Ekran w Mroku Tour w Olsztynie i Elblągu: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 9: | Linia 9: | ||
*Fundacja Filmowa Warszawa | *Fundacja Filmowa Warszawa | ||
*Kino „Zorza” w Rzeszowie | *Kino „Zorza” w Rzeszowie | ||
− | [[Image: | + | [[Image:Mroku4.jpg|thumb|right|200px]] |
==Opis== | ==Opis== | ||
Objazd festiwalu po różnych miastach Polski zainicjowano 28 października. Ideę projektu stanowiło udostępnienie wyjątkowych, klasycznych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu filmowego z muzyką na żywo.<br>Filmowy ekspresjonizm niemiecki zrodził wiele ponadczasowych dzieł filmowych, a wyrósł z atmosfery klęski Niemiec po I wojnie światowej. Epatował estetyką koszmaru, upiorów, majaczenia chorej psychiki, mrocznej strony podświadomości człowieka. Odpowiadała temu zdeformowana i świadomie nierealistyczna scenografia filmów, która miała w ten sposób oddawać stan ducha bohaterów. Kompozytorem i wykonawcą muzyki do filmów festiwalowych był Marcin Pukaluk, muzyk multiinstrumentalista (fortepian, organy, syntezator, akordeon, cymbały, instrumenty perkusyjne). Jego podejście do muzyki opisano jako uderzający prostotą środków, przejrzystością formy oraz radykalną selekcją dźwięków. Wpisano go więc w powstały w latach 60-tych nurt minimal music. Jego kompozycje łączą w sobie fascynację przestrzenią, wyrażającą się w dbałości o warstwę brzmieniową utworów, umiejętne operowanie nastrojem oraz wyczucie filmowego dramatyzmu.<br> | Objazd festiwalu po różnych miastach Polski zainicjowano 28 października. Ideę projektu stanowiło udostępnienie wyjątkowych, klasycznych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu filmowego z muzyką na żywo.<br>Filmowy ekspresjonizm niemiecki zrodził wiele ponadczasowych dzieł filmowych, a wyrósł z atmosfery klęski Niemiec po I wojnie światowej. Epatował estetyką koszmaru, upiorów, majaczenia chorej psychiki, mrocznej strony podświadomości człowieka. Odpowiadała temu zdeformowana i świadomie nierealistyczna scenografia filmów, która miała w ten sposób oddawać stan ducha bohaterów. Kompozytorem i wykonawcą muzyki do filmów festiwalowych był Marcin Pukaluk, muzyk multiinstrumentalista (fortepian, organy, syntezator, akordeon, cymbały, instrumenty perkusyjne). Jego podejście do muzyki opisano jako uderzający prostotą środków, przejrzystością formy oraz radykalną selekcją dźwięków. Wpisano go więc w powstały w latach 60-tych nurt minimal music. Jego kompozycje łączą w sobie fascynację przestrzenią, wyrażającą się w dbałości o warstwę brzmieniową utworów, umiejętne operowanie nastrojem oraz wyczucie filmowego dramatyzmu.<br> | ||
Na Warmii i Mazurach miały miejsce dwie projekcje w ramach festiwalu objazdowego: w największych miastach regionu – Elblągu i Olsztynie. Obejrzenie w kinie najbardziej reprezentatywnych dzieł ekspresjonizmu, zwłaszcza w nowych aranżacjach muzycznych, stanowiło więc ciekawostkę intelektualną i estetyczną, dlatego impreza cieszyła się niemałym powodzeniem. <Br> | Na Warmii i Mazurach miały miejsce dwie projekcje w ramach festiwalu objazdowego: w największych miastach regionu – Elblągu i Olsztynie. Obejrzenie w kinie najbardziej reprezentatywnych dzieł ekspresjonizmu, zwłaszcza w nowych aranżacjach muzycznych, stanowiło więc ciekawostkę intelektualną i estetyczną, dlatego impreza cieszyła się niemałym powodzeniem. <Br> | ||
− | [[Image: | + | [[Image:Mroku56.jpg|thumb|right|200px]] |
===Elbląg=== | ===Elbląg=== | ||
Projekcja w Elblągu odbyła się 31 października 2010 r. w elbląskim [[Kino „Światowid” w Elblągu| Kinie „Światowid”]] (godz. 20.00). Zaprezentowano ''Metropolis'' (reżyseria: Fritz Lang; scenariusz: Fritz Lang, Thea von Harbou – na podstawie własnej powieści; zdjęcia: Karl Freund, Günther Rittau; scenografia: Otto Hunte, Erich Kettelhut, Karl Vollbrecht). Film z 1927 r. opowiadał historię o mieście dalekiej przyszłości, w którym na powierzchni żyje elitarna klasa rządząca, zaś w podziemiach robotnicy, niewolnicy swojej pracy. Podstawowym wątkiem filmu jest uczucie Fredera, syna potentata Fredersena, do dziewczyny z ludu, Marii, głoszącej wśród swoich idee miłości i pokoju. | Projekcja w Elblągu odbyła się 31 października 2010 r. w elbląskim [[Kino „Światowid” w Elblągu| Kinie „Światowid”]] (godz. 20.00). Zaprezentowano ''Metropolis'' (reżyseria: Fritz Lang; scenariusz: Fritz Lang, Thea von Harbou – na podstawie własnej powieści; zdjęcia: Karl Freund, Günther Rittau; scenografia: Otto Hunte, Erich Kettelhut, Karl Vollbrecht). Film z 1927 r. opowiadał historię o mieście dalekiej przyszłości, w którym na powierzchni żyje elitarna klasa rządząca, zaś w podziemiach robotnicy, niewolnicy swojej pracy. Podstawowym wątkiem filmu jest uczucie Fredera, syna potentata Fredersena, do dziewczyny z ludu, Marii, głoszącej wśród swoich idee miłości i pokoju. |
Wersja z 11:15, 20 kwi 2011
Jednorazowa tematyczna impreza artystyczno-filmowa, zorganizowana w październiku-listopadzie 2010 r. w Elblągu oraz Olsztynie.
Spis treści
Organizator
- Kino „Cytryna” w Łodzi
- Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
- Kino „Muza” w Poznaniu
- Dom Kultury „Świt”
- Fundacja Filmowa Warszawa
- Kino „Zorza” w Rzeszowie
Opis
Objazd festiwalu po różnych miastach Polski zainicjowano 28 października. Ideę projektu stanowiło udostępnienie wyjątkowych, klasycznych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu filmowego z muzyką na żywo.
Filmowy ekspresjonizm niemiecki zrodził wiele ponadczasowych dzieł filmowych, a wyrósł z atmosfery klęski Niemiec po I wojnie światowej. Epatował estetyką koszmaru, upiorów, majaczenia chorej psychiki, mrocznej strony podświadomości człowieka. Odpowiadała temu zdeformowana i świadomie nierealistyczna scenografia filmów, która miała w ten sposób oddawać stan ducha bohaterów. Kompozytorem i wykonawcą muzyki do filmów festiwalowych był Marcin Pukaluk, muzyk multiinstrumentalista (fortepian, organy, syntezator, akordeon, cymbały, instrumenty perkusyjne). Jego podejście do muzyki opisano jako uderzający prostotą środków, przejrzystością formy oraz radykalną selekcją dźwięków. Wpisano go więc w powstały w latach 60-tych nurt minimal music. Jego kompozycje łączą w sobie fascynację przestrzenią, wyrażającą się w dbałości o warstwę brzmieniową utworów, umiejętne operowanie nastrojem oraz wyczucie filmowego dramatyzmu.
Na Warmii i Mazurach miały miejsce dwie projekcje w ramach festiwalu objazdowego: w największych miastach regionu – Elblągu i Olsztynie. Obejrzenie w kinie najbardziej reprezentatywnych dzieł ekspresjonizmu, zwłaszcza w nowych aranżacjach muzycznych, stanowiło więc ciekawostkę intelektualną i estetyczną, dlatego impreza cieszyła się niemałym powodzeniem.
Elbląg
Projekcja w Elblągu odbyła się 31 października 2010 r. w elbląskim Kinie „Światowid” (godz. 20.00). Zaprezentowano Metropolis (reżyseria: Fritz Lang; scenariusz: Fritz Lang, Thea von Harbou – na podstawie własnej powieści; zdjęcia: Karl Freund, Günther Rittau; scenografia: Otto Hunte, Erich Kettelhut, Karl Vollbrecht). Film z 1927 r. opowiadał historię o mieście dalekiej przyszłości, w którym na powierzchni żyje elitarna klasa rządząca, zaś w podziemiach robotnicy, niewolnicy swojej pracy. Podstawowym wątkiem filmu jest uczucie Fredera, syna potentata Fredersena, do dziewczyny z ludu, Marii, głoszącej wśród swoich idee miłości i pokoju.
Olsztyn
W Olsztynie w ramach opisywanego Festiwalu 20 listopada 2010 r. zorganizowano projekcję filmu Gabinet doktora Caligari w sal kameralnej miejskiego Amfiteatru im. Czesława Niemena (godz. 19.00). Gabinet... (reż Robert Wiene; scenariusz: Carl Mayer, Hans Janowitz; zdjęcia: Willy Hameister; scenografia: Hermann Warm, Walter Reimann, Walter Röhrig; produkcja: Erich Pommer) to przełomowy film niemy z 1920 r., jedno z najwcześniejszych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, które wywarło ogromny wpływ na rozwój kinematografii. Jego Jego cechy charakterystyczne to m.in. scenografia malowana na płótnach, zdeformowana przestrzeń wykreowana w studiu filmowym, mrok. Premiera miała miejsca 26 lutego 1920 r.
Projekcje festiwalowe odbyły się również w Rzeszowie (28 października), Poznaniu (29-30 października), Warszawie (6, 19 listopada), Lublinie (8-9 listopada), Szczecin (25-26 listopada) oraz w Łodzi (3-4 grudnia).
Bibliografia
- Ekran w Mroku Tour 2010, czyli niemiecki ekspresjonizm z muzyką na żywo //W: [1].
Zobacz też
- strona www imprezy: http://www.ekranwmroku.pl