Ołtarz główny z kościoła pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny w Barcianach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: oltarz_kosciol_barciany_2.jpg|thumb|right|250px| Fot. Erhart Kolb. 1940 rok.<br>Źródło: [http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/suche/index.html.pl#!start=63 www.bildarchiv-ostpreussen.de] Nr 13198.]][[Image: oltarz_kosciol_barciany_3.jpg|thumb|right|250px|Źródło: [http://iwmali.bloog.pl/id,4886467,title,Gorowo-IlaweckieBarcianyKetrzyn,index.html?smoybbtticaid=612262 www.iwmali.bloog.pl] ]]
+
[[Image: oltarz_kosciol_barciany_3.jpg|thumb|right|290px|Źródło: [http://iwmali.bloog.pl/id,4886467,title,Gorowo-IlaweckieBarcianyKetrzyn,index.html?smoybbtticaid=612262 www.iwmali.bloog.pl] ]]
  
  
Linia 10: Linia 10:
 
Jest to ołtarz dwukondygnacyjny, drewniany, złocony i polichromowany, wykonany w stylu późnego renesansu (manieryzm północny). Mensa ołtarzowa jest murowana. W predelli umieszczono obraz przedstawiający Ostatnią Wieczerzę. Po bokach zaś obrazy Ewangelistów: z lewej strony św. Mateusza, z prawej, św. Marka. W dolnej kondygnacji, w szerokiej ramie umieszczono krucyfiks. Po obu jego stronach wznoszą się bogato zdobione kolumny korynckie wspierające belkowanie. W bocznych. prostokątnych prześwitach umieszczono rzeźby - alegorie miłości i wiary, a także ażurowe uszaki w formie gryfów z rzeźbionymi herbami rodziny Rautterów. Na belkowaniu, pomiędzy kondygnacjami umieszczono obrazy św. Łukasza (po lewej) i św. Pawła (z prawej). Również w górnej kondygnacji kolumny wspierają belkowanie, udekorowane na krańcach spływami wolutowymi oraz ornamentem roślinnym. Tam też ustawiono alegorie cnót. W środkowym polu dawniej znajdował się obraz Chrystusa Zmartwychwstałego, obecnie jest tam nowa figura Matki Bożej. W zwieńczeniu ołtarza znajduje się gniazdo z pelikanem, symbolizującym Eucharystię.  
 
Jest to ołtarz dwukondygnacyjny, drewniany, złocony i polichromowany, wykonany w stylu późnego renesansu (manieryzm północny). Mensa ołtarzowa jest murowana. W predelli umieszczono obraz przedstawiający Ostatnią Wieczerzę. Po bokach zaś obrazy Ewangelistów: z lewej strony św. Mateusza, z prawej, św. Marka. W dolnej kondygnacji, w szerokiej ramie umieszczono krucyfiks. Po obu jego stronach wznoszą się bogato zdobione kolumny korynckie wspierające belkowanie. W bocznych. prostokątnych prześwitach umieszczono rzeźby - alegorie miłości i wiary, a także ażurowe uszaki w formie gryfów z rzeźbionymi herbami rodziny Rautterów. Na belkowaniu, pomiędzy kondygnacjami umieszczono obrazy św. Łukasza (po lewej) i św. Pawła (z prawej). Również w górnej kondygnacji kolumny wspierają belkowanie, udekorowane na krańcach spływami wolutowymi oraz ornamentem roślinnym. Tam też ustawiono alegorie cnót. W środkowym polu dawniej znajdował się obraz Chrystusa Zmartwychwstałego, obecnie jest tam nowa figura Matki Bożej. W zwieńczeniu ołtarza znajduje się gniazdo z pelikanem, symbolizującym Eucharystię.  
  
==Wymowa dzieła==
+
==Charakterystyka==
 
Autor ołtarza nie tylko stworzył dzieło o bogatej dekoracji malarskiej i rzeźbiarskiej, ale podejmując się tematyki chrystologicznej nadał mu wymiar ideowy, a przez to i dydaktyczny w stosunku do wiernych. Ołtarz prezentuje misję Chrystusa, którą jest zbawienie. Kolejno zaprezentowane etapy odkupienia to: Ostatnia Wieczerza, Ukrzyżowanie, Zmartwychwstanie, a na szycie pelikan karmiący własną krwią pisklęta, który jest porównywany do Chrystusa i do Eucharystii. Przedstawieniom Chrystusa towarzyszą postacie Ewangelistów oraz personifikacje cnót wiary i miłości – konieczne do osiągnięcia zbawienia.  
 
Autor ołtarza nie tylko stworzył dzieło o bogatej dekoracji malarskiej i rzeźbiarskiej, ale podejmując się tematyki chrystologicznej nadał mu wymiar ideowy, a przez to i dydaktyczny w stosunku do wiernych. Ołtarz prezentuje misję Chrystusa, którą jest zbawienie. Kolejno zaprezentowane etapy odkupienia to: Ostatnia Wieczerza, Ukrzyżowanie, Zmartwychwstanie, a na szycie pelikan karmiący własną krwią pisklęta, który jest porównywany do Chrystusa i do Eucharystii. Przedstawieniom Chrystusa towarzyszą postacie Ewangelistów oraz personifikacje cnót wiary i miłości – konieczne do osiągnięcia zbawienia.  
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kościół pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny w Barcianach]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
#Bosko, Janina: Krucyfiks z Barcian / Janina Bosko // „Posłaniec Warmiński”. - 2008, nr 9/10, s. 53.  
+
#Bosko, Janina: ''Krucyfiks z Barcian'' / Janina Bosko // „Posłaniec Warmiński”. - 2008, nr 9/10, s. 53.  
  
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
Linia 20: Linia 23:
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
[[Category:Powiat ketrzyński]]  
+
[[Category:Powiat kętrzyński]]
 +
[[Category:Barciany (gmina wiejska)]]
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 08:53, 13 kwi 2015


Zabytek sakralny stanowiący element wyposażenia kościoła pod wezwaniem Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny w Barcianach.

Historia

Ołtarz został wykonany w 1643 roku, a jego fundatorem był Sebastian Rautter. Autor dzieła nie jest znany.

Opis

Jest to ołtarz dwukondygnacyjny, drewniany, złocony i polichromowany, wykonany w stylu późnego renesansu (manieryzm północny). Mensa ołtarzowa jest murowana. W predelli umieszczono obraz przedstawiający Ostatnią Wieczerzę. Po bokach zaś obrazy Ewangelistów: z lewej strony św. Mateusza, z prawej, św. Marka. W dolnej kondygnacji, w szerokiej ramie umieszczono krucyfiks. Po obu jego stronach wznoszą się bogato zdobione kolumny korynckie wspierające belkowanie. W bocznych. prostokątnych prześwitach umieszczono rzeźby - alegorie miłości i wiary, a także ażurowe uszaki w formie gryfów z rzeźbionymi herbami rodziny Rautterów. Na belkowaniu, pomiędzy kondygnacjami umieszczono obrazy św. Łukasza (po lewej) i św. Pawła (z prawej). Również w górnej kondygnacji kolumny wspierają belkowanie, udekorowane na krańcach spływami wolutowymi oraz ornamentem roślinnym. Tam też ustawiono alegorie cnót. W środkowym polu dawniej znajdował się obraz Chrystusa Zmartwychwstałego, obecnie jest tam nowa figura Matki Bożej. W zwieńczeniu ołtarza znajduje się gniazdo z pelikanem, symbolizującym Eucharystię.

Charakterystyka

Autor ołtarza nie tylko stworzył dzieło o bogatej dekoracji malarskiej i rzeźbiarskiej, ale podejmując się tematyki chrystologicznej nadał mu wymiar ideowy, a przez to i dydaktyczny w stosunku do wiernych. Ołtarz prezentuje misję Chrystusa, którą jest zbawienie. Kolejno zaprezentowane etapy odkupienia to: Ostatnia Wieczerza, Ukrzyżowanie, Zmartwychwstanie, a na szycie pelikan karmiący własną krwią pisklęta, który jest porównywany do Chrystusa i do Eucharystii. Przedstawieniom Chrystusa towarzyszą postacie Ewangelistów oraz personifikacje cnót wiary i miłości – konieczne do osiągnięcia zbawienia.

Zobacz też

Bibliografia

  1. Bosko, Janina: Krucyfiks z Barcian / Janina Bosko // „Posłaniec Warmiński”. - 2008, nr 9/10, s. 53.