Stanisław Filipowicz: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:filipowicz.jpg|thumb|right|200px|Źródło: Tomczyk Ryszard, ''Bedeker elbląski'', Gdańsk, Oskar, 2000, s. 51.]]
+
[[Image:sf.jpg|thumb|right|280px|Stanisław Filipowicz (w środku) na Plenerze Artystycznym "Siedem tłustych dni na rzecz wsi" w Starym Siedlisku (sierpień 1985 r.)<br>Źródło:[http://eswiatowid.pl/Galeria/tabid/181/ItemId/35184/Default.aspx http://eswiatowid.pl/]]]
 
[[Image:lot.jpg|thumb|right|200px|]]
 
[[Image:lot.jpg|thumb|right|200px|]]
(1934-1996) - elbląski poeta, prozaik
+
(1934-1996) - [[ewim:Elbląg|elbląski]] poeta, prozaik
  
 
==Biografia==
 
==Biografia==
Linia 10: Linia 10:
  
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
Debiutował w 1968 r. w miesięczniku „Litery” opowiadaniem ''Powiedz, jaka jest prawda''. Jego utwory wydawano w lokalnych czasopismach, a także w książkach. Ukazywaały się głównie nakładem [[Elbląskie Towarzystwo Kulturalne |Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego]]. Opublikował sześć zbiorów poetyckich:  
+
Debiutował w 1968 r. w miesięczniku „Litery” opowiadaniem ''Powiedz, jaka jest prawda''. Jego utwory wydawano w lokalnych czasopismach, a także w książkach. Ukazywały się głównie nakładem [[Elbląskie Towarzystwo Kulturalne |Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego]]. Opublikował sześć zbiorów poetyckich:  
 
*''Buty z podłogą'' (1981)  
 
*''Buty z podłogą'' (1981)  
 
*''Lot i kara'' (1984)  
 
*''Lot i kara'' (1984)  
Linia 18: Linia 18:
 
*''Etiudy wileńskie'' (1993)  
 
*''Etiudy wileńskie'' (1993)  
 
Ostatni cykl poetycki, napisany w czasie pobytu w szpitalu na przełomie lat 1995-1996 pt. ''Razem dotykamy ciemności'', ukazał się pośmiertnie w 1998 r. Do jego utworów prozatorskich należą: powieść z elementami autobiograficznymi ''Życie bez Marii'' (1993) oraz zbiór opowiadań ''Infekcja w raju'' (1994).  
 
Ostatni cykl poetycki, napisany w czasie pobytu w szpitalu na przełomie lat 1995-1996 pt. ''Razem dotykamy ciemności'', ukazał się pośmiertnie w 1998 r. Do jego utworów prozatorskich należą: powieść z elementami autobiograficznymi ''Życie bez Marii'' (1993) oraz zbiór opowiadań ''Infekcja w raju'' (1994).  
 +
 
„Zarówno jego utwory poetyckie, jak i prozatorskie są przede wszystkim krwistym i pełnym prawdy rozrachunkiem z życiem trudnym, bezlitosnym i pełnym upokorzeń. Równocześnie wewnętrznym, niekończącym się dyskursem egzystencjalnym, pełnym pytań i wątpliwości.”<ref>Tomczyk Ryszard, ''Bedeker elbląski'', Gdańsk, Polnord ; Wydawnictwo Oskar, 2000, s. 51.</ref> Na klimat jego twórczości oraz podejmowaną tematykę wpłynął m.in. młodzieńczy bunt wobec totalitarnej rzeczywistości, w której, jak twierdzi sam autor, los człowieka był nie tylko groteskowy, ale i tragiczny.<br>
 
„Zarówno jego utwory poetyckie, jak i prozatorskie są przede wszystkim krwistym i pełnym prawdy rozrachunkiem z życiem trudnym, bezlitosnym i pełnym upokorzeń. Równocześnie wewnętrznym, niekończącym się dyskursem egzystencjalnym, pełnym pytań i wątpliwości.”<ref>Tomczyk Ryszard, ''Bedeker elbląski'', Gdańsk, Polnord ; Wydawnictwo Oskar, 2000, s. 51.</ref> Na klimat jego twórczości oraz podejmowaną tematykę wpłynął m.in. młodzieńczy bunt wobec totalitarnej rzeczywistości, w której, jak twierdzi sam autor, los człowieka był nie tylko groteskowy, ale i tragiczny.<br>
 +
 
„Tworzył poezję i prozę, w obu przypadkach przywiązywał ogromną wagę do słowa pisanego. Język jego utworów jest niezwykle oszczędny i esencjonalny. Widać, że twórca z namysłem dobiera każdy szczegół, aby jak najdokładniej wyrazić swoje myśli. Jako poetę najbardziej interesowały Filipowicza relacje: jednostka – zbiorowość – rzeczywistość.”<ref>''Elbląskie sociètè – cz. 6''. Materiał zamieszczony na stronie internetowej [http://www.elblag.net.pl/2,4638,Elblaskie-sociegravetegrave--cz-6.html http://www.elblag.net.pl]</ref>   
 
„Tworzył poezję i prozę, w obu przypadkach przywiązywał ogromną wagę do słowa pisanego. Język jego utworów jest niezwykle oszczędny i esencjonalny. Widać, że twórca z namysłem dobiera każdy szczegół, aby jak najdokładniej wyrazić swoje myśli. Jako poetę najbardziej interesowały Filipowicza relacje: jednostka – zbiorowość – rzeczywistość.”<ref>''Elbląskie sociètè – cz. 6''. Materiał zamieszczony na stronie internetowej [http://www.elblag.net.pl/2,4638,Elblaskie-sociegravetegrave--cz-6.html http://www.elblag.net.pl]</ref>   
  
Linia 34: Linia 36:
  
  
[[Category:Pisarze|Filipowicz,Stanisław]]
+
[[Category:Pisarze i poeci|Filipowicz,Stanisław]]
 
[[Category:Literatura|Filipowicz,Stanisław]]
 
[[Category:Literatura|Filipowicz,Stanisław]]
 
[[Category:Elbląg|Filipowicz,Stanisław]]
 
[[Category:Elbląg|Filipowicz,Stanisław]]
[[Category:1961-1970|Filipowicz,Stanisław]]
+
[[Category:1945-1989|Filipowicz,Stanisław]]
[[Category:1971-1980|Filipowicz,Stanisław]]
+
[[Category:1990-|Filipowicz,Stanisław]]
[[Category:1981-1990|Filipowicz,Stanisław]]
 
[[Category:1991-2000|Filipowicz,Stanisław]]
 

Aktualna wersja na dzień 14:22, 17 lut 2015

Stanisław Filipowicz (w środku) na Plenerze Artystycznym "Siedem tłustych dni na rzecz wsi" w Starym Siedlisku (sierpień 1985 r.)
Źródło:http://eswiatowid.pl/
Lot.jpg

(1934-1996) - elbląski poeta, prozaik

Biografia

Urodził się w Wilnie w 1934 r. W 1952 r. ukończył liceum w Sopocie. Z zawodu był nauczycielem wychowania fizycznego. Zmarł 3 czerwca 1996 r. w Dzierzgoniu koło Elbląga.

Działalność

Pracował w szkole, w domu dziecka, na politechnice jako laborant, w klubach sportowych jako trener lekkiej atletyki. Był członkiem gdańskiego oddziału Związku Literatów Polskich oraz funkcjonującego do 1990 r. Klubu Literackiego Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego.

Twórczość

Debiutował w 1968 r. w miesięczniku „Litery” opowiadaniem Powiedz, jaka jest prawda. Jego utwory wydawano w lokalnych czasopismach, a także w książkach. Ukazywały się głównie nakładem Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego. Opublikował sześć zbiorów poetyckich:

  • Buty z podłogą (1981)
  • Lot i kara (1984)
  • Po amputacji (1991)
  • Zamiast antyfony (1992)
  • Blues na cztery ręce (1992)
  • Etiudy wileńskie (1993)

Ostatni cykl poetycki, napisany w czasie pobytu w szpitalu na przełomie lat 1995-1996 pt. Razem dotykamy ciemności, ukazał się pośmiertnie w 1998 r. Do jego utworów prozatorskich należą: powieść z elementami autobiograficznymi Życie bez Marii (1993) oraz zbiór opowiadań Infekcja w raju (1994).

„Zarówno jego utwory poetyckie, jak i prozatorskie są przede wszystkim krwistym i pełnym prawdy rozrachunkiem z życiem trudnym, bezlitosnym i pełnym upokorzeń. Równocześnie wewnętrznym, niekończącym się dyskursem egzystencjalnym, pełnym pytań i wątpliwości.”[1] Na klimat jego twórczości oraz podejmowaną tematykę wpłynął m.in. młodzieńczy bunt wobec totalitarnej rzeczywistości, w której, jak twierdzi sam autor, los człowieka był nie tylko groteskowy, ale i tragiczny.

„Tworzył poezję i prozę, w obu przypadkach przywiązywał ogromną wagę do słowa pisanego. Język jego utworów jest niezwykle oszczędny i esencjonalny. Widać, że twórca z namysłem dobiera każdy szczegół, aby jak najdokładniej wyrazić swoje myśli. Jako poetę najbardziej interesowały Filipowicza relacje: jednostka – zbiorowość – rzeczywistość.”[2]

Nagrody

Był laureatem wielu konkursów poetyckich i prozatorskich w kraju i za granicą. W 1992 r. otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Literackim im. M. Hłaski w Wiedniu.

Przypisy

  1. Tomczyk Ryszard, Bedeker elbląski, Gdańsk, Polnord ; Wydawnictwo Oskar, 2000, s. 51.
  2. Elbląskie sociètè – cz. 6. Materiał zamieszczony na stronie internetowej http://www.elblag.net.pl

Bibliografia

  1. Tomczyk, Ryszard: Bedeker elbląski. – Gdańsk : Polnord ; Wydawnictwo Oskar, 2000. - S. 50-51.

Zobacz też