Portret Anny Kreytzen z pałacu w Piastach Wielkich: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
Linia 21: Linia 21:
 
   
 
   
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
+
[[Category:Obrazy]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat bartoszycki]]  
 
[[Category:Powiat bartoszycki]]  
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:09, 18 mar 2015

Źródło: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku, Olsztyn 1978, il. 33.

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Piastach Wielkich w okolicach Bratoszyc.

Historia

Portret datuje się na około 1640 rok. Namalowany został w kręgu artystów działających w warsztacie czeskiego malarza – Mateusza Czwiczka z Królewca (1601-1654). Pewnym jest, że obraz nie wyszedł spod pędzla samego mistrza. Twórca obrazu jest anonimowy. Pierwotnie obraz znajdował się w kaplicy grobowej von Kreytzenów w Piastach Wielkich. Do Muzeum Mazurskiego w Olsztynie trafił po II wojnie światowej za sprawą Karola Górskiego, profesora Uniwersytetu w Toruniu. Nadal znajduje się w olsztyńskich zbiorach Muzeum Warmii i Mazur.

Opis

Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Wymiary portretu to: 203 x 103 cm. Obraz poddano pełnej konserwacji w 1965 roku.

Charakterystyka

Portret przedstawia wizerunek młodej, około dwudziestoletniej Anny von Kreytzen (von Kalnein), urodzonej w 1620 roku, zmarłej w 1662 roku, żony Andrzeja von Kreytzen, żołnierza i dyplomaty w służbie polskich królów. Kobieta na obrazie zaprezentowana została w okazałej, brązowej sukni ze złotym i jasnoszarym ornamentem kwiatowym oraz niebieskimi koronkowymi mankietami i szerokim usztywnionym wysoko kołnierzem. Delikatną, choć poważną w wyrazie twarz o jasnej karnacji okalają brązowe włosy, upięte w stylu elżbietańskim (odsłaniając wysokie czoło). Postać namalowana została na tle fioletowej kotary we wnętrzu, w którym znalazł się także stół nakryty brązową draperią, a przy nim leżący na podłodze owoc.
Portret reprezentuje malarstwo o cechach typowych dla sztuki danej epoki. Obraz ma charakter reprezentacyjny. Artysta wykazał się wyjątkową dbałością o szczegółowe zaprezentowanie poszczególnych elementów niezwykle dekoracyjnego stroju kobiety. Natomiast marginalne znaczenie miało dla malarza przedstawienie rysunku rąk czy kompozycja tła, co zdradza niedostatki warsztatowe.

Ciekawostki

Bibliografia

  1. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 14, 32, il. 33.
  2. Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego. - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków, 1971. - S. 15, 33.