Obraz „Procesja Bożego Ciała” z katedry we Fromborku: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „[[Image: procesja bozego ciala_frombork.jpg|thumb|right|250px|Fot. L. Okoński.<br>Źródło: E. Topolnicka-Niemcewicz, ''Jerzy Pieper [...]'', „Folia Fromborcensia…”)
 
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: procesja bozego ciala_frombork.jpg|thumb|right|250px|Fot. L. Okoński.<br>Źródło: E. Topolnicka-Niemcewicz, ''Jerzy Pieper [...]'', „Folia Fromborcensia”, T. III (2000), s. 37. ]]
 
 
[[Image: procesja bozego ciala_frombork_1.jpg|thumb|right|250px|Fragment z postacią króla. Fot. E. Topolnicka-Niemcewicz.<br>Źródło: E. Topolnicka-Niemcewicz, ''Jerzy Pieper [...]'', „Folia Fromborcensia”, T. III (2000), s. 39.]]
 
[[Image: procesja bozego ciala_frombork_2.jpg|thumb|right|250px|Widok katedry fromborskiej. Fot. L. Okoński.<br>Źródło: E. Topolnicka-Niemcewicz, ''Jerzy Pieper [...]'', „Folia Fromborcensia”, T. III (2000), s. 39. ]]
 
 
 
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedry we Fromborku]].
 
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedry we Fromborku]].
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Obraz pochodzi z II połowy XVII wieku. Został namalowany najprawdopodobniej w 1683 lub 1684 roku przez Jerzego Piepera urodzonego w 1654 roku w [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]], artystę wykształconego w rodzinnej miejscowości, jednego z wybitniejszych malarzy z regionu, autora licznych prac rozmieszczonych na terenie Warmii, gdzie działał na zlecenie biskupstwa.<ref>Pieper był wykonawcą m.in. obrazu św. Katarzyny w [[Kościół pw. św. Katarzyny w Henrykowie|kościele w Henrykowie]], malowideł na [[Organy w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku|organach fromborskich]] i innych kompozycji w [[Kościół pw. św. Jerzego w Szalmii|Szalmii]], [[Kościół pw. św. Małgorzaty w Pierzchałach|Pierzchałach]] oraz [[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Reszlu|Reszlu]]. Malarz ten od 1699 roku związany był z Reszlem, gdzie zmarł 8 lutego 1714 roku.</ref> Obraz znajduje się w [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedrze we Fromborku]].
+
Obraz pochodzi z II połowy XVII wieku. Został namalowany najprawdopodobniej w 1683 lub 1684 roku przez [[ewim:Jerzy Pieper|Jerzego Piepera]] urodzonego w 1654 roku w [[ewim:Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]], artystę wykształconego w rodzinnej miejscowości, jednego z wybitniejszych malarzy z regionu, autora licznych prac rozmieszczonych na terenie Warmii, gdzie działał na zlecenie biskupstwa.<ref>Pieper był wykonawcą m.in. obrazu św. Katarzyny w [[Kościół pw. św. Katarzyny w Henrykowie|kościele w Henrykowie]], malowideł na [[Organy w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku|organach fromborskich]] i innych kompozycji w [[Kościół pw. św. Jerzego w Szalmii|Szalmii]], [[Kościół pw. św. Małgorzaty w Pierzchałach|Pierzchałach]] oraz [[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Reszlu|Reszlu]]. Malarz ten od 1699 roku związany był z Reszlem, gdzie zmarł 8 lutego 1714 roku.</ref> Obraz znajduje się w [[Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku|katedrze we Fromborku]].
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Linia 13: Linia 8:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Obraz przedstawia na pierwszym planie scenę procesji Bożego Ciała we [[ewim:Frombork|Fromborku]] z udziałem prawdopodobnie króla Polski Jana III Sobieskiego<ref>Zdaniem Andrzeja Rzempołucha wizerunek może wskazywać także na Michała Działyńskiego – wojewodę chełmińskiego, albo Franciszka Jana Bielińskiego – wojewodę malborskiego.</ref>, w otoczeniu orszaku dworzan, podtrzymujących baldachim nad niosącym monstrancję biskupem [[ewim:Michał Radziejowski|Michałem Radziejowskim]]. Scena skomponowana została na tle panoramy Fromborka i katedry, nad którą unoszą się dwa anioły podtrzymujące księgę oraz symbol Ducha Świętego. Kolorystycznie praca utrzymana jest w tonacji ugrowej oraz szarokremowej bieli. Pomimo dużych walorów ikonograficznych na obrazie dostrzegalne są błędy w proporcjach oraz powtórzenia detali. Zwraca też uwagę kilka kwestii interpretacyjnych:  
+
Obraz przedstawia na pierwszym planie scenę procesji Bożego Ciała we [[ewim:Frombork|Fromborku]] z udziałem prawdopodobnie króla Polski Jana III Sobieskiego<ref>Zdaniem [[Andrzej Rzempołuch|Andrzeja Rzempołucha]] wizerunek może wskazywać także na Michała Działyńskiego – wojewodę chełmińskiego, albo Franciszka Jana Bielińskiego – wojewodę malborskiego.</ref>, w otoczeniu orszaku dworzan, podtrzymujących baldachim nad niosącym monstrancję biskupem [[ewim:Michał Radziejowski|Michałem Radziejowskim]]. Scena skomponowana została na tle panoramy Fromborka i katedry, nad którą unoszą się dwa anioły podtrzymujące księgę oraz symbol Ducha Świętego. Kolorystycznie praca utrzymana jest w tonacji ugrowej oraz szarokremowej bieli. Pomimo dużych walorów ikonograficznych na obrazie dostrzegalne są błędy w proporcjach oraz powtórzenia detali. Zwraca też uwagę kilka kwestii interpretacyjnych:  
 
*obecność króla Sobieskiego we Fromborku, nie jest faktem potwierdzonym historycznie
 
*obecność króla Sobieskiego we Fromborku, nie jest faktem potwierdzonym historycznie
 
*strój króla, czyli złotobrązowa szata, czerwony płaszcz podbity gronostajowym futrem, czerwone buty, a także trzymana w lewej dłoni miseczka, mają podkreślać pobożność władcy, na obrazie służącego do mszy
 
*strój króla, czyli złotobrązowa szata, czerwony płaszcz podbity gronostajowym futrem, czerwone buty, a także trzymana w lewej dłoni miseczka, mają podkreślać pobożność władcy, na obrazie służącego do mszy
Linia 21: Linia 16:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
<references/>
 
<references/>
 +
 +
==Hasła powiązane==
 +
*[[Szpital pw. Św. Ducha we Fromborku]]
 +
*[[Kościół pw. św. Mikołaja we Fromborku|Kościół pw. św. Mikołaja we Fromborku]]
 +
*[[Kaplica pw. Zbawiciela w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku|Kaplica pw. Zbawiciela w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku]]
 +
*[[Kaplica pw. św. Anny we Fromborku|Kaplica pw. św. Anny we Fromborku]]
 +
*[[ewim:Kaplica pw. św. Jerzego we Fromborku|Kaplica pw. św. Jerzego we Fromborku]]
 +
*[[Kaplica pw. św. Jerzego w Bazylice Archikatedralnej we Fromborku]]
 +
*[[ewim:Wieża dzwonna katedry we Fromborku|Wieża dzwonna katedry we Fromborku]]
 +
*[[ewim:Wieża Mikołaja Kopernika we Fromborku|Wieża Mikołaja Kopernika we Fromborku]]
 +
*[[ewim:Grota we Fromborku|Grota we Fromborku]]
 +
*[[ewim:Cmentarz kanonicki we Fromborku|Cmentarz kanonicki we Fromborku]]
 +
*[[ewim:Zespół kurii kanonicznych we Fromborku|Zespół kurii kanonicznych we Fromborku]]
 +
*[[Muzeum_Mikołaja_Kopernika_we_Fromborku|Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 29: Linia 38:
  
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
+
[[Category:Obrazy]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat braniewski]]  
 
[[Category:Powiat braniewski]]  
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:41, 17 wrz 2015

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z katedry we Fromborku.

Historia

Obraz pochodzi z II połowy XVII wieku. Został namalowany najprawdopodobniej w 1683 lub 1684 roku przez Jerzego Piepera urodzonego w 1654 roku w Lidzbarku Warmińskim, artystę wykształconego w rodzinnej miejscowości, jednego z wybitniejszych malarzy z regionu, autora licznych prac rozmieszczonych na terenie Warmii, gdzie działał na zlecenie biskupstwa.[1] Obraz znajduje się w katedrze we Fromborku.

Opis

Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Obraz ma wymiary 105 x 90 cm. Obraz poddano zabiegom konserwatorskim w 1967 roku.

Charakterystyka

Obraz przedstawia na pierwszym planie scenę procesji Bożego Ciała we Fromborku z udziałem prawdopodobnie króla Polski Jana III Sobieskiego[2], w otoczeniu orszaku dworzan, podtrzymujących baldachim nad niosącym monstrancję biskupem Michałem Radziejowskim. Scena skomponowana została na tle panoramy Fromborka i katedry, nad którą unoszą się dwa anioły podtrzymujące księgę oraz symbol Ducha Świętego. Kolorystycznie praca utrzymana jest w tonacji ugrowej oraz szarokremowej bieli. Pomimo dużych walorów ikonograficznych na obrazie dostrzegalne są błędy w proporcjach oraz powtórzenia detali. Zwraca też uwagę kilka kwestii interpretacyjnych:

  • obecność króla Sobieskiego we Fromborku, nie jest faktem potwierdzonym historycznie
  • strój króla, czyli złotobrązowa szata, czerwony płaszcz podbity gronostajowym futrem, czerwone buty, a także trzymana w lewej dłoni miseczka, mają podkreślać pobożność władcy, na obrazie służącego do mszy
  • król niosący baldachim nad biskupem, czyli występujący w roli pomocniczej, jest rzadkim przedstawieniem w malarstwie. Tu prawdopodobnie podkreślono niezależność biskupa warmińskiego od władcy
  • niektórzy badacze dopatrują się w twarzy prawego anioła – podobieństwa do królowej Marysieńki.

Przypisy

  1. Pieper był wykonawcą m.in. obrazu św. Katarzyny w kościele w Henrykowie, malowideł na organach fromborskich i innych kompozycji w Szalmii, Pierzchałach oraz Reszlu. Malarz ten od 1699 roku związany był z Reszlem, gdzie zmarł 8 lutego 1714 roku.
  2. Zdaniem Andrzeja Rzempołucha wizerunek może wskazywać także na Michała Działyńskiego – wojewodę chełmińskiego, albo Franciszka Jana Bielińskiego – wojewodę malborskiego.

Hasła powiązane

Bibliografia

  1. Topolnicka-Niemcewicz, Elżbieta: Jerzy Pieper – malarz i pozłotnik z Lidzbarka Warmińskiego. Trzy obrazy / Elżbieta Topolnicka-Niemcewicz // „Folia Fromborcensia”. - T. III (2000), s. 25-50.
  2. Rzempołuch, Andrzej: Obraz z Fromborka / Andrzej Rzempołuch // „Spotkania z Zabytkami”. - 1992, nr 7, s. 16-17.
  3. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 19-20, 41, il. 70.
  4. Kluk, Iwona Beata: Malarze z Lidzbarka Warmińskiego 1680-1780 / Iwona Beata Kluk // „Rocznik Olsztyński”. - XVII (1997), s. 93-104.