Projekt Złoty Piasek

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 12:03, 20 lis 2014 autorstwa LPF (dyskusja | edycje) (Bibliografia)
Skocz do: nawigacja, szukaj
Janowice Wielkie
Źródło: Złoty Piasek, red. Wioletta Pruska, Olsztyn, 2006, s. 21.

Czteroletni rozbudowany projekt kulturalno-oświatowy o zasięgu międzywojewódzkim, realizowany w latach 2002-2006 r. na terenie małych miejscowości Warmii i Mazur.

Organizator

Gimnazjum we Fromborku (2004)
Źródło: Złoty Piasek, red. Wioletta Pruska, Olsztyn, 2006, s. 9.

Cele

Celem projektu było wychowanie młodych ludzi do świadomości własnych korzeni oraz pobudzenie ich do odkrywania przeszłości. Jednym z celów również była nauka kreatywnego korzystania z pamięci, doświadczenia i wiedzy, jakie posiadali ludzie starsi z najbliższego środowiska. Projekt stanowił próbę budowania nowego dialogu między pokoleniami starych i młodych.

Opis

Opisywany projekt realizowany był przez Stowarzyszenie „Tratwa” w latach 2002-2006 r. w małych wsiach i miasteczkach Warmii i Mazur oraz Dolnego Śląska. Akcję realizowano na ziemiach będących przestrzeniami wielokulturowości, o skomplikowanej historii, miejscach licznych wędrówek i przesiedleń. Autorami projektu byli Ryszard Michalski i Wioletta Pruska, działania plastyczne prowadzili Bartosz Świątecki i Marcin Chyliński. Projekt składał się z pięciu modułów:

  • „Gniazda” – liderzy przekazywali w trakcie wstępnych seminariów potencjalnym partnerom – nauczycielom, liderom młodzieżowym podstawowe informacje o założeniach programu. Obie grupy zdobywały wiedzę o dystansie kulturowym i pokoleniowym oraz o sposobach pokonywania go
  • „Historie Starego Domu” – młodzi uczestnicy projektu rozmawiali z krewnymi i sąsiadami, szukając wiedzy tak o indywidualnych doświadczeniach, jak i wspomnień inspirujących dla współczesnego pokolenia. W trakcie spotkań z animatorami projektu dokonywano analizy zgromadzonych informacji.
  • „Muzeum Wyobraźni” – etap obejmował budowanie spójnych scenariuszy opowieści z zebranych pojedynczych historii, poszukiwanie i identyfikację elementów mitogennych, rozbudowę elementów fabularnych o tworzone przez młodych uczestników historie, ćwiczenia praktyczne technik teatralizacji i tzw. storytellingu oraz wykłady o tradycjach ustnych przekazów.
  • „Księgi” – w trakcie pracy warsztatowej uczestnicy wraz z artystami plastykami przygotowali „opowiadaki” – cykle obrazów-kolaży opartych o mnemotechniczne zasady zapisywania historii, skomponowanych w spójną całość. Te księgi wg założeń miały stanowi rejestrację opowieści oraz wspomagać żywe opowiadanie
  • „Bractwo Ksiąg Wędrownych” – w ostatniej fazie odbywały się publiczne prezentacje młodych „opowiadaczy” najpierw w środowiskach lokalnych, gdzie opowieści zostały zebrane.

Całość odbyła się w ramach Programu „Równać Szanse”.

Bibliografia

  1. Złoty Piasek / red. Wioletta Pruska. – Olsztyn : Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży; Stowarzyszenie „Tratwa”, 2006.