Józef Borys: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzył nową stronę „[[Image:Bor.jpg|thumb|right|200px| <br>Źródło: Kurowska, Halina: ''Tworzywo i kształt Józefa Borysa'' / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kul…”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
[[Image:Bor.jpg|thumb|right|200px| <br>Źródło: Kurowska, Halina: ''Tworzywo i kształt Józefa Borysa'' / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 1970.]]
 
[[Image:Bor.jpg|thumb|right|200px| <br>Źródło: Kurowska, Halina: ''Tworzywo i kształt Józefa Borysa'' / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 1970.]]
  
(1937- ) – reszelski artysta ceramik, specjalizacja – dzieła w konwencji ludowej
+
(1937-?) – reszelski artysta ceramik, specjalizacja – dzieła w konwencji ludowej
  
 
==Biografia==
 
==Biografia==
Urodził się w 1937 r. W 1961 r. osiadł w Reszlu. Artysta początkowo działał na niwie literackiej – pisał wiersze oraz opowiadania. Potem zaczął też malować, w końcu skupił się na ceramice. Jako młody twórca zwrócił się do Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Pojezierze” (które przejęło opiekę nad zamkiem w Reszlu) o pomoc w założeniu warsztatu ceramicznego w reszelskim zamku. Stowarzyszenie przychylił się prośbie, a ponadto objęło pieczą jego działalność. Artysta „osiadł” z zamku reszelskim.
+
Urodził się w 1937 r. W 1961 r. osiadł w Reszlu. Artysta początkowo parał się twórczością literacką (wiersze oraz opowiadania). Ostatecznie zajął się sztuką (malarstwo oraz ceramika). Zwrócił się do Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Pojezierze” (które przejęło opiekę nad zamkiem w Reszlu) o pomoc w założeniu warsztatu ceramicznego w reszelskim zamku. Stowarzyszenie objęło pieczą jego działalność, zaś artysta zorganizował stałe miejsce pracy twórczej na zamku reszelskim.
  
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
Borys tworzył swoje ceramiczne prace w konwencji ludowej nie z racji tradycji rodzinnych, ale z wyboru i upodobania. Na stylistykę jego twórczości wpłynęła znajomość z ceramikiem artystą-samoukiem, ów amator nauczył Borysa metod kształtowania gliny oraz warsztatu. Początkowo artysta wykonywał w swojej pracowni w murach zamku „prostsze” bibeloty – wazony, figurki, popielniczki. Wówczas też przez dłuższy czas pogłębiał tajniki warsztatu ceramicznego czytając, jeżdżąc po regionie, aby przyglądać się twórcom, i bezustannie ćwicząc. Potem zaś artysta tworzył, wzorując się na kształtach, formach i ornamentyce podglądanych w przydrożnych kościółkach, starych chatach warmińskich oraz kapliczkach – z nich czerpał artystyczne tematy i niejako je interpretował. Dzięki studiowaniu warmińskich świątków, ozdobnych kafli, haftowanych czepców, kufli i beczułek w pracowni Borysa powstały „reszelskie” baby, miniaturowe kapliczki z Chrystusem Frasobliwym i „warmińskimi” madonnami, kafle i dzbany, kufle do piwa, antałki, figurki muzykantów, plakietki z płaskorzeźbami-motywami wiejskimi. Odbiorcą dzieł z pracowni reszelskiego ceramika były Cepelia, Olsztyńska Desa oraz turyści.
+
Borys tworzył swoje ceramiki w konwencji ludowej „nie z racji tradycji rodzinnych, ale z wyboru i upodobania” <ref> Kurowska Halina, ''Tworzywo i kształt Józefa Borysa'', Olsztyn, 1970.</ref>. Na stylistykę jego twórczości wpłynęła znajomość z ceramikiem artystą-samoukiem, który nauczył Borysa metod kształtowania gliny oraz warsztatu. Początkowo artysta wykonywał w swojej pracowni w murach zamku prostsze bibeloty – wazony, figurki, popielniczki. Wówczas też przez dłuższy czas pogłębiał tajniki warsztatu ceramicznego, czytając i jeżdżąc po regionie, aby przyglądać się twórcom ludowym. Prócz tego Borys tworzył, wzorując się na kształtach, formach i ornamentyce podglądanych w przydrożnych kościółkach, starych chatach warmińskich oraz kapliczkach – z nich czerpał artystyczne tematy i niejako je interpretował. Dzięki studiowaniu warmińskich świątków, ozdobnych kafli, haftowanych czepców, kufli i beczułek w pracowni Borysa powstały „reszelskie” baby, miniaturowe kapliczki z Chrystusem Frasobliwym i „warmińskimi” madonnami, kafle i dzbany, kufle do piwa, antałki, figurki muzykantów, plakietki z płaskorzeźbami-motywami wiejskimi. Odbiorcą dzieł z pracowni reszelskiego ceramika były Cepelia, Olsztyńska Desa oraz turyści.
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Dzieła Borysa określano jako „ambitną twórczość ludową”. Były to formy „świadomie prymitywne” i proste. Jego dzieła nie stanowiły rekonstrukcji starych warmińskich wzorów, lecz były swobodnym wykorzystywaniem tradycyjnych motywów. Ceramika Borysa więc to kultywowanie tradycji z nowym elementami, bogatsza kompilacja. Przykładowo wielką inspiracją dla artysty były kafle mazurskie i warmińskie. „Rekonstruował” je w glinie – ale bez rzeźby, uproszczone, z ogólnym zachowaniem charakterystycznego rysunku. Kafle te – w przeciwieństwie do klasycznych mazurskich – to nie obudowa pieca, lecz ozdoba wnętrz.
+
Dzieła Borysa określano jako „ambitną twórczość ludową”. Były to formy „świadomie prymitywne” i proste, nie stanowiły rekonstrukcji starych warmińskich wzorów, lecz swobodne wykorzystanie tradycyjnych motywów. To kultywowanie tradycji z nowym elementami bogatsza kompilacja. Wielką inspiracją dla artysty były kafle mazurskie i warmińskie, „rekonstruował” je w glinie – ale bez rzeźby, uproszczone, z ogólnym zachowaniem charakterystycznego rysunku. Kafle te – w przeciwieństwie do klasycznych mazurskich – mogły stanowić nie tylko obudowę pieca, ale i ozdobę wnętrz.
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
#Kurowska, Halina: ''Tworzywo i kształt Józefa Borysa'' / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 1970.
 
#Kurowska, Halina: ''Tworzywo i kształt Józefa Borysa'' / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 1970.
 +
 +
==Przypisy==
 +
<references/>
  
 
[[Category:Artyści]] [[Category:Rzeźba]] [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Powiat kętrzyński]] [[Category:1971-1980]]
 
[[Category:Artyści]] [[Category:Rzeźba]] [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Powiat kętrzyński]] [[Category:1971-1980]]

Wersja z 08:33, 22 lip 2010


Źródło: Kurowska, Halina: Tworzywo i kształt Józefa Borysa / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 1970.

(1937-?) – reszelski artysta ceramik, specjalizacja – dzieła w konwencji ludowej

Biografia

Urodził się w 1937 r. W 1961 r. osiadł w Reszlu. Artysta początkowo parał się twórczością literacką (wiersze oraz opowiadania). Ostatecznie zajął się sztuką (malarstwo oraz ceramika). Zwrócił się do Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Pojezierze” (które przejęło opiekę nad zamkiem w Reszlu) o pomoc w założeniu warsztatu ceramicznego w reszelskim zamku. Stowarzyszenie objęło pieczą jego działalność, zaś artysta zorganizował stałe miejsce pracy twórczej na zamku reszelskim.

Twórczość

Borys tworzył swoje ceramiki w konwencji ludowej „nie z racji tradycji rodzinnych, ale z wyboru i upodobania” [1]. Na stylistykę jego twórczości wpłynęła znajomość z ceramikiem artystą-samoukiem, który nauczył Borysa metod kształtowania gliny oraz warsztatu. Początkowo artysta wykonywał w swojej pracowni w murach zamku prostsze bibeloty – wazony, figurki, popielniczki. Wówczas też przez dłuższy czas pogłębiał tajniki warsztatu ceramicznego, czytając i jeżdżąc po regionie, aby przyglądać się twórcom ludowym. Prócz tego Borys tworzył, wzorując się na kształtach, formach i ornamentyce podglądanych w przydrożnych kościółkach, starych chatach warmińskich oraz kapliczkach – z nich czerpał artystyczne tematy i niejako je interpretował. Dzięki studiowaniu warmińskich świątków, ozdobnych kafli, haftowanych czepców, kufli i beczułek w pracowni Borysa powstały „reszelskie” baby, miniaturowe kapliczki z Chrystusem Frasobliwym i „warmińskimi” madonnami, kafle i dzbany, kufle do piwa, antałki, figurki muzykantów, plakietki z płaskorzeźbami-motywami wiejskimi. Odbiorcą dzieł z pracowni reszelskiego ceramika były Cepelia, Olsztyńska Desa oraz turyści.

Charakterystyka

Dzieła Borysa określano jako „ambitną twórczość ludową”. Były to formy „świadomie prymitywne” i proste, nie stanowiły rekonstrukcji starych warmińskich wzorów, lecz swobodne wykorzystanie tradycyjnych motywów. To kultywowanie tradycji z nowym elementami – bogatsza kompilacja. Wielką inspiracją dla artysty były kafle mazurskie i warmińskie, „rekonstruował” je w glinie – ale bez rzeźby, uproszczone, z ogólnym zachowaniem charakterystycznego rysunku. Kafle te – w przeciwieństwie do klasycznych mazurskich – mogły stanowić nie tylko obudowę pieca, ale i ozdobę wnętrz.

Bibliografia

  1. Kurowska, Halina: Tworzywo i kształt Józefa Borysa / Halina Kurowska. – Olsztyn: Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”, 1970.

Przypisy

  1. Kurowska Halina, Tworzywo i kształt Józefa Borysa, Olsztyn, 1970.