Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej w Elblągu: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
Biblioteka (dyskusja | edycje) (→Cele) |
Biblioteka (dyskusja | edycje) (→Opis) |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | Idea zorganizowania w diecezji elbląskiej Diecezjalnego Kongresu Muzyki Liturgicznej wynikła, po pierwsze, z potrzeby integracji i scalenia regionalnego środowiska muzyków kościelnych, po drugie zaś – z potrzeby utrwalania postaw odpowiedniego zaangażowania w sprawy muzyki sakralnej oraz swoistego powołania do funkcji organisty, kantora, chórzysty, czy też śpiewaka w miejscu kultu. W Kongresach uczestniczyło kilkudziesięciu pracujących w parafiach województw warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz mazowieckiego kapłanów, organistów, kantorów, chórzystów oraz liderów parafialnych schol i zespołów muzycznych. Spotkania realizowano w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Elblągu oraz w kościele pw. Bożego Ciała. Imprezę objął swym patronatem Biskup Elbląski ks. dr Jan Styrna. <br> | + | Idea zorganizowania w diecezji elbląskiej Diecezjalnego Kongresu Muzyki Liturgicznej wynikła, po pierwsze, z potrzeby integracji i scalenia regionalnego środowiska muzyków kościelnych, po drugie zaś – z potrzeby utrwalania postaw odpowiedniego zaangażowania w sprawy muzyki sakralnej oraz swoistego powołania do funkcji organisty, kantora, chórzysty, czy też śpiewaka w miejscu kultu. W Kongresach uczestniczyło kilkudziesięciu pracujących w parafiach województw: warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz mazowieckiego kapłanów, organistów, kantorów, chórzystów oraz liderów parafialnych schol i zespołów muzycznych. Spotkania realizowano w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Elblągu oraz w kościele pw. Bożego Ciała. Imprezę objął swym patronatem Biskup Elbląski ks. dr Jan Styrna. <br> |
Od samego początku istnienia [[I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej w Elblągu|Kongresu]] organizator zaplanował realizację opisywanego spotkania co dwa lata, naprzemiennie z [[Dni Cecyliańskie|Dniami Cecyliańskimi]] jako formą mniej uroczystą święta muzyki. Kongres inicjowała msza święta, aby podkreślić w ten sposób nieodłączny związek idei święta z dniem patronalnym świętej Cecylii (3 w.), dziewicy i męczennicy chrześcijańskiej, patronki chórzystów, lutników, muzyków, organistów i zespołów wokalno-muzycznych. Następnie program imprezy tworzyły koncerty organowe oraz sesja wykładowa, przybliżająca temat z zakresu historii bądź teorii muzyki kościelnej. Jako że każda z edycji Kongresu posiadała hasło, to ono determinowało tematykę poszczególnych wystąpień. | Od samego początku istnienia [[I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej w Elblągu|Kongresu]] organizator zaplanował realizację opisywanego spotkania co dwa lata, naprzemiennie z [[Dni Cecyliańskie|Dniami Cecyliańskimi]] jako formą mniej uroczystą święta muzyki. Kongres inicjowała msza święta, aby podkreślić w ten sposób nieodłączny związek idei święta z dniem patronalnym świętej Cecylii (3 w.), dziewicy i męczennicy chrześcijańskiej, patronki chórzystów, lutników, muzyków, organistów i zespołów wokalno-muzycznych. Następnie program imprezy tworzyły koncerty organowe oraz sesja wykładowa, przybliżająca temat z zakresu historii bądź teorii muzyki kościelnej. Jako że każda z edycji Kongresu posiadała hasło, to ono determinowało tematykę poszczególnych wystąpień. | ||
+ | |||
==Edycje== | ==Edycje== | ||
*22 listopada 2008 r. – [[I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej w Elblągu| I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej]] | *22 listopada 2008 r. – [[I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej w Elblągu| I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej]] |
Wersja z 12:36, 28 paź 2011
Cykliczny projekt o charakterze muzyczno-edukacyjnym, realizowany od 2008 r. w Elblągu.
Spis treści
Organizator
- Schola Cantorum Elbingensis – Elbląska Szkoła Kantorów
Cele
Celem organizowanych cyklicznie zjazdów jest pogłębienie duchowości liturgicznej, czyli świadomości tego, czym jest prawdziwa muzyka liturgiczna, a także ustawiczna formacja oraz odpowiednia edukacja muzyczna osób zaangażowanych w pełnienie funkcji związanej z takim miejscem kultu, jakim jest kościół.
Opis
Idea zorganizowania w diecezji elbląskiej Diecezjalnego Kongresu Muzyki Liturgicznej wynikła, po pierwsze, z potrzeby integracji i scalenia regionalnego środowiska muzyków kościelnych, po drugie zaś – z potrzeby utrwalania postaw odpowiedniego zaangażowania w sprawy muzyki sakralnej oraz swoistego powołania do funkcji organisty, kantora, chórzysty, czy też śpiewaka w miejscu kultu. W Kongresach uczestniczyło kilkudziesięciu pracujących w parafiach województw: warmińsko-mazurskiego, pomorskiego oraz mazowieckiego kapłanów, organistów, kantorów, chórzystów oraz liderów parafialnych schol i zespołów muzycznych. Spotkania realizowano w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Elblągu oraz w kościele pw. Bożego Ciała. Imprezę objął swym patronatem Biskup Elbląski ks. dr Jan Styrna.
Od samego początku istnienia Kongresu organizator zaplanował realizację opisywanego spotkania co dwa lata, naprzemiennie z Dniami Cecyliańskimi jako formą mniej uroczystą święta muzyki. Kongres inicjowała msza święta, aby podkreślić w ten sposób nieodłączny związek idei święta z dniem patronalnym świętej Cecylii (3 w.), dziewicy i męczennicy chrześcijańskiej, patronki chórzystów, lutników, muzyków, organistów i zespołów wokalno-muzycznych. Następnie program imprezy tworzyły koncerty organowe oraz sesja wykładowa, przybliżająca temat z zakresu historii bądź teorii muzyki kościelnej. Jako że każda z edycji Kongresu posiadała hasło, to ono determinowało tematykę poszczególnych wystąpień.
Edycje
- 22 listopada 2008 r. – I Diecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej
Bibliografia
- Towarek, Piotr: Kongres Muzyki Liturgicznej i Dni Cecyliańskie / ks. Piotr Towarek Delegat Biskupa Elbląskiego Ds. Organistów i Muzyki Kościelnej //W: http://scholacantorumelbingensis.cba.pl (dostęp:czerwiec 2011)