Tomasz Kaczorowski

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 07:42, 18 kwi 2024 autorstwa Konrad (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "(1992) - reżyser, kurator, doktor nauk humanistycznych, dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek od 2024 r. ==Biografia i działalność== Urod...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

(1992) - reżyser, kurator, doktor nauk humanistycznych, dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek od 2024 r.

Biografia i działalność

Urodził się w Sopocie. W sektorze kultury działa od 2012 roku. To reżyser teatralny i kurator. Absolwent wiedzy o teatrze na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz reżyserii na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończył również podyplomowe studia Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Jest doktorem nauk humanistycznych Uniwersytetu Gdańskiego. Rozprawę pisał na temat współczesności polskiej dramaturgii dla młodzieży.

W przeszłości Tomasz Kaczorowski był m.in. kuratorem offowej sceny Teatr w Blokowisku Gdańskiego Archipelagu Kultury PLAMA oraz współtwórcą dwóch edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA 2022 i 2023 w Gdańsku. Aktualnie jest menedżerem Teatru BOTO w Sopocie.


Wyreżyserował 26 spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych w Warszawie, Szczecinie, Gdańsku, Sopocie, Słupsku, Opolu, Krakowie, Toruniu, Będzinie, Poznaniu, Białymstoku, Łodzi, Kielcach i Wałbrzychu. Jego ostatnie realizacje to:

  • Lepsze Lasy Martina Baltscheita (Teatr Współczesny w Szczecinie, 2019),
  • Wyprawy Krzyżowe (Teatr Pinokio w Łodzi, 2019),
  • Ander-Sen Bronisława Maja (Teatr Pinokio w Łodzi, 2020, najlepszy spektakl teatru lalek w ankiecie "Naj, Naj, Naj" miesięcznika „Teatr”),
  • Mary, Łowczyni Skamielin Aleksandry Zielińskiej (Teatr „Baj” w Warszawie, 2021),
  • Atlas Nieba Aleksandry Zielińskiej (Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, 2021),
  • Powrót Odysa Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Pinokio w Łodzi, 2021),
  • Arka Czasu Marcina Szczygielskiego (Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach, 2021),
  • Te sprawy wg autorskiego scenariusza (Teatr Kameralny w Bydgoszczy, 2021, spektakl zdobył Grand Prix na festiwalu „Strzała Północy” w Koszalinie 2022),
  • Królowa Śniegu w adaptacji Beniamina Bukowskiego (Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2022),
  • Księżycowe opowieści Aleksandry Zielińskiej (Teatr Maska w Rzeszowie, 2022),
  • Smutek&Melancholia Bonna Parka (Teatr w Blokowisku GAK Plama, 2022),
  • Supernova Live Sandry Szwarc (Teatr w Blokowisku GAK Plama, 2022),
  • Pozory Mylą Thomasa Bernharda (Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, 2023)
  • Kocham Cię Kristo Sagora (Teatr Komedia w Warszawie, 2023).

Jako asystent reżysera pracował z: Piotrem Ratajczakiem, Anną Augustynowicz, Marcinem Liberem, Wojtkiem Klemmem, Erlingiem Johannessonem (Islandia) oraz SE Gontarskym (USA). Uczestniczył w warsztatach dramatopisarskich z Nikołajem Koladą, scenograficznych z Thomasem Dreissigackerem, radiowych z Mileną Kipfmüller, reportażowych z Mariuszem Szczygłem, w projekcie Jakuba Roszkowskiego i Mateusza Pakuły w Centrum Dramatu Najnowszego (Teatr im. Słowackiego w Krakowie) oraz w Stole Powszechnym Tomasza Gromadki w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

Nagrody, stypendia

  • wyróżniony w konkursie o Nagrodę Norwidowską 2021,
  • laureat głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym zorganizowanym przez Nowy Teatr w Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie (Las Villas, 2016),
  • głównej nagrody w 32. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (Achilleis. 2021),
  • trzeciej nagrody w 28. edycji tegoż konkursu (z czuba albo #byćjakzlatanibrahimović)
  • wyróżnienia w 29. edycji tegoż konkursu ([REK◦]in Pol); jego sztuka ConradMaszyna została zakwalifikowana do finału konkursu CONRAD.21- PRO Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
  • pięciokrotny półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej;
  • wyróżniony w konkursie poetyckim o Złote Pióro Sopotu za opowiadanie Budka Telefoniczna.
  • Laureat stypendium artystycznego MKiDN (2020) oraz programu Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska” (2017) oraz programu New Stage! Instytutu Adama Mickiewicza, w ramach którego współpracował z fińskim Espoo City Theatre; *dwukrotny stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne i naukowe,
  • stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego, trzykrotny stypendysta miasta Sopotu.

Twórczość dramaturgiczna

Agencja Dramatu i Teatru ADiT wydała antologię jego dramatów pod tytułem "Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie" (2021). Jego dramat #ciemność został opublikowany w antologii współczesnej polskiej dramaturgii Polska jest mitem (ADiT, 2019), przetłumaczonej również na język niemiecki (Polen ist ein Mythos, ADiT, 2021). Sztuka z czuba albo #byćjakzlatanibrahimović została przetłumaczona na język angielski (2020) oraz na węgierski (2021), a [REK•]in Pol na ukraiński (2022).

Multimedia

Źródło

  1. https://adit.art.pl/autorzy/kaczorowski-tomasz
  2. https://gazetaolsztynska.pl/1041409,Nowy-dyrektor-Olsztynskiego-Teatru-Lalek.html