Ołtarz główny z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: kosciol_krzyza_boreczno_oltarz_1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: [http://www.ostpreussen.net/ostpreussen/orte.php?stadt=573 www.ostpreussen.net] ]]
 
[[Image: kosciol_krzyza_boreczno_oltarz_2.jpg|thumb|right|200px| Św. Paweł – jedna z figur podtrzymujących ołtarz.<br>Źródło: [http://www.ostpreussen.net/ostpreussen/orte.php?stadt=573 www.ostpreussen.net] ]]
 
 
 
Zabytek sztuki sakralnej z końca XVII wieku, stanowiący element wyposażenia [[Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie| kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]].
 
Zabytek sztuki sakralnej z końca XVII wieku, stanowiący element wyposażenia [[Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie| kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]].
  
Linia 12: Linia 9:
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
 
Umieszczone w centrum ołtarza sceny Ukrzyżowania i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa interpretowane są, z perspektywy religijnej, jako najważniejsze momenty w historii ludzkości. Dzięki śmierci Jezusa dokonało się Odkupienie i odbudowanie więzi między Bogiem a człowiekiem. Kompozycja artysty ukazuje okoliczności tamtych zdarzeń. Obok przedstawienia Chrystusa, w ołtarzu pierwotnie znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela, dwóch osób, które odegrały w historii zbawienia bardzo ważną rolę. Mojżesz był twórcą religii żydowskiej, która miała prowadzić naród izraelski i przygotować na przyjście Mesjasza. Jan Chrzciciel to ostatni prorok Starego Testamentu, głoszący nadejście Zbawiciela.  
 
Umieszczone w centrum ołtarza sceny Ukrzyżowania i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa interpretowane są, z perspektywy religijnej, jako najważniejsze momenty w historii ludzkości. Dzięki śmierci Jezusa dokonało się Odkupienie i odbudowanie więzi między Bogiem a człowiekiem. Kompozycja artysty ukazuje okoliczności tamtych zdarzeń. Obok przedstawienia Chrystusa, w ołtarzu pierwotnie znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela, dwóch osób, które odegrały w historii zbawienia bardzo ważną rolę. Mojżesz był twórcą religii żydowskiej, która miała prowadzić naród izraelski i przygotować na przyjście Mesjasza. Jan Chrzciciel to ostatni prorok Starego Testamentu, głoszący nadejście Zbawiciela.  
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]]
 +
*[[Ambona z kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie]]
 +
*''Historia kościoła w Borecznie'', materiał zmieszczony na stronie internetowej [http://www.zalewo.bil-wm.pl/index.php?inf=9&id=2 www.zalewo.bil-wm.pl] [dostęp 01.03.2014 r.]
 +
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
#Niesiobędzki, Wiesław: ''Zamki, pałace, dwory i inne zabytki powiatu iławskiego : przewodnik historyczno-krajoznawczy'' / Wiesław Niesiobędzki. - Iława : Wydawnictwo Tekst 2003. – S. 83.  
 
#Niesiobędzki, Wiesław: ''Zamki, pałace, dwory i inne zabytki powiatu iławskiego : przewodnik historyczno-krajoznawczy'' / Wiesław Niesiobędzki. - Iława : Wydawnictwo Tekst 2003. – S. 83.  
#Walska, Bernadeta: ''Symbolika barokowego wyposażenia kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie'' / Bernadeta i Paweł Walscy // „Zapiski Zalewskie. – 2011, nr 20, s. 13-20.
+
#Walska, Bernadeta: ''Symbolika barokowego wyposażenia kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie'' / Bernadeta i Paweł Walscy // „Zapiski Zalewskie". – 2011, nr 20, s. 13-20.
 +
 
 +
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 +
[[Category:Ołtarze]]
 +
[[Category:Rzeźba]]
 +
[[Category:Malarstwo]]
 +
[[Category:Historia kultury]]
 +
[[Category:Powiat iławski]]
 +
[[Category:Zalewo (gmina miejsko-wiejska)]]
 +
 
 +
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 08:52, 14 kwi 2015

Zabytek sztuki sakralnej z końca XVII wieku, stanowiący element wyposażenia kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie.

Historia

Ołtarz powstał w 1697 roku w warsztacie snycerskim mistrza Gellerta w Morągu, jako kopia ołtarza znajdującego się w tamtejszym kościele pw. św. Piotra i Pawła. Fundatorem ołtarza był Jan Albrecht von Schönaich, przedstawiciel rodu miejscowych właścicieli ziemskich i patronów kościoła.

Opis

Jest to ołtarz barokowy, drewniany, dwukondygnacyjny, osadzony na mensie ołtarzowej i wsparty na dwóch figurach apostołów: św. Piotra i św. Pawła. W centrum dolnej kondygnacji znajduje się płaskorzeźbiona scena ukrzyżowania Jezusa Chrystusa (Grupa Ukrzyżowania), na tle panoramy Jerozolimy. Niegdyś w bocznych niszach znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela. W górnej kondygnacji przedstawiono scenę Zmartwychwstania Chrystusa, a powyżej płaskorzeźbę gołębicy – symbol Ducha Świętego, w otoczeniu czterech Ewangelistów. W zwieńczeniu ołtarza przedstawiono Boga Ojca, z podniesioną prawą ręką w geście błogosławieństwa i trzymającego kulę ziemską w ręce lewej. Cały ołtarz w białej tonacji kolorystycznej z elementami złoceń, udekorowany został rzeźbami aniołów, główkami anielskimi i ażurowymi ornamentami z dominującym motywem liści akantu.

Charakterystyka

Umieszczone w centrum ołtarza sceny Ukrzyżowania i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa interpretowane są, z perspektywy religijnej, jako najważniejsze momenty w historii ludzkości. Dzięki śmierci Jezusa dokonało się Odkupienie i odbudowanie więzi między Bogiem a człowiekiem. Kompozycja artysty ukazuje okoliczności tamtych zdarzeń. Obok przedstawienia Chrystusa, w ołtarzu pierwotnie znajdowały się figury Mojżesza i Jana Chrzciciela, dwóch osób, które odegrały w historii zbawienia bardzo ważną rolę. Mojżesz był twórcą religii żydowskiej, która miała prowadzić naród izraelski i przygotować na przyjście Mesjasza. Jan Chrzciciel to ostatni prorok Starego Testamentu, głoszący nadejście Zbawiciela.

Zobacz też


Bibliografia

  1. Niesiobędzki, Wiesław: Zamki, pałace, dwory i inne zabytki powiatu iławskiego : przewodnik historyczno-krajoznawczy / Wiesław Niesiobędzki. - Iława : Wydawnictwo Tekst 2003. – S. 83.
  2. Walska, Bernadeta: Symbolika barokowego wyposażenia kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Borecznie / Bernadeta i Paweł Walscy // „Zapiski Zalewskie". – 2011, nr 20, s. 13-20.