Portret Augusty von Groeben z pałacu w Ponarach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „thumb|right|200px|Źródło: „Folia Fromborcensia”, 1999, nr 2, s. 87. XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[…”)
 
Linia 1: Linia 1:
[[Image: augusta_groeben_ponary.jpg|thumb|right|200px|Źródło: „Folia Fromborcensia”, 1999, nr 2, s. 87.]]
+
[[Image: augusta_groeben_ponary.jpg|thumb|right|250px|Źródło: „Folia Fromborcensia”, 1999, nr 2, s. 87.]]
  
 
XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Ponarach|pałacu w Ponarach]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]].
 
XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z [[Pałac w Ponarach|pałacu w Ponarach]] koło [[ewim:Morąg|Morąga]].
Linia 10: Linia 10:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret ukazuje Augustę Emilię Astę Ernestynę von der Groeben, z domu von Dörnberg, córkę barona Wilhelma von Dörnberga, generała i dyplomaty<ref>Portret ojca Augusty także przechowywany był w pałacu w Ponarach.</ref>, od września 1837 roku żonę Arthura von der Groeben, dziedzica z [[ewim:Ponary|Ponar]], matkę pięciorga dzieci: Wilhelma, Lidii, Julii, Klary i Wandy. Dzieło ma reprezentacyjny charakter, co podkreślają umieszczone na podobiźnie herby, po prawej heraldyczny herb Groeben po mężu, po lewej panieński - rodu Dörnberg. Praca stanowi pendant, czyli kompozycyjne uzupełnienie [[Portret Arthura von Groeben z pałacu w Ponarach|portretu małżonka]], wraz z którym stanowią parę zwróconą ku sobie. Portret Augusty zwrócony jest w prawą stronę. Malowidło wiernie oddaje rysy twarzy kobiety, która została zaprezentowana do pasa, na neutralnym oliwkowym tle. Ubrana jest według mody panującej w połowie XIX wieku, czyli w salonową ciemnoszarą suknię ozdobioną koronkowymi mankietami i żabotem. Na ramionach ma ciemnoniebieską pelerynkę z frędzlami. Całości stroju dopełniają kolczyki oraz broszka. Gładką fryzurę z przedziałkiem osłania koronkowy stroik na głowę.  
+
Portret ukazuje Augustę Emilię Astę Ernestynę von der Groeben, z domu von Dörnberg, córkę barona Wilhelma von Dörnberga, generała i dyplomaty<ref>Portret ojca Augusty także przechowywany był w pałacu w Ponarach.</ref>, od września 1837 roku żonę Arthura von der Groeben, dziedzica z [[ewim:Ponary|Ponar]], matkę pięciorga dzieci: Wilhelma, Lidii, Julii, Klary i Wandy. Dzieło ma reprezentacyjny charakter, co podkreślają umieszczone na podobiźnie herby, po prawej heraldyczny herb Groeben po mężu, po lewej panieński - rodu Dörnberg. Praca stanowi pendant, czyli kompozycyjne uzupełnienie [[Portret Arthura von Groeben z pałacu w Ponarach|portretu małżonka]], wraz z którym stanowią parę zwróconą ku sobie. Portret Augusty zwrócony jest w prawą stronę. Malowidło wiernie oddaje rysy twarzy kobiety, która została zaprezentowana do pasa, na neutralnym oliwkowym tle. Ubrana jest według mody panującej w połowie XIX wieku, czyli w salonową ciemnoszarą suknię ozdobioną koronkowymi mankietami i żabotem. Na ramionach ma ciemnoniebieską pelerynkę z frędzlami. Całości stroju dopełniają kolczyki oraz broszka. Gładką fryzurę z przedziałkiem osłania koronkowy stroik na głowę. W dłoni kobieta trzyma swobodnie złożony wachlarz.
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==

Wersja z 21:01, 16 lut 2014

Źródło: „Folia Fromborcensia”, 1999, nr 2, s. 87.

XIX-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Ponarach koło Morąga.

Historia

Obraz wykonany został w 1854 roku. Jego autorem jest Rudolf Gratz[1], urodzony w 1820 roku w Królewcu, wychowanek tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, członek towarzystwa zrzeszającego wpływowych ludzi i arystokrację pruską. Dzieło zamówione zostało przez hrabiego Arthura Johanna von der Groebena, najpewniej w celu uzupełnienia rodowej kolekcji w pałacu w Ponarach. Obraz trafił do zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie po zakończeniu II wojny światowej, już w 1945 roku, w ramach akcji zabezpieczania obiektów zabytkowych.

Opis

Portret wykonany został na płótnie. Ma kształt owalu o wymiarach 88 x 79 cm, wpisanego w prostokąt. Wizerunek Augusty von Groeben został podpisany przez autora na blejtramie: „gemalt durch Herrn R. Gratz”. Tam również zachowała się data oraz podpis własnościowy: „Zum Majorat Ponarien gehörig”. Ze szczegółowych opisów zachowanych na blejtramach do portretu Augusty von Groebem, jej męża oraz dzieci, wynika, iż obraz ten powstał tuż po narodzinach ostatniej z córek, która przyszła na świat we wrześniu 1854 roku w Ponarach.

Charakterystyka

Portret ukazuje Augustę Emilię Astę Ernestynę von der Groeben, z domu von Dörnberg, córkę barona Wilhelma von Dörnberga, generała i dyplomaty[2], od września 1837 roku żonę Arthura von der Groeben, dziedzica z Ponar, matkę pięciorga dzieci: Wilhelma, Lidii, Julii, Klary i Wandy. Dzieło ma reprezentacyjny charakter, co podkreślają umieszczone na podobiźnie herby, po prawej heraldyczny herb Groeben po mężu, po lewej panieński - rodu Dörnberg. Praca stanowi pendant, czyli kompozycyjne uzupełnienie portretu małżonka, wraz z którym stanowią parę zwróconą ku sobie. Portret Augusty zwrócony jest w prawą stronę. Malowidło wiernie oddaje rysy twarzy kobiety, która została zaprezentowana do pasa, na neutralnym oliwkowym tle. Ubrana jest według mody panującej w połowie XIX wieku, czyli w salonową ciemnoszarą suknię ozdobioną koronkowymi mankietami i żabotem. Na ramionach ma ciemnoniebieską pelerynkę z frędzlami. Całości stroju dopełniają kolczyki oraz broszka. Gładką fryzurę z przedziałkiem osłania koronkowy stroik na głowę. W dłoni kobieta trzyma swobodnie złożony wachlarz.

Przypisy

  1. W Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie przechowywane są także dwa inne portrety sygnowane przez tego autora: portret Arthura von Groeben oraz portret dzieci Augusty i Arthura von Groebenów.
  2. Portret ojca Augusty także przechowywany był w pałacu w Ponarach.

Bibliografia

  1. Kluk, Iwona B.: Nieznane portrety autorstwa Rudolfa Gratza wychowanka Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu / Iwona B. Kluk // „Folia Fromborcensia”. - R. II (1999), nr 2, s. 75-98.