Noc Teatralna: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 13: Linia 13:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Impreza organizowana była ze średnią częstotliwością co dwa, trzy miesiące. Swoim zasięgiem obejmowała Olsztyn, województwo warmińsko-mazurskie oraz teren Polski. „Noc Teatralna” umożliwiała debiuty młodym autorom i aktorom, aczkolwiek z założenia projekt miał prezentować i promować kulturę wysoką. Zapraszani byli szczególnie uzdolnieni amatorzy, działający przede wszystkim poza strukturami instytucji kultury, zajmujący się rozmaitymi dziedzinami twórczości. Na zamówienie autorki i realizatorki (od początku była nią [[Krystyna Spikert]]) w amatorskich grupach teatralnych powstawały programy artystyczne, prezentowane potem w trakcie imprezy przed publicznością. W opisany sposób młodzież sama – bez udziału instruktorów – realizowała swoje zainteresowania twórcze. Na scenie przez 10 lat istnienia zaprezentowało się ok. 450 tzw. podmiotów wykonawczych, czyli ok. 1200 młodych artystów <ref>Wg danych z archiwum Krystyny Spikert.</ref>. Na scenie prezentowali się również zaproszeni profesjonaliści (aktorzy, poeci, pisarze, osoby śpiewające). Ze względu na częstotliwość oraz ideę rozrywkowo-edukacyjną impreza miała stałą publiczność w liczbie ok. 20/30 osób mieszkających w Olsztynie i poza nim (inicjatorka projektu prowadziła bank informacji związany z imprezami).<br>Rezultatem olsztyńskich Nocy Teatralnych było stopniowe pojawienie się w całym województwie warmińsko-mazurskim podobnych spotkań, związanych z amatorską teatralną twórczością artystyczną.
+
Impreza organizowana była ze średnią częstotliwością co dwa, trzy miesiące. Swoim zasięgiem obejmowała Olsztyn, województwo warmińsko-mazurskie oraz teren Polski. „Noc Teatralna” umożliwiała debiuty młodym autorom i aktorom, aczkolwiek z założenia projekt miał prezentować i promować kulturę wysoką. Zapraszani byli szczególnie uzdolnieni amatorzy, działający przede wszystkim poza strukturami instytucji kultury, zajmujący się rozmaitymi dziedzinami twórczości. Na zamówienie autorki i realizatorki (od początku była nią [[Krystyna Spikert]]) w amatorskich grupach teatralnych powstawały programy artystyczne, prezentowane potem w trakcie imprezy przed publicznością. W opisany sposób młodzież sama – bez udziału instruktorów – realizowała swoje zainteresowania twórcze. Na scenie przez 10 lat istnienia zaprezentowało się ok. 450 tzw. podmiotów wykonawczych, czyli ok. 1200 młodych artystów <ref>Wg danych z archiwum [[Krystyna Spikert| Krystyny Spikert]].</ref>. Na scenie prezentowali się również zaproszeni profesjonaliści (aktorzy, poeci, pisarze, osoby śpiewające). Ze względu na częstotliwość oraz ideę rozrywkowo-edukacyjną impreza miała stałą publiczność w liczbie ok. 20/30 osób mieszkających w Olsztynie i poza nim (inicjatorka projektu prowadziła bank informacji związany z imprezami).<br>Rezultatem olsztyńskich Nocy Teatralnych było stopniowe pojawienie się w całym województwie warmińsko-mazurskim podobnych spotkań, związanych z amatorską teatralną twórczością artystyczną.
  
 
==Organizacja==
 
==Organizacja==

Wersja z 15:38, 29 gru 2010

Krystyna Spikert podczas VII Nocy Teatralnej
Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Projekt artystyczno-edukacyjny, impreza młodzieżowa o charakterze kulturotwórczym, od 1991 r. cyklicznie organizowana w Olsztynie.

Cele

  • wyszukiwanie i promowanie młodych talentów zajmujących się twórczością „w dziedzinie kultury wysokiej”
  • umożliwianie debiutów powyższym
  • aktywne uczestnictwo młodzieży poprzez samorealizację
  • terapia przez sztukę oraz przez słowo
  • popularyzacja dbałości o kulturę słowa i czystość mowy polskiej
  • likwidowanie barier pokoleniowych w komunikowaniu się (teatr i słowo jako medium komunikacji społecznej)
  • odrodzenie młodzieżowego ruchu społecznego

Charakterystyka

Impreza organizowana była ze średnią częstotliwością co dwa, trzy miesiące. Swoim zasięgiem obejmowała Olsztyn, województwo warmińsko-mazurskie oraz teren Polski. „Noc Teatralna” umożliwiała debiuty młodym autorom i aktorom, aczkolwiek z założenia projekt miał prezentować i promować kulturę wysoką. Zapraszani byli szczególnie uzdolnieni amatorzy, działający przede wszystkim poza strukturami instytucji kultury, zajmujący się rozmaitymi dziedzinami twórczości. Na zamówienie autorki i realizatorki (od początku była nią Krystyna Spikert) w amatorskich grupach teatralnych powstawały programy artystyczne, prezentowane potem w trakcie imprezy przed publicznością. W opisany sposób młodzież sama – bez udziału instruktorów – realizowała swoje zainteresowania twórcze. Na scenie przez 10 lat istnienia zaprezentowało się ok. 450 tzw. podmiotów wykonawczych, czyli ok. 1200 młodych artystów [1]. Na scenie prezentowali się również zaproszeni profesjonaliści (aktorzy, poeci, pisarze, osoby śpiewające). Ze względu na częstotliwość oraz ideę rozrywkowo-edukacyjną impreza miała stałą publiczność w liczbie ok. 20/30 osób mieszkających w Olsztynie i poza nim (inicjatorka projektu prowadziła bank informacji związany z imprezami).
Rezultatem olsztyńskich Nocy Teatralnych było stopniowe pojawienie się w całym województwie warmińsko-mazurskim podobnych spotkań, związanych z amatorską teatralną twórczością artystyczną.

Organizacja

Impreza organizowana była w siedzibie Pantomimy Olsztyńskiej, zawsze w godzinach nocnych (godz. 21.00-5.00/6.00) przy współudziale wolontariuszy (licealistów oraz studentów, kształcących się w Olsztynie i województwie, oraz uczących się na terenie całej Polski). W trakcie imprezy młodzież zajmowała się także konferansjerką, szeroko rozumianą obsługą (sprzedażą biletów, sprzątaniem, pilnowaniem porządku, obsługą bufetu). Każdej edycji Nocy Teatralnej towarzyszył kolejny numer jednodniówki pn. „Pierwsze Piętro”. Zazwyczaj po oficjalnym zamknięciu każdej z edycji rozpoczynała się część nieoficjalna: wspólny śpiew i dyskusje.

Nagrody i wyróżnienia

W 1998 r. impreza otrzymała nagrodę w kategorii „Wydarzenie roku 1997” w konkursie „Bliżej Teatru – Teatr ‘97”, organizowanym przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. Na temat projektu i jego poszczególnych edycji powstała praca magisterska na Wydziale Wiedzy o Teatrze przy Akademii Teatralnej w Warszawie, natomiast w 1995 r. na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu realizatorka projektu obroniła pracę magisterską, której większa część była poświęcona tematowi „Noc Teatralna”.

Edycje

  • 1 – 25 maja 1991 r.
  • 2 - 15 czerwca 1991 r.
  • 3 - 28 września 1991 r.
  • 4 - 23 listopada 1991 r.
  • 6 – 25 stycznia 1992 r.
  • 9 - 30 maja 1992 r.
  • 10 – 26 listopada 1992 r.
  • 11 – 28 listopada 1993 r.
  • 12 - 13 lutego 1993 r.
  • 13 - 24 kwietnia 1993 r.
  • 14 - 5 czerwca 1993 r.
  • 15 – październik 1993 r.
  • 16 - 4 grudnia 1993 r.
  • 17 – 12 marca 1994 r.
  • 18 - 23 kwietnia 1994 r.
  • 19 - 11 czerwca 1994 r.
  • 20 - 24 czerwca 1994 r.
  • 22 – 25 lutego 1995 r.
  • 24 – zorganizowana 20 maja 1995 r.
  • 25 - 30 września 1995 r.
  • 26 – 16 grudnia 1995 r.
  • 27 – 24 lutego 1996 r.
  • 28 – 20 kwietnia 1996 r.
  • 29 – 15 czerwca 1996 r.
  • 30 – 30 listopada 1996 r.
  • 32 – 22 lutego 1997 r.
  • 33 - 19 kwietnia 1997 r.
  • 34 - 7 czerwca 1997 r.
  • 35 – 25 października 1997 r.
  • 36 - 31 grudnia 1997 r.
  • 37 – 28 lutego 1998 r.
  • 38 - 25 kwietnia 1998 r.
  • 39 - 31 października 1998 r.
  • 40 - 31 grudnia 1998 r.
  • 41 – 20 lutego 1999 r.
  • 42 - 17 kwietnia 1999 r.
  • 43 - 12 czerwca 1999 r.
  • 44 - 11 grudnia 1999 r.
  • 45 - 15 kwietnia 2000 r.
  • 46 - 21 października 2000 r.
  • 47 - 2 grudnia 2000 r.

Przypisy

  1. Wg danych z archiwum Krystyny Spikert.