Rzecz o wolności słowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
[[Image:rzecz.jpg|thumb|right|250px| Próba zespołu do spektaklu<br>Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]]
 
[[Image:rzecz.jpg|thumb|right|250px| Próba zespołu do spektaklu<br>Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]]
Spektakl autorski, opracowany i zrealizowany przez [[Olsztyński Teatr Rapsodyczny]]. Premiera – 2001 r.
+
Spektakl autorski, opracowany i zrealizowany przez [[Olsztyński Teatr Rapsodyczny]]. Premiera – 13 grudnia 2001 r. w [[Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie| Teatrze im. Stefana Jaracza]] w Olsztynie
 
[[Image:rzecz2.jpg|thumb|right|250px|Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]]
 
[[Image:rzecz2.jpg|thumb|right|250px|Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie]]
 
==Twórcy==
 
==Twórcy==
Linia 14: Linia 14:
 
Widowisko stanowiło rodzaj montażu słownego z użyciem instrumentów oraz śpiewem. Spektakl był bardzo oszczędny w środki artystycznego wyrazu. Scenografia właściwie nie istniała – na scenie zaś znajdowały się jedynie rekwizyty w postaci rozrzuconych gazet, jako że jedynie słowo było w tym spektaklu najważniejsze i miało stanowić główny nośnik treści przedstawienia. Scenariusz poruszał treści ponadczasowe i aktualne zawsze: opisywał kwestie człowieczeństwa, społeczeństwa i samego słowa – ale jako „istot duchowych”. Innymi problemami przedstawianymi w sztuce były: brak szacunku do słowa, relatywizacja wartości oraz wulgaryzacja życia.
 
Widowisko stanowiło rodzaj montażu słownego z użyciem instrumentów oraz śpiewem. Spektakl był bardzo oszczędny w środki artystycznego wyrazu. Scenografia właściwie nie istniała – na scenie zaś znajdowały się jedynie rekwizyty w postaci rozrzuconych gazet, jako że jedynie słowo było w tym spektaklu najważniejsze i miało stanowić główny nośnik treści przedstawienia. Scenariusz poruszał treści ponadczasowe i aktualne zawsze: opisywał kwestie człowieczeństwa, społeczeństwa i samego słowa – ale jako „istot duchowych”. Innymi problemami przedstawianymi w sztuce były: brak szacunku do słowa, relatywizacja wartości oraz wulgaryzacja życia.
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
#Spikert, Krystyna: ''„Rzecz o wolności słowa Cypriana Kamila Norwida : [ulotka] '' / Krystyna Spikert (dokument życia społecznego ze zbiorów WBP w Olsztynie; nr akc. 35/09/11.
+
#''Pismo-zaproszenie na premierowy spektakl (...)'' // dokument życia społecznego ze zbiorów WBP w Olsztynie; nr akc. 182/10/11.
  [[Category:Teatr]] [[Category:Spektakle]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:2001-2010]]
+
#Spikert, Krystyna: ''„Rzecz o wolności słowa Cypriana Kamila Norwida : [ulotka] '' / Krystyna Spikert // dokument życia społecznego ze zbiorów WBP w Olsztynie; nr akc. 35/09/11.
 +
  [[Category:Teatr]] [[Category:Spektakle]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:1990-]]

Aktualna wersja na dzień 10:51, 20 lis 2014

Próba zespołu do spektaklu
Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Spektakl autorski, opracowany i zrealizowany przez Olsztyński Teatr Rapsodyczny. Premiera – 13 grudnia 2001 r. w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie

Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Twórcy

  • reżyseria: Irena Jun
  • scenariusz według Rzeczy o wolności słowa Cypriana Kamila Norwida – Teresa Budzisz-Krzyżanowska
  • technika mowy i interpretacja tekstu: Krystyna Spikert
  • kierownictwo artystyczne: Krystyna Spikert
Źródło: Ze zbiorów WBP w Olsztynie

Historia

Pracę nad traktatem poetyckim Norwida (1821-1883) Rzecz o wolności słowa, czyli nad tekstem źródłowym opisywanego spektaklu, zespół młodych aktorów Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego rozpoczął w 2001 r. W tym też roku odbyła się jego premiera. Obsadę spektaklu stanowiło – pierwotnie – dziewięć osób, pracujących przez nad inscenizacją rok pod kierunkiem Krystyny Spikert. Spektakl trwał około 35 minut. Przeznaczony był dla starszej młodzieży oraz osób dorosłych.
Opisywane widowisko Teatr Rapsodyczny prezentował również, wyjeżdżając do szkół i domów kultury na Warmii i Mazurach. Zespół prowadził też – bazując na doświadczeniu z pracą nad spektaklem – warsztaty interpretacji tekstu Norwida.

Opis

Widowisko stanowiło rodzaj montażu słownego z użyciem instrumentów oraz śpiewem. Spektakl był bardzo oszczędny w środki artystycznego wyrazu. Scenografia właściwie nie istniała – na scenie zaś znajdowały się jedynie rekwizyty w postaci rozrzuconych gazet, jako że jedynie słowo było w tym spektaklu najważniejsze i miało stanowić główny nośnik treści przedstawienia. Scenariusz poruszał treści ponadczasowe i aktualne zawsze: opisywał kwestie człowieczeństwa, społeczeństwa i samego słowa – ale jako „istot duchowych”. Innymi problemami przedstawianymi w sztuce były: brak szacunku do słowa, relatywizacja wartości oraz wulgaryzacja życia.

Bibliografia

  1. Pismo-zaproszenie na premierowy spektakl (...) // dokument życia społecznego ze zbiorów WBP w Olsztynie; nr akc. 182/10/11.
  2. Spikert, Krystyna: „Rzecz o wolności słowa Cypriana Kamila Norwida : [ulotka] / Krystyna Spikert // dokument życia społecznego ze zbiorów WBP w Olsztynie; nr akc. 35/09/11.