Witosław Czerwonka
(1932- ) – artysta plastyk, wykładowca Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Biografia
Urodził się w 1949 r. w we Wrocławiu (woj. bleblebleble). W l. 1967-1972 studiował studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Uzyskał dwa dyplomy: w pracowni malarstwa prof. Jacka Żuławskiego oraz w pracowni Projektowania Graficznego doc. Witolda Janowskiego. W 1978 r. wraz z Adamem Harasem i Jerzym Ostrogórskim założył – i do 1980 r. prowadził Galerię AUT w Gdańsku, potem zaś – OUT w Sopocie. W l. 1976-1979 był asystentem w Pracowni w Pracowni Rysunku i Malarstwa prof. Kiejstuta Bereźnickiego, w 1979 r. uzyskał stopień adiunkta. W l. 1980-1982 był współtwórcą nowatorskiego programu Pracowni Podstaw Projektowania, który rozwijał jako prowadzący tę pracownię w l. 1982-1993. W 1989 r. przeprowadził przewód II stopnia. W 1992 r. zorganizował Pracownię Multimedialną, którą też obecnie (2010 r.) prowadzi. W 1995 r. uzyskał stopień doktora nadzwyczajnego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie, natomiast w 1996 r. – Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W l. 1993-1999 był Dziekanem Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pracuje jako pedagog na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie na stanowisku kierownika III Pracowni Katedry Malarstwa i Rysunku. Artysta posiada imponujący dorobek w dziedzinie filmografii.
Wystawy
- indywidualne:
- 1974 – Rysunek (Galeria EL w Elblągu)
- 1976 – 44 Obrazy (Stocznia w Gdańsku)
- 1979 – Punkt wyjścia (Galeria GN w Gdańsku)
- 1980 – Rysunek autonomiczny (Galeria Foto-Medium, ART we Wrocławiu)
- 1983 – Maszynopisanie (Galeria Wymiany w Łodzi)
- 1984 – Listy z Gdańska i inne (Galeria ON w Poznaniu)
- 1987 – Rysunek anonimowy (Galeria BWA w Lublinie)
- 1988 – Przestrzeń przenośna II (Galeria Wschodnia w Łodzi)
- 1989 – Linia 1982-89 (Galeria BWA w Sopocie)
- 1991 – Pokaz sentymentalny (Galeria „Arsenał” w Białymstoku)
- 1995 – Videolustro sentymentalne (Pracownia Chwilowa w Koninie)
- 1995 – Videolustro sentymentalne (Pracownia Chwilowa w Koninie)
- Per pedes ad astra (Galeria Wyspa w Gdańsku)
- Oko za oko (Galeria na Piętrze w Toruniu)
- 1999 – O braku symetrii (PGS w Sopocie)
- 1995 – Videolustro sentymentalne (Pracownia Chwilowa w Koninie)
ponadto w galeriach Gdyni, Koszalina, Zielonej Góry.
- zbiorowe:
- 1991 – WRO ’91 (Ośrodek Grotowskiego we Wrocławiu)
- Polish Video in The Eighties (Teatr Mandala w Krakowie)
- 1993 – K-18 Energetische Konstruktion (Galeria K-18 w Kessel – Niemcy)
- Film and Video In Poland (Kopenhaga)
- Central European AV Media (Graz)
- 1994 – Konzeption PL (Turm Kunstverein, Niemcy)
- Videoprzestrzenie (PGS w Sopocie)
- Video instalacje, perfomance (VIP) (Muzeum Sztuki w Łodzi)
- 1995 – Sztuka Pomorza (Zamek w Szczecinie)
- 1997 – Nieistniejąca Pracownia (Galeria Arsenał w Białymstoku)
- Przez Białystok (Galeria Arsenał w Białymstoku)
- 1999 – Public Relations (Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku)
- 1991 – WRO ’91 (Ośrodek Grotowskiego we Wrocławiu)
Bibliografia
- Sztuka i edukacja UWM / [projekt okł.i katalogu Piotr Obarek ; zdjęcia Ryszard Czerwiński, Krzysztof Mikunda] ; Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego. Instytut Sztuk Pięknych. - Olsztyn : UW-M. Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego. Instytut Sztuk Pięknych, 2000. – S. 54-55.