Puszka na komunikanty z kościoła pw. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: puszka_kosciol michala_purda.jpg|thumb|right|200px|Źródło: ''Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego'', Olsztyn 2006, s. 171.]]
 
  
XVII-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z [[Kościół p.w. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej| kościoła p.w. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej]].
+
XVII-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z [[Kościół pw. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej| kościoła pw. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej]].
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Linia 11: Linia 10:
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
 
Podstawą puszki eucharystycznej jest okrągła, wysoka stopa na podwójnej kryzie. Cokół ozdobiono trzema uskrzydlonymi główkami aniołków i girlandami z kwiatów oraz owoców, natomiast płaszcz stopy – dekoracją tzw. małżowinową. Na krótkim trzonie znajduje się okazały, spłaszczony od góry nodus, czyli ozdobny guz, również udekorowany anielskimi głowami ze skrzydłami, wolutami i motywami owocowymi.  Na trzonie umieszczona jest gładka, przysadzista czara puszki. Jej oryginalna pokrywa nie zachowała się, dlatego w niektórych publikacjach obiekt nazywany jest kielichem. Obecna pokrywa jest zrekonstruowana i pochodzi z XIX lub z początku XX w. Jej dekoracja nawiązuje do tej z cokołu. Całość wieńczy gładki krzyżyk.
 
Podstawą puszki eucharystycznej jest okrągła, wysoka stopa na podwójnej kryzie. Cokół ozdobiono trzema uskrzydlonymi główkami aniołków i girlandami z kwiatów oraz owoców, natomiast płaszcz stopy – dekoracją tzw. małżowinową. Na krótkim trzonie znajduje się okazały, spłaszczony od góry nodus, czyli ozdobny guz, również udekorowany anielskimi głowami ze skrzydłami, wolutami i motywami owocowymi.  Na trzonie umieszczona jest gładka, przysadzista czara puszki. Jej oryginalna pokrywa nie zachowała się, dlatego w niektórych publikacjach obiekt nazywany jest kielichem. Obecna pokrywa jest zrekonstruowana i pochodzi z XIX lub z początku XX w. Jej dekoracja nawiązuje do tej z cokołu. Całość wieńczy gładki krzyżyk.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kościół pw. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej]]
 +
*[[ewim:Andrzej Rembowski|Andrzej Rembowski]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 16: Linia 19:
  
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 +
[[Category:Przedmioty sakralne]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat olsztyński]]  
 
[[Category:Powiat olsztyński]]  
 +
[[Category:Purda (gmina wiejska)]]
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:35, 2 wrz 2015

XVII-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z kościoła pw. św. Michała Archanioła w Purdzie Wielkiej.

Historia

Dzieło powstało na Warmii w 1633 r. Zostało ufundowane z legatu testamentowego Andrzeja Rembowskiego, proboszcza w Purdzie działającego w latach 1627-1632.

Opis

Puszka została wykonana z kutego srebra, z wykorzystaniem technik: repusowania, fakturowania, grawerowania, odlewania i złocenia. Wymiary obiektu to: wysokość - 31 cm, średnica stopy - 13,2 cm, czary - 11,3 cm, waga - 700 gramów. Na płaszczu stopy znajduje się inskrypcja: ANDR. REMBOWSKI. COMEND PURDN. EE. ANO. 1.6.3. 3.

Charakterystyka

Podstawą puszki eucharystycznej jest okrągła, wysoka stopa na podwójnej kryzie. Cokół ozdobiono trzema uskrzydlonymi główkami aniołków i girlandami z kwiatów oraz owoców, natomiast płaszcz stopy – dekoracją tzw. małżowinową. Na krótkim trzonie znajduje się okazały, spłaszczony od góry nodus, czyli ozdobny guz, również udekorowany anielskimi głowami ze skrzydłami, wolutami i motywami owocowymi. Na trzonie umieszczona jest gładka, przysadzista czara puszki. Jej oryginalna pokrywa nie zachowała się, dlatego w niektórych publikacjach obiekt nazywany jest kielichem. Obecna pokrywa jest zrekonstruowana i pochodzi z XIX lub z początku XX w. Jej dekoracja nawiązuje do tej z cokołu. Całość wieńczy gładki krzyżyk.

Zobacz też

Bibliografia

  1. Okulicz, Małgorzata: Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego od połowy XIV do końca XVIII wieku: katalog wystawy / Małgorzata Okulicz. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 2006. – S. 170.