Portret Augusta Krystiana Lebrechta Kraffta z pałacu w Kwitajnach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „thumb|right|250px|Źródło: I.B. Kluk, ''Malarstwo portretowe'', Olsztyn 2004, s. 30. XVIII-wieczny zabytek sztuki malarskiej po…”)
 
Linia 4: Linia 4:
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Obraz został namalowany w 1782 roku przez [[ewim:Franciszek Niederman|Franciszka Niedermana]] z [[ewim:Dobre Miasto|Dobrego Miasta]] (ur. w 1763 roku), wybitnego twórcę działającego m.in. w [[ewim: Królewiec|Królewcu]] oraz na zamówienie biskupa [[Ignacy Krasicki|Ignacego Krasickiego]], syna Stanisława Niedermana, malarza i rzeźbiarza warmińskiego, starszego brata Jana Niedermana – również malarza. Portret A.C.L. Krafta powstał najprawdopodobniej w okresie, gdy młody Franciszek Niederman przebywał w Królewcu, zanim jego rodzina przeniosła się do Kwidzynia. Portret stanowi pendant do [[Portret Charlotty Krafft z pałacu w Kwitajnach| portretu małżonki]] – Charlotty Kanitz, oba natomiast należą do jedynie kilku zachowanych dzieł tego artysty. Obraz pochodzi z [[ewim:Pałac w Kwitajnach|pałacu w Kwitajnach]]. Obecnie znajduje się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie |Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]].  
+
Obraz został namalowany w 1782 roku przez [[ewim:Franciszek Niederman|Franciszka Niedermana]] z [[ewim:Dobre Miasto|Dobrego Miasta]] (ur. w 1763 roku), wybitnego twórcę działającego m.in. w [[ewim: Królewiec|Królewcu]] oraz na zamówienie biskupa [[Ignacy Krasicki|Ignacego Krasickiego]], syna Stanisława Niedermana, malarza i rzeźbiarza warmińskiego, starszego brata Jana Niedermana – również malarza. Portret A.C.L. Krafta powstał najprawdopodobniej w okresie, gdy młody Franciszek Niederman przebywał w Królewcu, zanim jego rodzina przeniosła się do Kwidzynia. Portret stanowi pendant do [[Portret Charlotty Kanitz z pałacu w Kwitajnach| portretu małżonki]] – Charlotty Kanitz, oba natomiast należą do jedynie kilku zachowanych dzieł tego artysty. Obraz pochodzi z [[ewim:Pałac w Kwitajnach|pałacu w Kwitajnach]]. Obecnie znajduje się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie |Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]].  
  
 
==Opis==
 
==Opis==

Wersja z 14:38, 22 lut 2014

Źródło: I.B. Kluk, Malarstwo portretowe, Olsztyn 2004, s. 30.

XVIII-wieczny zabytek sztuki malarskiej pochodzący z pałacu w Kwitajnach.

Historia

Obraz został namalowany w 1782 roku przez Franciszka Niedermana z Dobrego Miasta (ur. w 1763 roku), wybitnego twórcę działającego m.in. w Królewcu oraz na zamówienie biskupa Ignacego Krasickiego, syna Stanisława Niedermana, malarza i rzeźbiarza warmińskiego, starszego brata Jana Niedermana – również malarza. Portret A.C.L. Krafta powstał najprawdopodobniej w okresie, gdy młody Franciszek Niederman przebywał w Królewcu, zanim jego rodzina przeniosła się do Kwidzynia. Portret stanowi pendant do portretu małżonki – Charlotty Kanitz, oba natomiast należą do jedynie kilku zachowanych dzieł tego artysty. Obraz pochodzi z pałacu w Kwitajnach. Obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.

Opis

Portret wykonano techniką olejną na płótnie. Jego wymiary to: 83 x 65 cm. Na odwrocie obrazu widniej napis: „A.C.L. v. Kraft. Capit: bey dem Regim: v. Krokov, F.B. Niederman pinx: 1782”. Dzieło poddawane było zabiegom konserwatorskim w 1970 roku.

Charakterystyka

Portret ukazuje Augusta Chrystiana Lebrechta von Kraffta (urodzonego 4 maja 1740 roku w Saksonii, zmarłego 20 grudnia 1813 roku, syna Friedricha Augusta Gottlieba von Krafft, męża Charlotty Krafft, ojca Karla Augusta Adolfa), kapitana straży ogniowej w Królewcu, później także pruskiego generała z okresu wojen napoleońskich. Postać mężczyzny w dojrzałym wieku, przedstawiona została na brązowo-oliwkowym tle do wysokości bioder, w pozie wyprostowanej, z lewą dłonią wsuniętą pod kamizelkę. Pełną twarz o ciepłej karnacji i pogodnym wyrazie otaczają jasne włosy ufryzowane według XVIII-wiecznej mody (prawdopodobnie peruka). Mężczyzna na obrazie ubrany jest w czarno-niebieski surdut, na brzegu lamowany beżową wypustką, podbity czerwoną tkaniną. Rozpięty surdut ukazuje jasną kamizelkę i koszulę z żabotem oraz falbanami wokół mankietów. Na obrazie zwraca uwagę wielość błyszczących guzików surduta i kamizelki.

Bibliografia

  1. Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / oprac. Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 31-32.
  2. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 23, 46, il. 90.
  3. Kluk, Iwona Beata: Malarstwo portretowe ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie / Iwona Beata Kluk. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 2004. - S. 42.

Zobacz też