystaje biała koszula. Całość dopełnia okazały, usztywniony kołnierz opadający na ramiona, obwiedziony bogatą koronką. | Dzieło ukazuje na ciemnym tle mężczyznę o jasnej karnacji i bladoróżowych ustach. Spokojną twarz o dużych brązowych oczach i wydatnym nosie okalają ciemne włosy oraz szpiczasta broda charakterystyczna dla danej epoki. Postać namalowana została w pozycji ''en trios quarier'', niemal do pasa. Krzysztof Dohna ubrany jest w strój typowy dla mody XVII-wiecznej z obszaru Niderlandów. Spod ciemnoszarego kaftana (lub płaszcza), w rozcięciach na rękawach wystaje biała koszula. Całość dopełnia okazały, usztywniony kołnierz opadający na ramiona, obwiedziony bogatą koronką. |
Wersja z 09:35, 27 lut 2014
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Markowie.
Spis treści
Historia
Obraz wykonany został około 1630 roku przez nieznanego malarza holenderskiego. Pochodzi z pałacu w Markowie, a po zakończeniu II wojny światowej znalazł się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Obecnie stanowi eksponat w kolekcji portretu holenderskiego ze zbiorów Muzeum im. G. Herdera w Morągu.
Opis
Portret wykonany został na płótnie techniką olejną. Wymiary dzieła to: 61 x 48 cm. Na odwrocie obrazu widnieje napis: „Christoph Gr. Z Dona”. W XIX wieku dzieło zostało przemalowane i przemyte. Zabiegi konserwatorskie prowadzone w latach 1969-1970 (przez J. Bursze i M. Chełchowską) z inicjatywy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie, tylko częściowo przywróciły pierwotny wygląd.
Charakterystyka
Portret ukazuje pierwszego z rodu zu Dohna – Christopha (Krzysztofa Dohnę), urodzonego w 1583 roku w Morągu, zmarłego w Hadze w 1637 roku, ojca Krzysztofa Delfikusa Dohny, ukazanego na portrecie z pałacu w Gładyszach oraz Krystiana Albrechta z obrazu z dworu w Karkajmach i Friedricha von Dohna. Mężczyzna był synem Achtiusa zu Dohna i Barbary von Vernsdorf. Pełnił funkcję kapitana w służbie czeskiej. Był także dyplomatą z ramienia Unii protestanckiej na dworach europejskich. W 1630 roku osiadł w Hadze jako namiestnik księstwa Oranii. Od 1620 roku był mężem Ursuli zu Solms-Braunfels, której wizerunek znajdował się również w pałacu w Markowie. Portret pary małżeńskiej był też w pałacu w Słobitach.
Dzieło ukazuje na ciemnym tle mężczyznę o jasnej karnacji i bladoróżowych ustach. Spokojną twarz o dużych brązowych oczach i wydatnym nosie okalają ciemne włosy oraz szpiczasta broda charakterystyczna dla danej epoki. Postać namalowana została w pozycji en trios quarier, niemal do pasa. Krzysztof Dohna ubrany jest w strój typowy dla mody XVII-wiecznej z obszaru Niderlandów. Spod ciemnoszarego kaftana (lub płaszcza), w rozcięciach na rękawach wystaje biała koszula. Całość dopełnia okazały, usztywniony kołnierz opadający na ramiona, obwiedziony bogatą koronką.
Bibliografia
- Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 25-26.
- Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego / [oprac. katalogu Elżbieta Celińska et al.] - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie. 1971. – S. 34 il. 36.