Koncerty Fromborskie 1970: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 5: | Linia 5: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
Organizatorzy: | Organizatorzy: | ||
− | *[[Państwowa Orkiestra Symfoniczna im. | + | *[[Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie|Państwowa Orkiestra Symfoniczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie]] |
*[[Polskie Radio Olsztyn|Rozgłośnia Polskiego Radia w Olsztynie]] | *[[Polskie Radio Olsztyn|Rozgłośnia Polskiego Radia w Olsztynie]] | ||
Kierownictwo artystyczne – Jan Jargoń | Kierownictwo artystyczne – Jan Jargoń |
Wersja z 08:09, 7 cze 2011
Czwarte Koncerty Fromborskie – cykl recitali organowych zorganizowany w lipcu i w sierpniu 1970 r.
Spis treści
Opis
Organizatorzy:
- Państwowa Orkiestra Symfoniczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Rozgłośnia Polskiego Radia w Olsztynie
Kierownictwo artystyczne – Jan Jargoń
Fromborskie koncerty zyskały w 1970 r. własny, niepowtarzalny charakter – w programie recitali wymagane były utwory Jana Sebastiana Bacha i Feliksa Nowowiejskiego oraz innych, dawnych i współczesnych, kompozytorów polskich. Najlepszym wyrazem idei przewodniej festiwalu był koncert Jana Jargonia – artysta wykonał – poza muzyką Bacha i Nowowiejskiego – utwory Mikołaja z Krakowa (XVI w.), Piotra Żelechowskiego (XVII w.) oraz własną kompozycję.
Recitale organowe odbywały się co tydzień – w sumie sześć koncertów. Wystąpili artyści polscy i zagraniczni. 26 lipca, zamiast zapowiadanego w programie na ten dzień Nicholasa Danby’ego koncertował Leon Bator.
Program
- Recital Józefa Serafina (5 lipca)
- Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga C-dur, Preludium chorałowe Wenn wir in hoechsten Noethen sein, Toccata i fuga dorycka
- Feliks Nowowiejski – Symfonia a-moll
- Recital Harry’ego Grodberga (12 lipca)
- Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga a-moll, Pastorale, Canzona d-moll, cztery chorały, Fantazja i fuga g-moll
- Recital Jana Jargonia (19 lipca)
- Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga h-moll, Trzy preludia chorałowe: Christum wir sollen loben schon, Gelobet sei’st du, Jesu Christ, Heut’ triumphiert Gottes Sohn , Preludium i fuga G-dur
- Mikołaj z Krakowa – Preambulum in F, Chorał Ave Jerarchia, Preambulum in F
- Piotr Żelechowski – Phantasia sopra primo tono
- Feliks Nowowiejski – Nöel en Pologne
- Jan Jargoń – Triptychon
- Recital Nicholasa Danby’ego (26 lipca)
- Jan Sebastian Bach – Fantazja chorałowa Komm, heiliger Geist, Herre Gott, Partita chorałowa Sei gegruesset, Jesu guetig, Passacaglia c-moll
- Feliks Nowowiejski – Improwizacja Bogurodzica (z Symfonii nr 9)
- Recital Mirosława Pietkiewicza (2 sierpnia)
- Jan Sebastian Bach – Fantazja i fuga c-moll, Preludium chorałowe O Mensch bewein’ dein’ Suende gross, Toccata i fuga dorycka
- Feliks Nowowiejski – Elegia nr 1
- Bernard Pietrzak – Cztery utwory na organy
- Tadeusz Paciorkiewicz – Fantazja gotycka
- Recital Leona Batora (9 sierpnia)
- Jan Sebastian Bach – Preludium i fuga g-moll, Preludium chorałowe Schmuecke dich, o liebe Seele, Preludium i fuga f-moll
- Kazimierz Jurdziński – Passacaglia d-moll
- Henryk Jabłoński – Tryptyk
- Feliks Nowowiejski – Toccata z Symfonii nr 9
Recepcja
Koncepcja programowa festiwalu spotkała się z życzliwym przyjęciem krytyków – chwalono oryginalność i wyjątkowość idei przewodniej koncertów fromborskich, która czyniła z je atrakcyjnymi nawet w skali europejskiej. Połączenie muzyki Bacha i kompozytorów polskich gwarantowało różnorodność recitali – o ile bowiem część „bachowska” u wszystkich wykonawców wyglądała podobnie, to w części poświęconej muzyce polskiej każdy z artystów zaprezentował inny repertuar, od utworów szesnastowiecznych po współczesne. Stosunkowo niewiele wykonano jednak muzyki Nowowiejskiego – ze względu na brak materiału nutowego.
Wszystkie recitale stały na wysokim poziomie artystycznym. Czwarte koncerty fromborskie pozostawiły jednak nie tylko pozytywne wrażenia estetyczne, dawały też wykształconym słuchaczom okazję do konfrontacji z odmiennymi, często nowatorskimi decyzjami wykonawczymi i interpretacyjnymi występujących artystów. Krytykowano jednak podwójne odejście od zasady doboru repertuaru – Harry Grodberg wykonał wyłącznie utwory Jana Sebastiana Bacha, a Leon Bator zagrał również Passacaglię g-mol niemieckiego kompozytora Jerzego Muffata.
Bibliografia
- Koncerty fromborskie 1970. – Olsztyn : Państwowa Orkiestra Symfoniczna im. Feliksa Nowowiejskiego, 1970.
- (bk): Koncerty fromborskie / (bk) ; fot. Wacław Kapusto. – Il. // „Panorama Północy”. – 1970, nr 34, s. 12.
- Boehm, Jan: Nowy etap : koncerty fromborskie 1970 / Jan Boehm // „Słowo na Warmii”. – 1970, nr 34, s. 2.
- SEG: Koncerty fromborskie 1970 // „Gazeta Olsztyńska”. – 1970, nr 76, s. 5.
- Boehm, Jan: Z Fromborka / Jan Boehm // „Gazeta Olsztyńska”. – 1970, nr 81, s. 3, nr 86, s. 5, nr 96, s. 5, nr 102, s. 5, nr 108, s. 5.