Jan (Johannes) Lossau: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzył nową stronę „Warmiński malarz epoki późnego baroku działający na Warmii w połowie XVIII wieku. Urodził się w Lidzbarku Warmińskim w 1712 roku jako syn Szymona i Małgorzaty…”) |
|||
Linia 11: | Linia 11: | ||
Po 1753 roku nie ma informacji na temat jego działalności artystycznej, nie wiadomo kiedy zmarł prawdopodobnie nastąpiło to pomiędzy 1753 a 1772 rokiem. | Po 1753 roku nie ma informacji na temat jego działalności artystycznej, nie wiadomo kiedy zmarł prawdopodobnie nastąpiło to pomiędzy 1753 a 1772 rokiem. | ||
− | Zagadką pozostają relacje pomiędzy Lossauem a Maciejem Meyerem najwybitniejszym malarzem barokowym na Warmii. Obaj tworzyli monumentalne polichromie w typie kwadratury. Nie wiadomo czy Lossau był uczniem Meyera. Z pewnością znał jego dzieła | + | Zagadką pozostają relacje pomiędzy Lossauem a Maciejem Meyerem najwybitniejszym malarzem barokowym na Warmii. Obaj tworzyli monumentalne polichromie w typie kwadratury. Nie wiadomo czy Lossau był uczniem Meyera. Z pewnością znał jego dzieła ze Świętej Lipki, Fromborka oraz pozostałych warmińskich kościołów. |
[[category:Malarze]] | [[category:Malarze]] |
Wersja z 21:17, 20 mar 2014
Warmiński malarz epoki późnego baroku działający na Warmii w połowie XVIII wieku. Urodził się w Lidzbarku Warmińskim w 1712 roku jako syn Szymona i Małgorzaty. W 1725 roku rozpoczyna naukę w gimnazjum jezuickim w Braniewie. Jedenaście lat później nabywa prawa obywatelskie w Nowym Mieście Braniewie. W 1751 roku przeprowadza się do Starego Miasta, gdzie w roku następnym nabywa prawa miejskie jako malarz, piwowar i słodownik.
Z jego dorobku malarskiego zachowało się tylko jedno dzieło - monumentalna polichromia w Sanktuarium Krzyża w Chwalęcinie. W latach 1748-1749 na zlecenie Kapituły Warmińskiej wykonał na sklepieniu kościoła cykl ukazujący Dzieje i Legendę Krzyża Świętego, oraz postacie świętych i teologów tzw. "nauczycieli wiary" zajmujących się teologią Krzyża. Polichromia powstała pod wpływem największego późnobarokowego malarza jezuickiego Andrei Pozzo. Z jego traktatu na temat dotyczącego malarstwa iluzjonistycznego Lossau zaczerpnął wiele rozwiązań malarskich.
Drugim monumentalnym dziełem niestety niezachowanym była polichromia w kościele parafialnym pod wezwaniem św. Jakuba Starszego w Osetniku wykonana w 1750 lub 1751 roku. W tym dziele Lossau ponownie wykorzystał dzieło Pozzo. Główna scenę umieścił w fikcyjnej architekturze tzw. Kwadraturze wzorowanej na Apoteozie św. Ignacego z rzymskiego kościoła św. Ignacego autorstwa Pozzo powtórzonej następnie w kilku wariantach w traktacie. Scena główna polichromii w Osetniku przedstawiała Trójcę Świętą, Michała Archanioła oraz patrona kościoła św. Jakuba Starszego jako tzw. Jeźdźca Opatrzności. Na niższym piętrze fikcyjnej architektury malarz namalował Ewangelistów, Apostołów, Proroków i Patriarchów. Polichromia ta została zniszczona w 1945 roku. Obie polichromie wykonał technika tempery na deskach.
Jan Lossau wykonał jeszcze w 1749 roku dekoracje malarską do grobu wielkopiątkowego w kościele Św. Krzyża w Braniewie, dwa dwa lata później wykonał polichromię na nowych figurach do tego samego grobu. W 1753 roku wykonał prace malarskie w kościele św. Katarzyny w Braniewie na ołtarzu głównym. W ratuszu braniewskim wykonał nieznane prace malarskie w zamian za umorzenie opłaty za przyznanie praw miejskich.
Po 1753 roku nie ma informacji na temat jego działalności artystycznej, nie wiadomo kiedy zmarł prawdopodobnie nastąpiło to pomiędzy 1753 a 1772 rokiem.
Zagadką pozostają relacje pomiędzy Lossauem a Maciejem Meyerem najwybitniejszym malarzem barokowym na Warmii. Obaj tworzyli monumentalne polichromie w typie kwadratury. Nie wiadomo czy Lossau był uczniem Meyera. Z pewnością znał jego dzieła ze Świętej Lipki, Fromborka oraz pozostałych warmińskich kościołów.