Kantata Msza Święty Brunon

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 13:08, 8 lut 2011 autorstwa Nimia2 (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „[[Image:Kantata1.jpg|thumb|right|300px|Grażyna Zielińska i Krzysztof Starosta <br>Źródło: [http://www.e-kg.pl/kultura-news/2592-relacja-z-koncertu-wielka-msza-jan-…”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj
Grażyna Zielińska i Krzysztof Starosta
Źródło: http://www.e-kg.pl

Utwór muzyczny, skomponowany w 2008 r. przez Karola Drynkowskiego, jako dzieło dedykowane miastu Giżycku z okazji Roku św. Brunona z Kwerfutu, głównego patrona miasta.

Historia

Kantatę zamówił Samorząd Miasta Giżycka, aby upamiętnić Milenium (1009 r.) męczeńskiej śmierci św. Brunona z Kwerfutu, biskupa i ewangelizatora ziem Prusów za czasów panowania Bolesława Chrobrego. Dzieło w 2008 r. skomponował Karol Drynkowski, uznany i nagradzany kompozytor, pianista, organista, chórmistrz i pedagog poznańskiej Akademii Muzycznej.

Opis

Kompozycja utrzymana została w tzw. tradycyjnym stylu muzycznym. W oryginalnej wersji przeznaczona jest na sopran, chór mieszany oraz orkiestrę smyczkową. Utwór zbudowany jest z tradycyjnych części mszalnych, tzw. stałych: Introitus, Kyrie, Cum jubilo, Gloria, Qui tollis peccata mundi, Quoniam Tu solus sanctus, Preludium I, Ave verum, Intermezzo, Sanctus, Chorał, Benedictus, Preludium II, Agnus Dei.

Wykonanie

Prawykonanie miało miejsce 16 marca 2009 r. w Sanktuarium św. Brunona w Giżycku, podczas uroczystej mszy św., celebrowanej przez miejscowego biskupa ks. Romualda Kamińskiego. Dla potrzeb koncertu, kompozytor dokonał opracowania kompozycji na mniejszy skład wykonawczy, czyli sopran, skrzypce i organy. Podczas wykonania kantaty za organami zasiadł Karol Drynkowski, zaś towarzyszyli mu sopranistka Grażyna Zielińska i skrzypek Krzysztof Starosta. Koncert w sanktuarium był prapremierą. Oficjalne wykonanie kantaty odbyło się 5 lipca 2009 r. na inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w giżyckim Kościele Ewangelicko-Augsburskim. Soliści wystąpili wówczas z towarzyszeniem chóru i orkiestry smyczkowej.