Katarzyna Brochocka: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Biografia)
(Działalność artystyczna)
Linia 6: Linia 6:
  
 
==Działalność artystyczna==
 
==Działalność artystyczna==
Jest autorką utworów solowych, w tym wielu fortepianowych, kameralnych, symfonicznych, oper, muzyki do spektakli teatralnych oraz utworów elektroakustycznych. Jej utwory wykonywano w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Opolu, Münster, Bukareszcie, ale również w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]] i rodzinnym Lidzbarku Warmińskim. W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelnią, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie”<ref>Cyt. za: Szatrawski Krzysztof D., ''Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989'' [W:] ''Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi'', pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego, Barczewo, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, s. 25.</ref>.  
+
Posiada w swoim dorobku utwory symfoniczne, kameralne i solowe. Ważnym nurtem jej twórczych zainteresowań jest także muzyka wokalna i sceniczna. Jest autorką wielu oper, w tym „Happy Garden of Life”, kompozycji wyróżnionej podczas konkursu Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008), oraz nagrodzonej przez dyrektora artystycznego festiwalu Opera Vista (Houston, 2010). Kolejna opera Katarzyny Brochockiej „The Young Wife” (Młoda mężatka) została wyróżniona na konkursie Flourish Opera Competition (Londyn, 2012) oraz zdobyła nagrodę publiczności w kategorii najlepszego musicalu i opery na Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013). Kompozytorka zdobyła również Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB/David Walter Composition Competition (USA, 2008) za cykl pieśni do słów Jamesa Joyce’a, była też finalistką konkursu Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz I.C.A. Composition Competition (2010). Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010).  
 +
Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, oraz przez orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Warmińsko-Mazurskiej czy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum) i za granicą (m.in. w OperaUpClose, Londyn; Microscopic Opera, Pittsburgh; Opera Vista, Houston; Opera in the Ozarks, Arkansas), także podczas licznych festiwali, takich jak: Audio Stage 2013 (Warszawa); 2013 Artscape Festival (Baltimore); 2013 Capital Fringe Festival (Waszyngton); 2009 Society of Composers, Inc. Conference (Oklahoma); International Society of Bassist Conventions (Kolorado, 2015; Pensylwania, 2009; Oklahoma, 2007); 2006 Musik Unsere Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych, realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce.
 +
W roku 2015 nakładem wydawnictwa CD Accord ukazała się jej debiutancka płyta "Brochocka, Weinberg: Double Bass Works".
 +
W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelnią, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie”<ref>Cyt. za: Szatrawski Krzysztof D., ''Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989'' [W:] ''Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi'', pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego, Barczewo, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, s. 25.</ref>.
  
 
==Najważniejsze utwory==
 
==Najważniejsze utwory==

Wersja z 12:52, 6 mar 2016

(1982- ) – kompozytorka

Biografia

Urodziła się w 1982 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Marzeny Mierzejewskiej w Szkole Muzycznej w Lidzbarku Warmińskim, kontynuowała ją w Liceum Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (w klasie fortepianu Mariusza Trzebniaka). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz podyplomowe studia mistrzowskie w Wanda L. Bass School of Music na Uniwersytecie w Oklahoma City (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Była stypendystką programu „Sokrates-Erasmus” w klasie kompozycji Doiny Rotaru na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie.

Działalność artystyczna

Posiada w swoim dorobku utwory symfoniczne, kameralne i solowe. Ważnym nurtem jej twórczych zainteresowań jest także muzyka wokalna i sceniczna. Jest autorką wielu oper, w tym „Happy Garden of Life”, kompozycji wyróżnionej podczas konkursu Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008), oraz nagrodzonej przez dyrektora artystycznego festiwalu Opera Vista (Houston, 2010). Kolejna opera Katarzyny Brochockiej „The Young Wife” (Młoda mężatka) została wyróżniona na konkursie Flourish Opera Competition (Londyn, 2012) oraz zdobyła nagrodę publiczności w kategorii najlepszego musicalu i opery na Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013). Kompozytorka zdobyła również Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB/David Walter Composition Competition (USA, 2008) za cykl pieśni do słów Jamesa Joyce’a, była też finalistką konkursu Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz I.C.A. Composition Competition (2010). Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010). Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, oraz przez orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Warmińsko-Mazurskiej czy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum) i za granicą (m.in. w OperaUpClose, Londyn; Microscopic Opera, Pittsburgh; Opera Vista, Houston; Opera in the Ozarks, Arkansas), także podczas licznych festiwali, takich jak: Audio Stage 2013 (Warszawa); 2013 Artscape Festival (Baltimore); 2013 Capital Fringe Festival (Waszyngton); 2009 Society of Composers, Inc. Conference (Oklahoma); International Society of Bassist Conventions (Kolorado, 2015; Pensylwania, 2009; Oklahoma, 2007); 2006 Musik Unsere Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych, realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce. W roku 2015 nakładem wydawnictwa CD Accord ukazała się jej debiutancka płyta "Brochocka, Weinberg: Double Bass Works". W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelnią, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie”[1].

Najważniejsze utwory

Utwory solowe:

  • I Sonata na fortepian (2003)
  • Suita na fortepian (2005)
  • Absurdwaltzer na klarnet (2005)
  • II Sonata na fortepian (2006)
  • Sonata na altówkę (2005)
  • 3 Mazurki na fortepian (2006)
  • Pozytywka i Paradance (2006) [utwory fortepianowe dla dzieci na cztery ręce]
  • Study na wiolonczelę (2008)

Utwory kameralne:

  • Wariacje na skrzypce i fortepian (2002)
  • Oberek na kontrabas i fortepian (2002)
  • Walc weselny (2005)
  • Ma-rim-bam-bom na cztery marimby (2006)
  • Morir illa mare na flet, klarnet i waltornię (2006)
  • Sonata na kontrabas i fortepian (2007)
  • Kwintet smyczkowy (2008)

Utwory orkiestrowe i symfoniczne:

  • Bangladesz (2003)
  • Ballade Concertare na fortepian i orkiestrę (2006)
  • Koncert kontrabasowy (2007)
  • Symfonia (2007)
  • Concerto in uno tempo per violino e orchestra (2007)

Utwory wokalno-instrumentalne:

  • opera Król Lear (2007)
  • Pieśń „Z odrobiną nieśmiałości” (2007)
  • Sześć pieśni do słów K. D. Szatrawskiego (2007)
  • „Chaber music” – trzy pieśni do słów J. Joyce'a na Mezzo-sopran, Harfę (lub Fortepian) i Kontrabas (2008)
  • opera Happy garden of Life (2008)

Utwory elektroakustyczne:

  • „Story” na sopran, kontrabas, taśmę i video (2006)
  • „Pre-tekst” na taśmę, stepującego aktora i beznamiętny głos kobiecy (2006)

Bibliografia

  1. Szatrawski, Krzysztof Dariusz: Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 / Krzysztof D. Szatrawski // W: Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi / pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego. – Barczewo : Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, 2009. – S. 11-25.
  2. Brochocka, Katarzyna: Nuty mają gramatykę / Katarzyna Brochocka ; rozm. Szymon Liszewski. – Il. // „Nasz Olsztyniak”. – Nr 456 (2007), s. 6.

Zobacz też

Przypisy

  1. Cyt. za: Szatrawski Krzysztof D., Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 [W:] Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi, pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego, Barczewo, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, s. 25.