Czerwony Październik 2

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj

Druga edycja imprezy modułowej o charakterze panelu dyskusyjnego, pn. Czerwony Październik, zorganizowana w olsztyńskim Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie w październiku 2008 r.

Organizatorzy

Opis

Podczas dyskusji Czerwonego Października porusza się tematy aktualne, uznawane zasadniczo za trudne, kontrowersyjne, bądź tzw. „niepoprawne politycznie” – stąd organizatorzy propagowali imprezę, nawiązując do stylistyki Rewolucji Październikowej 1917 r. (m.in. hasłem „Strzały z Aurory znów wstrząsną posadami Teatru”). Zbudowali tym samym „pomijane, ignorowane, alternatywne opowieści o współczesnej kulturze” [1]. Ponadto w ramach imprez towarzyszących,w każdy poniedziałek października, performer Jacek Adamas prezentował w wybranych miejscach miasta performance związany z kolejnym „strzałem” Czerwonego Października. W opisywanej edycji zorganizowano 4 panele dyskusyjne.

Przebieg

6 października

  • Strzał pierwszy pod hasłem „Czas otworzyć okna i przewietrzyć biurowce”

performance Jacka Adamasa pt. „Bóg, Honor, Ojczyzna” pod olsztyńskim Teatrem, Prokuraturą oraz Urzędem Wojewódzkim
spotkanie z Jackiem Adamasem i audiowizualna prezentacja prac artysty, którego „działania, akcje i performensy są czarnym snem wszelkiej maści technokratów i wyrywają przestrzeń publiczną spod władzy urzędasów”[2].

13 października

  • Strzał drugi pod hasłem „Czy wiesz, że masz gender?”

Spotkanie z Magdaleną Środą, Bernadettą Darską i Maciejem Gdulą nt. problematyki płci, jej kulturowych tożsamości i determinacji

20 października

  • Strzał trzeci pod hasłem „Teatr u bram”

Spotkanie z Janem Klatą, Wiktorem Rubinem, Moniką Strzępką i Igorem Stokfiszewskim nt. najnowszych tendencji w teatrze, jego rewolucyjnej reinkarnacji i interwencyjnej zgadze, w której rodzi się sceniczna metafora

27 października

  • Strzał czwarty pod hasłem „Makijaże i demakijaże biografii”

Spotkanie z Krzysztofem Tomasikiem, Igorem Stokfiszewskim i Błażejem Warkockim, poruszające problem prywatnych i oficjalnych biografii pomnikowych postaci polskiej kultury, wizerunkowych strategii oraz aluzyjnych gier z własnym życiorysem.

Przypisy

  1. Na podstawie dokumentów życia społecznego ze zbiorów WBP w Olstzynie, związanych z imprezą.
  2. Dz. cyt.