Ołtarz Świętego Krzyża z kościoła pw. św. Katarzyny w Braniewie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „[[Image: oltarz_stary_katarzyna_braniewo_1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: M. Smoliński, ''Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt: rola Warmii jako prowincji artystycznej w…”)
 
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 8: Linia 8:
 
==Opis==
 
==Opis==
 
Ołtarz ustawiony był przy jednym z północnych filarów międzynawowych. Był to ołtarz dwukondygnacyjny, jednoosiowy. W pierwszej kondygnacji znajdowały się dwie kolumny, pomiędzy nimi figury świętych: Piotra i Andrzeja, natomiast w środku obraz Chrystusa Ukrzyżowanego. W drugiej kondygnacji, kolumny zastąpiono rozciągniętymi wolutami. Znajdował się tam obraz przedstawiający Matkę Boską trzymającą na kolanach martwego Jezusa Chrystusa. Po bokach stały figury św. Anny i św. Wawrzyńca. Pomiędzy kondygnacjami umieszczone były dwa aniołki podtrzymujące kartusz, pod którym przytwierdzona była uskrzydlona główka. W zwieńczeniu ołtarza znajdowała się figura św. Izydora. Elementy drewniane tego dzieła zostały częściowo polichromowane, a ozdobne detale częściowo pozłocone.
 
Ołtarz ustawiony był przy jednym z północnych filarów międzynawowych. Był to ołtarz dwukondygnacyjny, jednoosiowy. W pierwszej kondygnacji znajdowały się dwie kolumny, pomiędzy nimi figury świętych: Piotra i Andrzeja, natomiast w środku obraz Chrystusa Ukrzyżowanego. W drugiej kondygnacji, kolumny zastąpiono rozciągniętymi wolutami. Znajdował się tam obraz przedstawiający Matkę Boską trzymającą na kolanach martwego Jezusa Chrystusa. Po bokach stały figury św. Anny i św. Wawrzyńca. Pomiędzy kondygnacjami umieszczone były dwa aniołki podtrzymujące kartusz, pod którym przytwierdzona była uskrzydlona główka. W zwieńczeniu ołtarza znajdowała się figura św. Izydora. Elementy drewniane tego dzieła zostały częściowo polichromowane, a ozdobne detale częściowo pozłocone.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Bazylika Świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w Braniewie]]
 +
*[[Kościół pw. Świętego Krzyża w Braniewie]]
 +
*[[Ołtarz św. Walentego w kościele pw. Świętego Krzyża w Braniewie]]
 +
*[[Ołtarz Matki Boskiej Bolesnej w kościele pw. Świętego Krzyża w Braniewie]]
 +
*[[ewim:Jan Chrystian Schmidt |Jan Chrystian Schmidt]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 13: Linia 20:
  
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 +
[[Category:Ołtarze]]
 
[[Category:Rzeźba]]
 
[[Category:Rzeźba]]
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat braniewski]]  
 
[[Category:Powiat braniewski]]  
 +
[[Category:Braniewo]]
 
[[Category:1701-1800]]
 
[[Category:1701-1800]]

Aktualna wersja na dzień 10:39, 25 sie 2014

Źródło: M. Smoliński, Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt: rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku, Olsztyn 2006, s. 267.

Zabytek sztuki sakralnej, stanowiący element wyposażenia kościoła pod wezwaniem św. Katarzyny w Braniewie od pierwszej połowy XVIII wiek do 1945 roku.

Historia

Ołtarz został wykonany w latach trzydziestych XVIII wieku w warsztacie Jana Chrystiana Schmidta w Reszlu. Do 1740 roku został pozłocony. W 1945 roku wraz z kościołem został zniszczony.

Opis

Ołtarz ustawiony był przy jednym z północnych filarów międzynawowych. Był to ołtarz dwukondygnacyjny, jednoosiowy. W pierwszej kondygnacji znajdowały się dwie kolumny, pomiędzy nimi figury świętych: Piotra i Andrzeja, natomiast w środku obraz Chrystusa Ukrzyżowanego. W drugiej kondygnacji, kolumny zastąpiono rozciągniętymi wolutami. Znajdował się tam obraz przedstawiający Matkę Boską trzymającą na kolanach martwego Jezusa Chrystusa. Po bokach stały figury św. Anny i św. Wawrzyńca. Pomiędzy kondygnacjami umieszczone były dwa aniołki podtrzymujące kartusz, pod którym przytwierdzona była uskrzydlona główka. W zwieńczeniu ołtarza znajdowała się figura św. Izydora. Elementy drewniane tego dzieła zostały częściowo polichromowane, a ozdobne detale częściowo pozłocone.

Zobacz też

Bibliografia

  1. Smoliński, Mariusz: Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt: rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku / Mariusz Smoliński. - Olsztyn : Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, 2006. – S. 62, 187.