Olsztyński Informator Kulturalny: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
Linia 8: Linia 8:
 
W każdym kolejnym numerze zamieszczano bezpłatnie przede wszystkim zapowiedzi repertuarowe wszystkich kin, teatrów, orkiestr, muzeów, galerii wystaw, klubów, świetlic, domów kultury nadsyłane do redakcji lub pozyskiwane w drodze dziennikarskich penetracji. Ale w OIK- u publikowano także zdjęcia, wiersze, rysunki, ciekawostki, miniaturki prozatorskie lokalnych twórców, inicjowano publiczne akcje i konkursy ([[Dni Olsztyna]], Olsztyn miastem kwiatów i zieleni, konkursy literackie).
 
W każdym kolejnym numerze zamieszczano bezpłatnie przede wszystkim zapowiedzi repertuarowe wszystkich kin, teatrów, orkiestr, muzeów, galerii wystaw, klubów, świetlic, domów kultury nadsyłane do redakcji lub pozyskiwane w drodze dziennikarskich penetracji. Ale w OIK- u publikowano także zdjęcia, wiersze, rysunki, ciekawostki, miniaturki prozatorskie lokalnych twórców, inicjowano publiczne akcje i konkursy ([[Dni Olsztyna]], Olsztyn miastem kwiatów i zieleni, konkursy literackie).
  
Miesięcznik w nakładzie 1000 egzemplarzy drukowany był w Olsztyńskich Zakładach Graficznych im. Seweryna Pieniężnego (OZGraf.), dystrybucją do sponsorów zajmowało się TMO, do mieszkańców i gości Olsztyna Informator docierał odpłatnie za pośrednictwem kiosków Przedsiębiorstwa Rozpowszechania Prasy i Książki "Ruch". Nad treścią stały nadzór miała cenzura dokonując ingerencji w razie potrzeby.   
+
Miesięcznik w nakładzie 1000 egzemplarzy drukowany był w Olsztyńskich Zakładach Graficznych im. Seweryna Pieniężnego (OZGraf.), dystrybucją do sponsorów zajmowało się TMO, do mieszkańców i gości Olsztyna Informator docierał odpłatnie za pośrednictwem kiosków Przedsiębiorstwa Upowszechniania Prasy i Książki "Ruch". Nad treścią stały nadzór miała cenzura dokonując ingerencji w razie potrzeby.   
  
 
Trzon redakcji zmieniał się na przestrzeni czasu. Stroną redakcyjną zajmowali się m. in.: [[Andrzej Cieślak]] (był również redaktorem naczelnym czasopisma w latach 70.), [[Zofia Dudzińska]], [[Remigiusz Dobkowski]]. Grafikę opracowywał [[Henryk Cirut]], zdjęcia dostarczał [[Stanisław Szczyglewski]]. W Informatorze swoje teksty publikowali m. in. [[Jerzy Górczyński]], [[Jolanta Juran]], [[Maria Weber]]. Redakcja techniczna spoczywała w rękach Romualda Rudzińskiego i Józefa Patoły z drukarni OZGraf.
 
Trzon redakcji zmieniał się na przestrzeni czasu. Stroną redakcyjną zajmowali się m. in.: [[Andrzej Cieślak]] (był również redaktorem naczelnym czasopisma w latach 70.), [[Zofia Dudzińska]], [[Remigiusz Dobkowski]]. Grafikę opracowywał [[Henryk Cirut]], zdjęcia dostarczał [[Stanisław Szczyglewski]]. W Informatorze swoje teksty publikowali m. in. [[Jerzy Górczyński]], [[Jolanta Juran]], [[Maria Weber]]. Redakcja techniczna spoczywała w rękach Romualda Rudzińskiego i Józefa Patoły z drukarni OZGraf.

Wersja z 09:20, 13 lis 2014

Miesięcznik ukazujący się w latach dziewięćdziesiątych - od maja 1992 r. Nawiązywał do miesięcznika o tej samej nazwie wydawanego w Olsztynie w latach 70.

OIK w latach 70.

Olsztyński Informator Kulturalny z 1975 r.
Źródło: Archiwum Andrzeja Cieślaka
Olsztyński Informator Kulturalny z lat 70.
Źródło: Archiwum Andrzeja Cieślaka

Potrzebę wydawania miesięcznego informatora kulturalnego dla miasta Olsztyna już na początku lat 70. dostrzegali aktywni działacze i pracownicy klubów, domów kultury, instytucji i stowarzyszeń kulturalnych. Urzeczywistnienia zamysłu podjęło się Towarzystwo Miłośników Olsztyna (TMO), kierowane przez bankowca Witolda Jarosza oraz Wydział Kultury Urzędu Miejskiego w Olsztynie, którym kierował wówczas Remigiusz Dobkowski. Rozesłano do wszystkich ówczesnych zakładów pracy, instytucji, organizacji, szkół, a także autorytetów moralnych pomysł z opisem idei wraz z apelem o aktywne i finansowe wsparcie. Pierwsze numery OIK finansowano ze środków miasta. Z czasem pojawili się sponsorzy, którzy przejęli na siebie obowiązki pokrywania kosztów papieru, druku oraz symbolicznych honorariów autorskich w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowych w każdym z kolejnych numerów. Stałymi sponsorami były przede wszystkim Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil", Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego, Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem". Przekazywały one na konto TMO stosowne środki, z których dokonywano opłat.

W każdym kolejnym numerze zamieszczano bezpłatnie przede wszystkim zapowiedzi repertuarowe wszystkich kin, teatrów, orkiestr, muzeów, galerii wystaw, klubów, świetlic, domów kultury nadsyłane do redakcji lub pozyskiwane w drodze dziennikarskich penetracji. Ale w OIK- u publikowano także zdjęcia, wiersze, rysunki, ciekawostki, miniaturki prozatorskie lokalnych twórców, inicjowano publiczne akcje i konkursy (Dni Olsztyna, Olsztyn miastem kwiatów i zieleni, konkursy literackie).

Miesięcznik w nakładzie 1000 egzemplarzy drukowany był w Olsztyńskich Zakładach Graficznych im. Seweryna Pieniężnego (OZGraf.), dystrybucją do sponsorów zajmowało się TMO, do mieszkańców i gości Olsztyna Informator docierał odpłatnie za pośrednictwem kiosków Przedsiębiorstwa Upowszechniania Prasy i Książki "Ruch". Nad treścią stały nadzór miała cenzura dokonując ingerencji w razie potrzeby.

Trzon redakcji zmieniał się na przestrzeni czasu. Stroną redakcyjną zajmowali się m. in.: Andrzej Cieślak (był również redaktorem naczelnym czasopisma w latach 70.), Zofia Dudzińska, Remigiusz Dobkowski. Grafikę opracowywał Henryk Cirut, zdjęcia dostarczał Stanisław Szczyglewski. W Informatorze swoje teksty publikowali m. in. Jerzy Górczyński, Jolanta Juran, Maria Weber. Redakcja techniczna spoczywała w rękach Romualda Rudzińskiego i Józefa Patoły z drukarni OZGraf.

Redakcja mieściła się w budynku przy ul. Partyzantów 87. Miesięcznik wydawano w rozmiarach 17,5 x 12 cm przy 54 stronach. Druk stron odbywał się zawsze w dwóch kolorach: teksty w czerni, a materiały graficzne co numer w innym kolorze.

OIK w latach 90.

Pierwszy numer Olsztyńskiego Informatora Kulturalnego, maj 1992 r.
Źródło:Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie

OIK trafiał do osób zainteresowanych problematyką kulturalną. Był rozprowadzany przez placówki kultury, indywidualną sprzedaż i prenumeratę kolportowany przez sieć kiosków i dużych sklepów spożywczych, otrzymywały go wszystkie instytucje będące współwydawcami, urzędy gmin województwa olsztyńskiego, gminne i miejskie ośrodki kultury, wydziały kultury urzędów wojewódzkich w Polsce, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Ośrodek Badań Poznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Biblioteka Raczyńskich, Biblioteka Narodowa, Biblioteka Polskiej Akademii Nauk. OIK był także umieszczony w "Katalogu Prasy Polskiej", "Katalogu Mediów w Polsce" i "Katalogu czasopism społeczno-kulturalnych" wydawanym przez Fundację im. S. Batorego. Bezpłatne egzemplarze otrzymywała Biblioteka Publiczna oraz wszystkie biblioteki miejskie. Od marca 1996 r. Olsztyński Informator Kulturalny był dostępny w sieci Internet.

OIK nie tylko informował o wydarzeniach kulturalnych, promował olsztyńskie instytucje kultury, ale również promował same miasto Olsztyn będąc ówcześnie jego kulturalną wizytówką, również za granicą - redakcja otrzymywała częste listy elektroniczne z USA, Litwy i Niemiec.

OIK był jednym z pierwszych tego typu wydawnictw regionalnych w Polsce. Szybko stał się wzorem dla innych, do redakcji trafiały często informatory kulturalne z innych miast o bardzo zbliżonym formacie i tematyce, zawartości merytorycznej, a nawet szacie graficznej.

Wydawca

Współwydawcy

Redaktorzy naczelni

Nagrody

- 1994 - XXVII Ogólnopolski Konkurs "Bliżej Teatru" Teatr 94' - nagroda za wspieranie i popularyzację inicjatyw kulturalnych - przyznana redaktor naczelnej Ewie Labes-Kunickiej

Bibliografia

1. Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, Dokumentacja dyrektora 1997, poz. 10/143.
2. Informacje nadesłane przez Andrzeja Cieślaka.