Czytanki Marginesu

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Wersja z dnia 13:24, 30 paź 2014 autorstwa LPF (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj
XYZ1.jpg

Kilkuletni projekt teatralny, realizowany w dorocznych edycjach tematycznych, organizowany od 2009 r. przez Scenę Margines olsztyńskiego Teatru im. Stefana Jaracza.

Organizator

Opis

Każda kolejna doroczna edycja stanowiła cykl comiesięcznych aktorskich prezentacji wybranych tekstów z literatury i myśli społecznej, wybranych według kryterium tematycznego. Organizatorzy opisali prezentowany w „Czytankach” repertuar jako „aktorskie prezentacje kanonicznych, choć nie literackich i nie teatralnych, tekstów (…). To w pewnym sensie kamienie milowe ludzkiej myśli, zmieniające na zawsze kształt i kierunek rozwoju kultury” [1]. Organizatorzy zaprezentowali dzieła pisarzy bądź myślicieli wielu epok, wielu narodowości i o różnorakich poglądach: m.in. Markiza de Sade, Giovanniego Boccaccio, Jeana Geneta, Włodzimierz Zagórskiego, Pierre’a Choderlosa de Laclosa. Edycja pierwsza skupiła zainteresowanie widza na tekstach określonych jako kanoniczne, aczkolwiek nieodmiennie – w swoich czasach – kontrowersyjne: apokryficzną Ewangelię według Judasza i dzieła teoretyczne Zygmunta Freuda, Mikołaja Kopernika, Karola Darwina i Karola Marksa. Druga edycja przedstawiała utwory powstałe na Bliskim i Dalekim Wschodzie – w Indiach, Chinach, Korei - o tematyce dość rozbieżnej, dotyczącej miłości (Kamasutra), wojny (Sun Tzu) oraz utwory Mao Tse-tunga, Rabiha Alameddine'a, Yan Mo. Trzecia z z edycji prezentowała utwory powszechnie uznane za bardzo kontrowersyjne w opinii obyczajowości czasów, w jakich powstały. Według założeń Sceny „Margines” aktorska interpretacja prezentowanych utworów miała być jednocześnie przewrotną dekonstrukcją ich treści, odsłaniającą nowe znaczenia, konteksty i jakość. Opisywane akcje sceniczne miały miejsce zarówno w budynku Teatru przy ul. 1 Maja, jak i w siedzibie zastępczej, tymczasowej (z racji remontu budynku przy ul. 1 Maja) - przy ul. Pstrowskiego. Wstęp na każdy z występów był bezpłatny.

Przebieg

Przypisy