Plener Malarski Frombork: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzył nową stronę „Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany od 1971 r. we Fromborku. ==Organizatorzy== *[[Związek Polskich Artystów Plastyków Oddział Olsztyn| Związek Polskic…”) |
(→Cele projektu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
*utworzenie lokalnej galerii | *utworzenie lokalnej galerii | ||
*integracja lokalnego środowiska artystycznego | *integracja lokalnego środowiska artystycznego | ||
− | *inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami | + | *inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami twórców z całego kraju oraz z zagranicy |
− | twórców z całego kraju oraz z zagranicy | + | |
==Opis== | ==Opis== | ||
Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” <ref>Wstęp //W: ''Plener Frombork ’74'', red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.</ref>. <br>Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim [[Salon Związku Polskich Artystów Plastyków w Olsztynie| Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków]] na [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamku]], siedzibie [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur]], czy w [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie]] przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego). | Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” <ref>Wstęp //W: ''Plener Frombork ’74'', red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.</ref>. <br>Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim [[Salon Związku Polskich Artystów Plastyków w Olsztynie| Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków]] na [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|zamku]], siedzibie [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur]], czy w [[Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie|Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie]] przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego). |
Wersja z 13:32, 25 sie 2011
Międzynarodowy projekt artystyczny, realizowany od 1971 r. we Fromborku.
Spis treści
Organizatorzy
- Związek Polskich Artystów Plastyków
- Wydział Kultury Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie
- Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Elblągu
- Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Braniewie
Cele projektu
- upamiętnienie krajobrazu regionu Warmii
- popularyzacja Warmii – zarówno jako krainy historycznej, jak i atrakcyjnej pod względem turystycznym – w kraju i zagranicą
- zapoznanie uczestników pleneru z tradycjami kulturalnymi regionu Warmii
- próba zainspirowania artystów, uczestników Pleneru, osiągnięciami nauk ścisłych (przede wszystkim różnych dziedzin astronomii: mechaniką nieba, kosmologią, astrofizyką)
- konfrontacja wyobraźni plastycznej z problematyką literatury typu science-fiction
- propagowanie pleneru jako formy pracy twórczej
- utworzenie lokalnej galerii
- integracja lokalnego środowiska artystycznego
- inauguracja możliwości nawiązania kontaktów artystów regionalnych ze środowiskami twórców z całego kraju oraz z zagranicy
Opis
Opisywany projekt artystyczny miewał zarówno charakter regionalny – gdyż w pewnych edycjach uczestnikami plenerów byli wyłącznie artyści z kraju (w tym z regionalni – głównie z Olsztyna), jak i międzynarodowy – gdyż z projektem bywali związani również twórcy z zagranicy (m.in. Francji, Belgii, Jugosławii, Bułgarii, ówczesnych Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej). Położenie Fromborka – wśród pięknego krajobrazu, nad zatoką, jak również jego bogata historia (m.in. związki z wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem) umożliwiły artystom-uczestnikom pleneru poznanie i docenienie bogatej urody miejscowego krajobrazu oraz dziejów tego miejsca. To stanowiło niewątpliwą inspirację powstających dzieł. Jako że ponadto – w ramach ogólnych zasad organizacji pleneru nie sprecyzowano wymaganej konwencji artystycznej obrazów, dając artystom możliwość swobodnych wypowiedzi zgodnie z własnymi upodobaniami twórczymi, uzyskano ciekawe i różnorodne realizacje, ukazujące w swym przekroju wiele tendencji i nurtów ówczesnej plastyki. Wpłynął na to również fakt, że artyści wywodzili się z różnych generacji i reprezentowali różne postawy twórcze kilku krajów „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” [1].
Dzieła powstałe w trakcie Pleneru dorocznie prezentowano na wystawach poplenerowych, m.in. w: olsztyńskim Salonie Związku Polskich Artystów Plastyków na zamku, siedzibie Muzeum Warmii i Mazur, czy w Galerii Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olsztynie przy al. Zwycięstwa (obecna ul. Piłsudskiego).
Edycje
- 1971 r. – I edycja
- 1972 r. – II edycja
- 1973 r. – III edycja
- 1974 r. – IV edycja
- 1977 r. – VII edycja
Bibliografia
- Plener Frombork ’74 / red. Anna Samulowska. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1975.
- Frombork ’77. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1977.
Przypisy
- ↑ Wstęp //W: Plener Frombork ’74, red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.