Marian Kogut: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 5: Linia 5:
  
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
Marian Kogut nauk w zakresie twórczości plastycznej nie pobierał, ale sztuką interesował się od dzieciństwa. Twórczością amatorską zajął się w 1973 r. Swoich sił próbował w płaskorzeźbie i korzenioplastyce, tematycznie nie wiążąc ich ze sztuką ludową. Wkrótce zarzucił je na rzecz rzeźby, zajmując się korzenioplastyką jedynie marginalnie. [[Bożena Beba]], etnograf [[Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie|Ośrodka Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie]] w opinii dla Stowarzyszenia Twórców Ludowych pisała „Twórczość Mariana Koguta jest świadomym nawiązaniem do sztuki ludowej, do formy twórczości, która została przez niego odkryta i poznana, lecz która jednocześnie okazała się być na tyle bliska jego wyobraźni, że stała się jego pasją i jego własną formą wypowiedzi. Pracuje na prymitywnym warsztacie, używając dłut zrobionych własnoręcznie. Powierzchni rzeźb nie wygładza zupełnie, pozostawiając widoczne nierówności po pracy dłuta, w czym znajduje pewne upodobanie.  Z tego też powodu bardzo rzadko je maluje, a jeśli, to farbami plakatowymi, bejcą lub nadmanganianem potasu, aby owa faktura pozostała widoczna” <ref> Beba Bożena, Ocena twórczości Mariana Koguta, Odpis, Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie, Sygn. 11/15</ref>
+
Marian Kogut nauk w zakresie twórczości plastycznej nie pobierał, ale sztuką interesował się od dzieciństwa. Twórczością amatorską zajął się w 1973 r. Swoich sił próbował w płaskorzeźbie i korzenioplastyce, tematycznie nie wiążąc ich ze sztuką ludową. Wkrótce zarzucił je na rzecz rzeźby, zajmując się korzenioplastyką jedynie marginalnie. [[Bożena Beba]], etnograf [[Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie|Ośrodka Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie]] w opinii dla Stowarzyszenia Twórców Ludowych pisała „Twórczość Mariana Koguta jest świadomym nawiązaniem do sztuki ludowej, do formy twórczości, która została przez niego odkryta i poznana, lecz która jednocześnie okazała się być na tyle bliska jego wyobraźni, że stała się jego pasją i jego własną formą wypowiedzi. Pracuje na prymitywnym warsztacie, używając dłut zrobionych własnoręcznie. Powierzchni rzeźb nie wygładza zupełnie, pozostawiając widoczne nierówności po pracy dłuta, w czym znajduje pewne upodobanie.  Z tego też powodu bardzo rzadko je maluje, a jeśli, to farbami plakatowymi, bejcą lub nadmanganianem potasu, aby owa faktura pozostała widoczna” <ref> Beba Bożena, ''Ocena twórczości Mariana Koguta'', Odpis, Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie, Sygn. 11/15</ref>
  
 
==Udział w wystawach i przeglądach==
 
==Udział w wystawach i przeglądach==

Wersja z 15:21, 24 wrz 2010

Marian Kogut (1935- ) – rzeźbiarz amator

Biografia

Urodził się 12 października 1935 r. w Jarosławiu. Ukończył Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Sopocie. W Olsztynie zamieszkał w 1964 r. W latach 80-tych XX wieku wyjechał do Rzeszowa.

Twórczość

Marian Kogut nauk w zakresie twórczości plastycznej nie pobierał, ale sztuką interesował się od dzieciństwa. Twórczością amatorską zajął się w 1973 r. Swoich sił próbował w płaskorzeźbie i korzenioplastyce, tematycznie nie wiążąc ich ze sztuką ludową. Wkrótce zarzucił je na rzecz rzeźby, zajmując się korzenioplastyką jedynie marginalnie. Bożena Beba, etnograf Ośrodka Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie w opinii dla Stowarzyszenia Twórców Ludowych pisała „Twórczość Mariana Koguta jest świadomym nawiązaniem do sztuki ludowej, do formy twórczości, która została przez niego odkryta i poznana, lecz która jednocześnie okazała się być na tyle bliska jego wyobraźni, że stała się jego pasją i jego własną formą wypowiedzi. Pracuje na prymitywnym warsztacie, używając dłut zrobionych własnoręcznie. Powierzchni rzeźb nie wygładza zupełnie, pozostawiając widoczne nierówności po pracy dłuta, w czym znajduje pewne upodobanie. Z tego też powodu bardzo rzadko je maluje, a jeśli, to farbami plakatowymi, bejcą lub nadmanganianem potasu, aby owa faktura pozostała widoczna” [1]

Udział w wystawach i przeglądach

  • 1973 r. – Wystawa Giełda Pamiątek Kopernikowskich (Olsztyn)
  • 1975 r. – Wystawa amatorskiej twórczości spółdzielczości (Malbork)
  • 1976 r. – Wystawa amatorskiej twórczości nieprofesjonalnej (Olsztyn)
  • 1977 r. – Wystawa sztuki ludowej na Ogólnokrajowym Kongresie Towarzystw Kulturalnych (Olsztyn)
  • 1977 r. – Wystawa sezonowa – Sztuka Ludowa Warmii i Mazur (Olsztynek)
  • 1978 r. Wystawa Twórczości Amatorskiej (Orneta)
  • 1978 r. – Wystawa Twórczości Ludowej Warmii i Mazur (Olsztyn)
  • 1979 r. – Wystawa Twórczości Amatorskiej – Centralne Dożynki (Olsztyn)
  • 1979-1983 r. - coroczny udział w wystawach twórczości amatorskiej z okazji Dni Olsztyna organizowane przez Wojewódzki Dom Kultury w Olsztynie i Klub Plastyka Amatora „Sąsiedzi” w Olsztynie
  • 1981 r. - Wystawa twórczości amatorskiej (Dobre Miasto)
  • 1981 r. - Wystawa indywidualna twórczości rzeźbiarskiej w Klubie Plastyka Amatora „Sąsiedzi”(Olsztyn)
  • 1983 r. – III Wojewódzki Przegląd Rzeźby Ludowej i Nieprofesjonalnej w Biskupcu
  • 1983 r. – I Triennale Plastyki Nieprofesjonalnej (Olsztyn)

Nagrody i wyróżnienia

Bibliografia

Kogut, Marian, Ankieta biograficzna, Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie, Sygn. 11/15

Przypisy

  1. Beba Bożena, Ocena twórczości Mariana Koguta, Odpis, Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie, Sygn. 11/15