Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego - 1987: Różnice pomiędzy wersjami
Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 2: | Linia 2: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | V Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego odbyły się 6-11 kwietnia 1987 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się osiem koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. Na sesji naukowej wystąpili naukowcy reprezentujący środowisko olsztyńskie i goście z Polski i zagranicy. | + | V Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego odbyły się 6-11 kwietnia 1987 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się osiem koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. Na sesji naukowej wystąpili naukowcy reprezentujący środowisko olsztyńskie i goście z Polski i zagranicy. Przedstawili referaty dotyczące twórczości Feliksa Nowowiejskiego, działalności na rzecz muzyki i rozwoju życia muzycznego [[Jan Boehm|Jana Boehma]], [[Izabela Garglinowicz|Izabeli Garglinowicz]] i Franciszka Piotrowskiego, oraz organizacji życia muzycznego w powojennym Olsztynie. |
==Organizatorzy== | ==Organizatorzy== | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
**Program:''Ave Maria'' i ''Per illud ave'' Josquina des Pres, ''Ipsate cogat'' i ''Domine Deus'' Orlando di Lasso, ''Vere languores nostres'' Alessandro Lottiego, ''Avey'' Johna Wilbye'a, ''Now ist the summer springing'' Johna Hiltona, ''Though Philomela'' i ''I go before'' Michaela Praetoriusa, utwór Johanna H. Scheina, ''In virtute tua'' na chór, orkiestrę i organy Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, ''Credo'' na chór i orkiestrę Antonio Vivaldiego, ''Msza C-dur'' KV 115 na chór i organy Wolfganga Amadeusa Mozarta | **Program:''Ave Maria'' i ''Per illud ave'' Josquina des Pres, ''Ipsate cogat'' i ''Domine Deus'' Orlando di Lasso, ''Vere languores nostres'' Alessandro Lottiego, ''Avey'' Johna Wilbye'a, ''Now ist the summer springing'' Johna Hiltona, ''Though Philomela'' i ''I go before'' Michaela Praetoriusa, utwór Johanna H. Scheina, ''In virtute tua'' na chór, orkiestrę i organy Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, ''Credo'' na chór i orkiestrę Antonio Vivaldiego, ''Msza C-dur'' KV 115 na chór i organy Wolfganga Amadeusa Mozarta | ||
*Koncert kameralny (8 kwietnia, Barczewo) | *Koncert kameralny (8 kwietnia, Barczewo) | ||
+ | **Wykonawcy: olsztyński zespół kameralny [[„Pro Musica”]], Małgorzata Armanowska (sopran), Grażyna Sacewicz (mezzosopran), Zbigniew Koźlik (akordeon), [[Zbigniew Ostrowski]] (akordeon), Zbigniew Olczak (akordeon), [[Mirosław Zdunek]] (prowadzenie) | ||
+ | **Program: utwory polskich kompozytorów współczesnych | ||
*Sesja naukowa (9-10 kwietnia, Olsztyn) - referenci: | *Sesja naukowa (9-10 kwietnia, Olsztyn) - referenci: | ||
**[[Jan Boehm]], Izabela Szatrawska, Jacek Jadacki, Krzysztof Rottermund, Mariusz Dubaj, Jerzy Erdman, Roman Berger, Maria Anna Ankudowicz, Helena Martyniak, [[Zenona Rondomańska]], [[Krzysztof Dariusz Szatrawski]], Wojciech Muzyka, Ryszard Myśliwiec | **[[Jan Boehm]], Izabela Szatrawska, Jacek Jadacki, Krzysztof Rottermund, Mariusz Dubaj, Jerzy Erdman, Roman Berger, Maria Anna Ankudowicz, Helena Martyniak, [[Zenona Rondomańska]], [[Krzysztof Dariusz Szatrawski]], Wojciech Muzyka, Ryszard Myśliwiec | ||
Linia 43: | Linia 45: | ||
**Program: ''Conductus'' na 2 akordeony i organy Stanisława Moryto (prawykonanie), ''Spektra'' na perkusję Mariana Borkowskiego, ''Form II'' na sopran, saksofon, akordeon i perskusję Piotra Mossa, ''Dwie pieśni'' do słów A. Patey-Grabowskiej Zbigniewa Bargielskiego, ''Dwie pieśni'' do słów F. Villon Zbigniewa Wiszniewskiego | **Program: ''Conductus'' na 2 akordeony i organy Stanisława Moryto (prawykonanie), ''Spektra'' na perkusję Mariana Borkowskiego, ''Form II'' na sopran, saksofon, akordeon i perskusję Piotra Mossa, ''Dwie pieśni'' do słów A. Patey-Grabowskiej Zbigniewa Bargielskiego, ''Dwie pieśni'' do słów F. Villon Zbigniewa Wiszniewskiego | ||
*Koncert kameralny (9 kwietnia, Lidzbark Warmiński) | *Koncert kameralny (9 kwietnia, Lidzbark Warmiński) | ||
+ | **Wykonawcy: [[Anna Dramowicz]] (organy), Grażyna Sacewicz (mezzosopran), olsztyński zespół kameralny [[„Pro Musica”]], olsztyński chór kameralny [[Collegium Novum]], [[Mirosław Zdunek]] (prowadzenie) | ||
+ | **Dyrygent: [[Lechosław Ragan]] | ||
*Koncert kompozytorski Zbigniewa Penherskiego (10 kwietnia, Olsztyn) | *Koncert kompozytorski Zbigniewa Penherskiego (10 kwietnia, Olsztyn) | ||
**Wykonawcy: Warszawska Grupa Perkusyjna, Małgorzata Armanowska (sopran), Ryszard Matecki (fortepian), Maciej Paderewski (fortepian), David Alan Pituch (saksofon), [[Krzysztof Dariusz Szatrawski]] (prowadzenie) | **Wykonawcy: Warszawska Grupa Perkusyjna, Małgorzata Armanowska (sopran), Ryszard Matecki (fortepian), Maciej Paderewski (fortepian), David Alan Pituch (saksofon), [[Krzysztof Dariusz Szatrawski]] (prowadzenie) | ||
**Program: ''Incantationi I'' dla sześciu perkusistów, ''Kolorowe etiudy'' na fortepian | **Program: ''Incantationi I'' dla sześciu perkusistów, ''Kolorowe etiudy'' na fortepian | ||
*Koncert chóralny (10 kwietnia, Barczewo) | *Koncert chóralny (10 kwietnia, Barczewo) | ||
+ | **Wykonawcy: olsztyński chór kameralny [[Collegium Novum]] - dyrygent [[Lechosław Ragan]], [[Mirosław Zdunek]] (prowadzenie) | ||
*Recital organowy Jerzego Kukli (11 kwietnia, Olsztyn), prowadzenie [[Daniel Dramowicz]] | *Recital organowy Jerzego Kukli (11 kwietnia, Olsztyn), prowadzenie [[Daniel Dramowicz]] | ||
**Program: ''Lauks'' Imantsa Zemzarisa, ''Toccata i fuga d-moll'' Jana Sebastiana Bacha, ''Choral A'' Cesara Francka, ''IV Koncert organowy'' op. 56 i ''VIII Symfonia'' op. 45 Feliksa Nowowiejskiego | **Program: ''Lauks'' Imantsa Zemzarisa, ''Toccata i fuga d-moll'' Jana Sebastiana Bacha, ''Choral A'' Cesara Francka, ''IV Koncert organowy'' op. 56 i ''VIII Symfonia'' op. 45 Feliksa Nowowiejskiego |
Wersja z 19:04, 30 cze 2010
(1987) - piąta edycja cyklicznego wydarzenia muzycznego Dni Muzyki im. Feliksa Nowowiejskiego
Spis treści
Opis
V Dni Muzyki Feliksa Nowowiejskiego odbyły się 6-11 kwietnia 1987 r. w Olsztynie, Barczewie i Lidzbarku Warmińskim. W ramach imprezy odbyło się osiem koncertów, recital organowy oraz sesja naukowa. Na sesji naukowej wystąpili naukowcy reprezentujący środowisko olsztyńskie i goście z Polski i zagranicy. Przedstawili referaty dotyczące twórczości Feliksa Nowowiejskiego, działalności na rzecz muzyki i rozwoju życia muzycznego Jana Boehma, Izabeli Garglinowicz i Franciszka Piotrowskiego, oraz organizacji życia muzycznego w powojennym Olsztynie.
Organizatorzy
Instytucje organizujące:
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie
- Stowarzyszenie Muzyków Rozrywkowych „STOMUR” w Olsztynie
- Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie
- Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
- Muzeum Warmii i Mazur
- Państwowa Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
W skład komitetu organizacyjnego weszli:
- Janusz Bogdan Lewandowski - kierownik artystyczny
- Zbigniew Ostrowski - kierownik organizacyjny
- Marzena Bieńkuńska
- Renata Pugowska
- Zenona Rondomańska
- Krzysztof Dariusz Szatrawski
- Ryszard Wolski
Program
- Koncert inauguracyjny (6 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Nina Sapiejewska (fortepian), Monika Swarowska-Walawska (sopran), Maria Seremet-Dziewięcka (mezzosopran), Andrzej Jurkiewicz (tenor), Bogusław Szynalski (baryton), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Olsztyńskiej, chór Akademii Medycznej z Gdańska, Krzysztof Dariusz Szatrawski (prowadzenie)
- Dyrygent: Krzysztof Dziewięcki
- Program: Uwertura koncertowa Król Wichrów Feliksa Nowowiejskiego, Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego
- Koncert kameralny (7 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Grażyna Sacewicz (mezzosopran), Leszek Szarzyński (flet), Anna Jundziłł (flet), Regina Milczarek (flet), Zbigniew Ostrowski (akordeon), olsztyński zespół kameralny „Pro Musica”, olsztyński chór kameralny Collegium Novum, Janusz Bogdan Lewandowski (prowadzenie)
- Dyrygent: Lechosław Ragan
- Program: cykl pieśni „...rosa z bosych stóp...” Marcina Błażewicza (prawykonanie), Inwokacja i Strofy Trubadura na 4-głosowy chór mieszany Andrzeja Koszewskiego (prawykonanie), Reportaż z lasku wiedeńskiego Zbigniewa Bargielskiego (prawykonanie), Salve Regina Petera Ebena, Ode Henka Badingsa.
- Koncert oratoryjny (8 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Anna Dramowicz (organy), Chór im. prof. Wiktora Wawrzyczka Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, Chór Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie, Zespół Wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie, zespół smyczkowy Filharmonii olsztyńskiej im. Feliksa Nowowiejskiego, Janusz Bogdan Lewandowski (prowadzenie)
- Dyrygent: Benedykt Błoński
- Program:Ave Maria i Per illud ave Josquina des Pres, Ipsate cogat i Domine Deus Orlando di Lasso, Vere languores nostres Alessandro Lottiego, Avey Johna Wilbye'a, Now ist the summer springing Johna Hiltona, Though Philomela i I go before Michaela Praetoriusa, utwór Johanna H. Scheina, In virtute tua na chór, orkiestrę i organy Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Credo na chór i orkiestrę Antonio Vivaldiego, Msza C-dur KV 115 na chór i organy Wolfganga Amadeusa Mozarta
- Koncert kameralny (8 kwietnia, Barczewo)
- Wykonawcy: olsztyński zespół kameralny „Pro Musica”, Małgorzata Armanowska (sopran), Grażyna Sacewicz (mezzosopran), Zbigniew Koźlik (akordeon), Zbigniew Ostrowski (akordeon), Zbigniew Olczak (akordeon), Mirosław Zdunek (prowadzenie)
- Program: utwory polskich kompozytorów współczesnych
- Sesja naukowa (9-10 kwietnia, Olsztyn) - referenci:
- Jan Boehm, Izabela Szatrawska, Jacek Jadacki, Krzysztof Rottermund, Mariusz Dubaj, Jerzy Erdman, Roman Berger, Maria Anna Ankudowicz, Helena Martyniak, Zenona Rondomańska, Krzysztof Dariusz Szatrawski, Wojciech Muzyka, Ryszard Myśliwiec
- Koncert muzyki nowej (9 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Małgorzata Armanowska (sopran), Zbigniew Koźlik (akordeon), Zbigniew Ostrowski (akordeon), Stanisław Moryto (organy), Maciej Paderewski (fortepian), David Alan Pituch (saksofon), Stanisław Skoczyński (perkusja), Krzysztof Dariusz Szatrawski (prowadzenie)
- Program: Conductus na 2 akordeony i organy Stanisława Moryto (prawykonanie), Spektra na perkusję Mariana Borkowskiego, Form II na sopran, saksofon, akordeon i perskusję Piotra Mossa, Dwie pieśni do słów A. Patey-Grabowskiej Zbigniewa Bargielskiego, Dwie pieśni do słów F. Villon Zbigniewa Wiszniewskiego
- Koncert kameralny (9 kwietnia, Lidzbark Warmiński)
- Wykonawcy: Anna Dramowicz (organy), Grażyna Sacewicz (mezzosopran), olsztyński zespół kameralny „Pro Musica”, olsztyński chór kameralny Collegium Novum, Mirosław Zdunek (prowadzenie)
- Dyrygent: Lechosław Ragan
- Koncert kompozytorski Zbigniewa Penherskiego (10 kwietnia, Olsztyn)
- Wykonawcy: Warszawska Grupa Perkusyjna, Małgorzata Armanowska (sopran), Ryszard Matecki (fortepian), Maciej Paderewski (fortepian), David Alan Pituch (saksofon), Krzysztof Dariusz Szatrawski (prowadzenie)
- Program: Incantationi I dla sześciu perkusistów, Kolorowe etiudy na fortepian
- Koncert chóralny (10 kwietnia, Barczewo)
- Wykonawcy: olsztyński chór kameralny Collegium Novum - dyrygent Lechosław Ragan, Mirosław Zdunek (prowadzenie)
- Recital organowy Jerzego Kukli (11 kwietnia, Olsztyn), prowadzenie Daniel Dramowicz
- Program: Lauks Imantsa Zemzarisa, Toccata i fuga d-moll Jana Sebastiana Bacha, Choral A Cesara Francka, IV Koncert organowy op. 56 i VIII Symfonia op. 45 Feliksa Nowowiejskiego
Bibliografia
- V Dni Muzyki Muzyki Feliksa Nowowiejskiego : informator koncertowy / oprac. Janusz B. Lewandowski. - Olsztyn, 1987.