Projekt Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką na Warmii i Mazurach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Cele)
(Cele)
Linia 1: Linia 1:
 
Warmińsko-Mazurski moduł ogólnopolskiego projektu kulturalno-edukacyjnego, realizowany w latach 70-tych w województwie olsztyńskim
 
Warmińsko-Mazurski moduł ogólnopolskiego projektu kulturalno-edukacyjnego, realizowany w latach 70-tych w województwie olsztyńskim
 
==Cele==
 
==Cele==
*„dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego, aby zapoznać się z jego pracą. (…) Mecenat garbnowski zadbał troskliwie o rozmaite spotkania na tym odcinku z myślą dla nowych inspiracji artystycznych”<ref>Skurpski Hieronim, Wstęp //W: ''Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”'', Olsztyn, 1974, s. 3.)</ref>.
+
*„dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego, aby zapoznać się z jego pracą (…) - spotkania na tym odcinku z myślą dla nowych inspiracji artystycznych”<ref>Skurpski Hieronim, ''Wstęp'' //W: ''Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”'', Olsztyn, 1974, s. 3.)</ref>.
 
*aktywizacja rozwoju miejsc kultury we wsiach, PGR-ach, zakładach pracy na Warmii i Mazurach, typu: kluby, domy kultury, punkty biblioteczne, galerie zakładowe
 
*aktywizacja rozwoju miejsc kultury we wsiach, PGR-ach, zakładach pracy na Warmii i Mazurach, typu: kluby, domy kultury, punkty biblioteczne, galerie zakładowe
 
*popularyzacja literatury pięknej, fachowo-rolniczej, społeczno-politycznej i popularnonaukowej
 
*popularyzacja literatury pięknej, fachowo-rolniczej, społeczno-politycznej i popularnonaukowej
*„dopracowania się dzieł charakterystycznych dla olsztyńskiego regionu”<ref>Wstęp //W: ''II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”'', Olsztyn, 1975.</ref>
+
*„dopracowania się dzieł charakterystycznych dla olsztyńskiego regionu”<ref>''Wstęp'' //W: ''II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”'', Olsztyn, 1975.</ref>
  
 
==Opis==
 
==Opis==

Wersja z 12:25, 12 wrz 2011

Warmińsko-Mazurski moduł ogólnopolskiego projektu kulturalno-edukacyjnego, realizowany w latach 70-tych w województwie olsztyńskim

Cele

  • „dotarcie artysty do środowiska robotnika rolnego, aby zapoznać się z jego pracą (…) - spotkania na tym odcinku z myślą dla nowych inspiracji artystycznych”[1].
  • aktywizacja rozwoju miejsc kultury we wsiach, PGR-ach, zakładach pracy na Warmii i Mazurach, typu: kluby, domy kultury, punkty biblioteczne, galerie zakładowe
  • popularyzacja literatury pięknej, fachowo-rolniczej, społeczno-politycznej i popularnonaukowej
  • „dopracowania się dzieł charakterystycznych dla olsztyńskiego regionu”[2]

Opis

Podczas krajowej realizacji projektu artystycznego Ministerstwa Kultury i Sztuki ph. „Sojusz świata pracy z kulturą i sztuką” włączyły się w niego wszystkie ówczesne województwa – również olsztyńskie. Inicjatywę konkretnych zadań podjęły większe instytucje kultury oraz lokalne środowiska zrzeszające artystów plastyków, aktorów i muzyków z siedzibą w stolicy regionu, Olsztynie: m.in. Teatr im. Stefana Jaracza, Związek Polskich Artystów Plastyków, Okręgowe Przedsiębiorstwo Rozpowszechniania Filmów oraz Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”. W ramach opisywanego projektu odbywały się plenery artystyczne w mniejszych miejscowościach Warmii i Mazur (np. plenery malarskie w Dobrym Mieście oraz w PGR Garbno i Kozłowo), projekcje filmów w tzw. kinie objazdowym, koncerty oraz spektakle. Prace te podejmowano we współpracy z miejscowymi samorządami terytorialnymi, Wojewódzkim Związkiem Spółdzielni Rolniczych, Wojewódzką Radą Związków Zawodowych, Społecznym Komitetem Przeciwalkoholowym oraz zakładami pracy. W ramach realizacji programu powołano również komisje, które nawiązywały współpracę z zakładami pracy i udzielały pomocy w estetycznym urządzaniu miejsc pracy i wypoczynku – m.in. jesienią 1977 r. rozpoczęła się akcja współpracy Związku Polskich Artystów Plastyków z gminami, której celem było podniesienie estetycznego wyglądu wsi. Podobna inicjatywa miała miejsce w związku z przygotowaniami do Centralnych Dożynek, gdy wielu artystów plastyków przeprowadziło społeczne konsultacje dotyczące estetyzacji gmin, a także wykonało nieodpłatnie szereg projektów. Ponadto wybrani członkowie ZPAP oraz Koła Młodych sprawowali społeczną opiekę nas miastami i gminami województwa.

Bibliografia

  1. Ocena działalności placówek kultury w procesie edukacji społeczeństwa : materiały na sesję Wojewódzkiej Rady Narodowej. – Olsztyn : Urząd Wojewódzki Wydział Kultury i Sztuki, 1979.

Przypisy

  1. Skurpski Hieronim, Wstęp //W: Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘74”, Olsztyn, 1974, s. 3.)
  2. Wstęp //W: II Ogólnopolski Plener Malarski „Garbno ‘75”, Olsztyn, 1975.