Wystawa Pamiątkarstwa Mazur i Warmii 1956: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 2: | Linia 2: | ||
Projekt artystyczny o charakterze ekspozycyjnym, zorganizowany jako pokłosie [[Konkurs Pamiątkarstwa Mazur i Warmii 1956| Konkursu Pamiątkarstwa Mazur i Warmii]], w olsztyńskim [[Muzeum Mazurskie w Olsztynie| Muzeum Mazurskim]] w 1956 r. | Projekt artystyczny o charakterze ekspozycyjnym, zorganizowany jako pokłosie [[Konkurs Pamiątkarstwa Mazur i Warmii 1956| Konkursu Pamiątkarstwa Mazur i Warmii]], w olsztyńskim [[Muzeum Mazurskie w Olsztynie| Muzeum Mazurskim]] w 1956 r. | ||
[[Image:XYokjZ.jpg|thumb|right|250px| Praca Hanny Ortwein<br>Źródło: ''Katalog Wystawy Pamiątkarstwa Warmii i Mazur'', Olsztyn, 1957.]] | [[Image:XYokjZ.jpg|thumb|right|250px| Praca Hanny Ortwein<br>Źródło: ''Katalog Wystawy Pamiątkarstwa Warmii i Mazur'', Olsztyn, 1957.]] | ||
+ | ==Organizator== | ||
+ | *[[Muzeum Mazurskie w Olsztynie]] | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
Inicjatywa konkursu – a następnie opisywanej wystawy – zaistniała jako odpowiedź ma słaby rozwój dziedziny zdobnictwa i pamiątkarstwa regionalnego. W konkursie uczestniczyli – jak też w wystawie wyeksponowano prace artystów (również amatorów) z całej Polski – w tym z Warmii i Mazur. Były to prace z zakresu ludowego rękodzieła artystycznego w różnorakiej formie i wykonane wieloma technikami: plecionki z rogożyny i wikliny, tkaniny, malowidła na szkle, biżuteria drewniana, rzeźby w drewnie, wyroby ceramiczne i z metalu, hafty i aplikacje. Założenia artystyczne projektu polegały na uwzględnieniu w prezentowanych dziełach specyfiki plastycznej terenu – szczególnie w elementach formalnych prac, w operowaniu materiałem, inwencji twórczej oraz w jej zaangażowaniu społecznym. | Inicjatywa konkursu – a następnie opisywanej wystawy – zaistniała jako odpowiedź ma słaby rozwój dziedziny zdobnictwa i pamiątkarstwa regionalnego. W konkursie uczestniczyli – jak też w wystawie wyeksponowano prace artystów (również amatorów) z całej Polski – w tym z Warmii i Mazur. Były to prace z zakresu ludowego rękodzieła artystycznego w różnorakiej formie i wykonane wieloma technikami: plecionki z rogożyny i wikliny, tkaniny, malowidła na szkle, biżuteria drewniana, rzeźby w drewnie, wyroby ceramiczne i z metalu, hafty i aplikacje. Założenia artystyczne projektu polegały na uwzględnieniu w prezentowanych dziełach specyfiki plastycznej terenu – szczególnie w elementach formalnych prac, w operowaniu materiałem, inwencji twórczej oraz w jej zaangażowaniu społecznym. |
Wersja z 12:11, 12 lip 2011
Projekt artystyczny o charakterze ekspozycyjnym, zorganizowany jako pokłosie Konkursu Pamiątkarstwa Mazur i Warmii, w olsztyńskim Muzeum Mazurskim w 1956 r.
Spis treści
Organizator
Opis
Inicjatywa konkursu – a następnie opisywanej wystawy – zaistniała jako odpowiedź ma słaby rozwój dziedziny zdobnictwa i pamiątkarstwa regionalnego. W konkursie uczestniczyli – jak też w wystawie wyeksponowano prace artystów (również amatorów) z całej Polski – w tym z Warmii i Mazur. Były to prace z zakresu ludowego rękodzieła artystycznego w różnorakiej formie i wykonane wieloma technikami: plecionki z rogożyny i wikliny, tkaniny, malowidła na szkle, biżuteria drewniana, rzeźby w drewnie, wyroby ceramiczne i z metalu, hafty i aplikacje. Założenia artystyczne projektu polegały na uwzględnieniu w prezentowanych dziełach specyfiki plastycznej terenu – szczególnie w elementach formalnych prac, w operowaniu materiałem, inwencji twórczej oraz w jej zaangażowaniu społecznym.
Uczestnicy
- Antoni Azarewicz (Olsztyn) – ceramika
- Stanisław Białczak (Frombork) – ptaszki z drewna
- Danuta Duszniak (Warszawa-Włochy) – plakietki z motywami kafli mazurskich
- Janina Fawrel (Milanówek) – plecionki z rogożyny, rafii i wikliny
- Marcin Filipowicz (Olsztynek) – biżuteria z drewna
- Jan Giełdoń (Czarna Woda, pow. Stargard Gdański) – ptaszki z drewna
- Zofia Hermanowicz (Olsztyn) – wzory pocztówek graficznych
- Barbara Hulanicka (Mikołajki) – makatki, odzież, wyroby tekstylne
- Józefa Izdebska (Jegłownik, pow. Elbląg) – hafty (tkaniny i wyroby)
- Żelisław Januszkiewicz (Olsztyn) – wyroby z rogożyny i wikliny
- Maria Kłębukowska (Olsztyn) – wyroby z rogożyny i materiałów roślinnych
- Eugeniusz Kochanowski (Olsztyn) – biżuteria z materiałów naturalnych
- Czesław Kosmacz (Sopot) – wyroby z metalu
- Maria Łaszkiewicz (Warszawa) – makatki
- Anna i Edmund Majkowscy (Nowa Wieś, pow. Otwock) – biżuteria, lalki i wzorce ceramiczne pierników
- Anastazja Makarowska (Wojnowo, pow.Mrągowo) – wyroby tkackie
- Teodora Modzelewska (Olsztyn) – hafty oraz wzory haftów
- Eugeniusz Olejniczak (Warszawa) – biżuteria drewniana, kapliczki ludowe i wyroby z drewna
- Hanna Ortwein (Warszawa-Włochy) – wzornik ceramiczny „kormoran”
- Helena Pacuska (Górowo Iławeckie) – ptaszki z drewna
- Andrzej Samulowski (Gietrzwałd) – wzory pocztówek graficznych
- Czesława Sapieszko (Frombork) – ptaszki z drewna
- Danuta Szutkowska-Micińska (Węgorzewo – Kolonia Rybacka) – wyroby z materiału roślinnego, zabawki
- Zofia Szymankiewicz (Olsztyn) – makata z aplikacjami
- Erazm Szyszko (Biskupiec) – wyroby z gliny
- Michał Ussorowski (Olsztyn) – biżuteria z materiałów naturalnych
- Eugeniusz Zdun (Łódź) – biżuteria z masy i metaloplastyka
- Anna Smolana (Sopot) – za wyroby z metalu
Bibliografia
- Katalog Wystawy Pamiątkarstwa Warmii i Mazur. - Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1957.