Grzegorz Keczmerski

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 11:09, 7 paź 2016 autorstwa Konrad (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

(1960 - ) - grafik i rysownik.

Życiorys

Grzegorz Keczmerski urodził się w Ostródzie. Studia w PWSSP w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w latach 1983 - 1989. Dyplom w Pracowni Technik Metalowych prof. Tadeusza Jackowskiego. Od 1992 r. pracownik dydaktyczny tejże uczelni. Pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego i prowadzi pracownię rysunku na Wydziale Malarstwa i Rysunku. W latach 2008 - 2012 i 2012 - 2016 prodziekan Wydziału Malarstwa i Rysunku. Zajmuje się rysunkiem i grafiką warsztatową. Prace prezentowane były na wystawach w Polsce i za granicą, m.in. w Niemczech, Finlandii, Estonii, Hiszpanii, Czechach, na Litwie.

„Miedzioryt jest dla mnie dyscypliną mającą swą własną dynamikę. Możliwe są odkrycia w indywidualnych doświadczeniach, choć myślę, że problemy mogą być podobne jak pięćset lat temu. By wyrazić to samo do dyspozycji mam jedno narzędzie – rylec. Fascynuje mnie fenomen rygoru techniki i nieskrępowanej możliwości działań nieobwarowanych żadnym nakazem, swobodna kreacja, która nie musi być realizacją z góry narzuconego planu. Może być nieprzewidywalnym łańcuchem działań i otwarciem na przypadek. Przy swojej precyzji śladu i pozornych ograniczeniach daje nieograniczone możliwości i bogactwo środków wyrazu. W technice miedziorytu znaczącą rolę odgrywa czas, a sam proces i dojrzewanie koncepcji, poszczególne stany obrazu, wymagają powrotów, oglądu poszczególnych etapów pracy i wielokrotnego dotykania płyty narzędziem. Tradycyjna droga prowadząca od rysunku do dzieła graficznego związana jest z opracowaniem matrycy w taki sposób, aby uzyskać efekt zbliżony do modelu rysunkowego. Ale co się stanie, gdy zrezygnuję z tego wzoru i rytowanie potraktuję jak otwarty proces, a rylec jak narzędzie rysujące? Tworzenie miedziorytów bez konieczności odtwarzania, kopiowania rysunków, moim zdaniem, z pewnością wyzwala koncentrację inną od tej, która towarzyszy przenoszeniu rysunku na język graficzny” – mówi Grzegorz Keczmerski.

Multimedia

Bibliografia

  1. http://uap.edu.pl/uczelnia/wykladowcy/keczmerski-grzegorz/
  2. http://www.bwa.olsztyn.pl/index.php/wystawy/aktualne/miedzioryty.html
  3. http://news.o.pl/2016/10/05/nowe-wystawy-bwa-olsztyn/#/