Aron Blum: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 9: | Linia 9: | ||
Muzyczny samouk, dość późno zainteresował się gitarą basową. W roku 1993 dla młodego, acz pełnoletniego już fana cięższych brzmień, odkryciem festiwalu w Żarnowcu był występ zespołu Krzysztofa Ścierańskiego. Wtedy właśnie zaintrygowany możliwościami tego instrumentu rozpoczął muzyczną podróż. Wcześniej grał na perkusji tylko ostrzejsze, rockowe rzeczy. Było to kilka młodzieńczych, szkolnych występów w duecie „Córka proboszcza” z [[Marcin Rumiński|Marcinem Rumińskim]] na gitarze. | Muzyczny samouk, dość późno zainteresował się gitarą basową. W roku 1993 dla młodego, acz pełnoletniego już fana cięższych brzmień, odkryciem festiwalu w Żarnowcu był występ zespołu Krzysztofa Ścierańskiego. Wtedy właśnie zaintrygowany możliwościami tego instrumentu rozpoczął muzyczną podróż. Wcześniej grał na perkusji tylko ostrzejsze, rockowe rzeczy. Było to kilka młodzieńczych, szkolnych występów w duecie „Córka proboszcza” z [[Marcin Rumiński|Marcinem Rumińskim]] na gitarze. | ||
− | W tym czasie również jako przewodniczący samorządu szkolnego w Zespole Szkół Budowlanych angażował się w organizację sali prób | + | W tym czasie również jako przewodniczący samorządu szkolnego w Zespole Szkół Budowlanych angażował się w organizację sali prób i koncertów. |
Jako początkujący, ale poszukujący instrumentalista i młody student zapraszany był do projektów związanych z poezją śpiewaną, z czego we wspomnieniach pozostaje festiwal FAMA czy koncerty w konkursowych wówczas zespołach na olsztyńskim zamku. | Jako początkujący, ale poszukujący instrumentalista i młody student zapraszany był do projektów związanych z poezją śpiewaną, z czego we wspomnieniach pozostaje festiwal FAMA czy koncerty w konkursowych wówczas zespołach na olsztyńskim zamku. | ||
− | Ważnym spotkaniem i inspiracją była wizyta legendy jazzu i improwizacji Petera Kowalda w projekcie „Sztuka Nowa” zrealizowanym | + | Ważnym spotkaniem i inspiracją była wizyta legendy jazzu i improwizacji Petera Kowalda w projekcie „Sztuka Nowa” zrealizowanym na zamku w Olsztynie w 1999 r. |
− | Po warsztatach i przesłuchaniu został tam zaproszony do udziału w koncercie | + | Po warsztatach i przesłuchaniu został tam zaproszony do udziału w koncercie wieloosobowej orkiestry, gdzie wystąpiło wiele znaczących postaci sceny trójmiejskiej, m.in. Wojtek Mazolewski czy Michał Gos.To był silny wpływ na wiele lat i doświadczeń z improwizacją. |
− | Kolejnym przełomowym wpływem i zmianą kierunku muzycznej podróży był projekt z [[Krzysztof Raczkowski|Krzysztofem „Doc” Raczkowskim]]. Przywoływany w publikacjach, a dość anonimowy zespół „Oberdub Trio” był pomysłem Bluma | + | Kolejnym przełomowym wpływem i zmianą kierunku muzycznej podróży był projekt z [[Krzysztof Raczkowski|Krzysztofem „Doc” Raczkowskim]]. Przywoływany w publikacjach, a dość anonimowy zespół „Oberdub Trio” był pomysłem Bluma. |
− | Powstały ze spontanicznej przyjaźni i intensywnej pracy z „Docentem”, inspirowany muzyką Johna Zorna i Dave’a Lombardo | + | Powstały ze spontanicznej przyjaźni i intensywnej pracy z „Docentem”, inspirowany muzyką Johna Zorna i Dave’a Lombardo projekt zakładał zgranie i przestrzeń wyjątkowej sekcji rytmicznej z zapraszaniem do improwizowanej, ale precyzyjnej koncepcji różnych instrumentalistów i osobowości z różnych gatunków. |
− | Pierwszym | + | Pierwszym i niestety ostatnim gościem, na jedynym koncercie w klubie studenckim przy ul. Żołnierskiej w Olsztynie był Mikołaj Trzaska. Projekt w zamyśle miał potencjał i przyszłość, zakończył się nagle wraz ze śmiercią „Docenta” w 2005 r. |
− | To był jeden z najsilniejszych wpływów na kolejne lata twórczych poszukiwań. Artysta wzbraniał się przed rutyną, starał się wymykać gatunkom i przez to nie czuł jeszcze potrzeby realizacji nagrań. | + | To był jeden z najsilniejszych wpływów na kolejne lata twórczych poszukiwań Bluma. Artysta wzbraniał się przed rutyną, starał się wymykać gatunkom i przez to nie czuł jeszcze potrzeby realizacji nagrań. W tym, czasie Blum poświęcił się projektom interdyscyplinarnym, takim jak muzyka do spektakli teatralnych, oprawa muzyczna wernisaży, koncerty otwarcia festiwalu „Demoludy”. |
− | + | Do najciekawszych wydarzeń w tym okresie zalicza współpracę z Janem Szurmiejem przy spektaklu „Dzieci Hioba (Pieśni Ghetta)” w 2010 r. i kompozycję na 600-lecie Bitwy Grunwaldzkiej dedykowaną artystom wernisażu na zamku w Olsztynie. | |
− | + | Wtedy również Blum nagrał swój pierwszy album „Chesed”(„Grace”) zrealkizowany pod koniec 2009 r. i wydany ze wsparciem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. | |
− | Wtedy | ||
<youtube>SAK14rIh36w</youtube> | <youtube>SAK14rIh36w</youtube> | ||
Lata 2012-2017 spędzone przez Bluma w Londynie to fascynacja różnorodnością kultury, dostępność do niej, mnóstwo festiwali, koncertów, doświadczeń i nowych muzycznych przyjaźni. Jednym z efektów tego jest aktualny projekt z wybitnym saksofonistą sceny brytyjskiej i światowej, Giladem Atzmon’em. To również powrót do rockowych czy punkowych źródeł, korespondujących z fascynacją operą czy muzyką poważną znalazł wyraz na ostatnim albumie „Letters from London”, nagranego w studiu w Olsztynie pod okiem Ryszarda Szmita w 2016r. | Lata 2012-2017 spędzone przez Bluma w Londynie to fascynacja różnorodnością kultury, dostępność do niej, mnóstwo festiwali, koncertów, doświadczeń i nowych muzycznych przyjaźni. Jednym z efektów tego jest aktualny projekt z wybitnym saksofonistą sceny brytyjskiej i światowej, Giladem Atzmon’em. To również powrót do rockowych czy punkowych źródeł, korespondujących z fascynacją operą czy muzyką poważną znalazł wyraz na ostatnim albumie „Letters from London”, nagranego w studiu w Olsztynie pod okiem Ryszarda Szmita w 2016r. | ||
− | |||
− | Od roku 2018 stałym miejscem pobytu artysty jest Toruń, ale muzyk cały czas aktywnie działa i koncertuje w Olsztynie. | + | |
+ | Od roku 2018 stałym miejscem pobytu artysty jest Toruń, ale muzyk cały czas aktywnie działa i koncertuje w Olsztynie. Współprtacuje na bieżąco z Krzysztofem Ścierańskim w ramach projektu „Jazz Travellers” oraz realizuje działania poświęcone muzyce J.S. Bacha, współpracując z wybitnym skrzypkiem Stevem Kindlerem. | ||
<youtube>CQ9R_S-dUTg</youtube> | <youtube>CQ9R_S-dUTg</youtube> |
Wersja z 12:28, 11 mar 2021
(1975) - gitarzysta basowy, improwizator, autor muzyki teatralnej.
Biografia i działalność
Urodził się w 1975 r. w Giżycku, mieszkał od dzieciństwa w Olsztynie.
Muzyczny samouk, dość późno zainteresował się gitarą basową. W roku 1993 dla młodego, acz pełnoletniego już fana cięższych brzmień, odkryciem festiwalu w Żarnowcu był występ zespołu Krzysztofa Ścierańskiego. Wtedy właśnie zaintrygowany możliwościami tego instrumentu rozpoczął muzyczną podróż. Wcześniej grał na perkusji tylko ostrzejsze, rockowe rzeczy. Było to kilka młodzieńczych, szkolnych występów w duecie „Córka proboszcza” z Marcinem Rumińskim na gitarze.
W tym czasie również jako przewodniczący samorządu szkolnego w Zespole Szkół Budowlanych angażował się w organizację sali prób i koncertów. Jako początkujący, ale poszukujący instrumentalista i młody student zapraszany był do projektów związanych z poezją śpiewaną, z czego we wspomnieniach pozostaje festiwal FAMA czy koncerty w konkursowych wówczas zespołach na olsztyńskim zamku.
Ważnym spotkaniem i inspiracją była wizyta legendy jazzu i improwizacji Petera Kowalda w projekcie „Sztuka Nowa” zrealizowanym na zamku w Olsztynie w 1999 r. Po warsztatach i przesłuchaniu został tam zaproszony do udziału w koncercie wieloosobowej orkiestry, gdzie wystąpiło wiele znaczących postaci sceny trójmiejskiej, m.in. Wojtek Mazolewski czy Michał Gos.To był silny wpływ na wiele lat i doświadczeń z improwizacją.
Kolejnym przełomowym wpływem i zmianą kierunku muzycznej podróży był projekt z Krzysztofem „Doc” Raczkowskim. Przywoływany w publikacjach, a dość anonimowy zespół „Oberdub Trio” był pomysłem Bluma. Powstały ze spontanicznej przyjaźni i intensywnej pracy z „Docentem”, inspirowany muzyką Johna Zorna i Dave’a Lombardo projekt zakładał zgranie i przestrzeń wyjątkowej sekcji rytmicznej z zapraszaniem do improwizowanej, ale precyzyjnej koncepcji różnych instrumentalistów i osobowości z różnych gatunków. Pierwszym i niestety ostatnim gościem, na jedynym koncercie w klubie studenckim przy ul. Żołnierskiej w Olsztynie był Mikołaj Trzaska. Projekt w zamyśle miał potencjał i przyszłość, zakończył się nagle wraz ze śmiercią „Docenta” w 2005 r.
To był jeden z najsilniejszych wpływów na kolejne lata twórczych poszukiwań Bluma. Artysta wzbraniał się przed rutyną, starał się wymykać gatunkom i przez to nie czuł jeszcze potrzeby realizacji nagrań. W tym, czasie Blum poświęcił się projektom interdyscyplinarnym, takim jak muzyka do spektakli teatralnych, oprawa muzyczna wernisaży, koncerty otwarcia festiwalu „Demoludy”. Do najciekawszych wydarzeń w tym okresie zalicza współpracę z Janem Szurmiejem przy spektaklu „Dzieci Hioba (Pieśni Ghetta)” w 2010 r. i kompozycję na 600-lecie Bitwy Grunwaldzkiej dedykowaną artystom wernisażu na zamku w Olsztynie. Wtedy również Blum nagrał swój pierwszy album „Chesed”(„Grace”) zrealkizowany pod koniec 2009 r. i wydany ze wsparciem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Lata 2012-2017 spędzone przez Bluma w Londynie to fascynacja różnorodnością kultury, dostępność do niej, mnóstwo festiwali, koncertów, doświadczeń i nowych muzycznych przyjaźni. Jednym z efektów tego jest aktualny projekt z wybitnym saksofonistą sceny brytyjskiej i światowej, Giladem Atzmon’em. To również powrót do rockowych czy punkowych źródeł, korespondujących z fascynacją operą czy muzyką poważną znalazł wyraz na ostatnim albumie „Letters from London”, nagranego w studiu w Olsztynie pod okiem Ryszarda Szmita w 2016r.
Od roku 2018 stałym miejscem pobytu artysty jest Toruń, ale muzyk cały czas aktywnie działa i koncertuje w Olsztynie. Współprtacuje na bieżąco z Krzysztofem Ścierańskim w ramach projektu „Jazz Travellers” oraz realizuje działania poświęcone muzyce J.S. Bacha, współpracując z wybitnym skrzypkiem Stevem Kindlerem.
Bibliografia
- Informacje nadesłane przez Arona Bluma.