Festiwal Wioska Teatralna: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Biblioteka (dyskusja | edycje) (→Opis) |
|||
Linia 15: | Linia 15: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | Nazwa festiwalu – Wioska Teatralna symbolizuje praktykowaną podczas projektu zasadę wchodzenia z działaniami teatralnymi w przestrzeń. Działania festiwalu nie mają być ograniczane granicami sali teatralnej, ale świadome wkraczać w przestrzenie pozornie nieteatralne, przekraczając wszelkie ograniczenia. To zarówno włączanie teatru w każdy aspekt rzeczywistości jak i po prostu działanie teatralne za każdym razem w nowej przestrzeni. Dlatego też Wioskę Teatralną stanowiły działania plenerowe: na łące, w lesie, na wzgórzu, w Domu Pomocy Społecznej, na podwórku wiejskim, na terenie wsi. Ważną zasadą patronującą Festiwalowi jest idea wchodzenia z teatrem w środowiska wykluczone, pracy z ludźmi zamkniętymi, odizolowanymi, poddanymi gettoizacji i stygmatyzacji, ale także poszukującymi. Wioska Teatralna oznaczała więc równocześnie koncentrowanie się na sprawach i problemach społecznych (np. globalizacja i jej skutki), jak też działaniach stricte artystycznych: warsztatach | + | Nazwa festiwalu – Wioska Teatralna symbolizuje praktykowaną podczas projektu zasadę wchodzenia z działaniami teatralnymi w przestrzeń. Działania festiwalu nie mają być ograniczane granicami sali teatralnej, ale świadome wkraczać w przestrzenie pozornie nieteatralne, przekraczając wszelkie ograniczenia. To zarówno włączanie teatru w każdy aspekt rzeczywistości jak i po prostu działanie teatralne za każdym razem w nowej przestrzeni. Dlatego też Wioskę Teatralną stanowiły działania plenerowe: na łące, w lesie, na wzgórzu, w Domu Pomocy Społecznej, na podwórku wiejskim, na terenie wsi. Ważną zasadą patronującą Festiwalowi jest idea wchodzenia z teatrem w środowiska wykluczone, pracy z ludźmi zamkniętymi, odizolowanymi, poddanymi gettoizacji i stygmatyzacji, ale także poszukującymi. Wioska Teatralna oznaczała więc równocześnie koncentrowanie się na sprawach i problemach społecznych (np. globalizacja i jej skutki), jak też działaniach stricte artystycznych: warsztatach, pokazach, projekcjach filmowych, koncertach i spektaklach. Taki teatr w formie nietypowej, otwarty na rzeczywistość, improwizowany – miał pobudzać myśl i percepcję, zmieniać myślenie, przełamywać tabu, otwierać oczy na nowe.<br> |
− | Każdej z edycji projektu przyświecało inne hasło przewodnie, organizujące i przybliżające treść poszczególnych modułów. | + | Każdej z edycji projektu przyświecało inne hasło przewodnie, organizujące i przybliżające treść poszczególnych modułów. |
==Przebieg== | ==Przebieg== |
Wersja z 12:10, 6 maj 2011
Multidyscyplinarny projekt Teatru „Węgajty”, organizowany od 2003 r. w Węgajtach.
Spis treści
Organizator
- Stowarzyszenie „Teatr Węgajty”
- Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie
Dyrektor festiwalu
Cele
- popularyzacja teatru otwartego
- działania przeciw wykluczeniu
- odnowa więzi lokalnej
- popularyzacja idei ekologicznych
Opis
Nazwa festiwalu – Wioska Teatralna symbolizuje praktykowaną podczas projektu zasadę wchodzenia z działaniami teatralnymi w przestrzeń. Działania festiwalu nie mają być ograniczane granicami sali teatralnej, ale świadome wkraczać w przestrzenie pozornie nieteatralne, przekraczając wszelkie ograniczenia. To zarówno włączanie teatru w każdy aspekt rzeczywistości jak i po prostu działanie teatralne za każdym razem w nowej przestrzeni. Dlatego też Wioskę Teatralną stanowiły działania plenerowe: na łące, w lesie, na wzgórzu, w Domu Pomocy Społecznej, na podwórku wiejskim, na terenie wsi. Ważną zasadą patronującą Festiwalowi jest idea wchodzenia z teatrem w środowiska wykluczone, pracy z ludźmi zamkniętymi, odizolowanymi, poddanymi gettoizacji i stygmatyzacji, ale także poszukującymi. Wioska Teatralna oznaczała więc równocześnie koncentrowanie się na sprawach i problemach społecznych (np. globalizacja i jej skutki), jak też działaniach stricte artystycznych: warsztatach, pokazach, projekcjach filmowych, koncertach i spektaklach. Taki teatr w formie nietypowej, otwarty na rzeczywistość, improwizowany – miał pobudzać myśl i percepcję, zmieniać myślenie, przełamywać tabu, otwierać oczy na nowe.
Każdej z edycji projektu przyświecało inne hasło przewodnie, organizujące i przybliżające treść poszczególnych modułów.
Przebieg
- 2003 r. – edycja pierwsza
- 2004 r. – edycja druga
- 2005 r. – edycja trzecia
- 2006 r. – edycja czwarta – 19 do 26 lipca
- 2007 r. – edycja piąta
- 2008 r. – edycja szósta – 22 do 29 lipca
- 2009 r. – edycja siódma – 23 lipca-2 sierpnia
- 2010 r. – edycja ósma – 25 do 31 lipca