Krystyna Spikert: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 4: | Linia 4: | ||
==Biografia== | ==Biografia== | ||
− | Urodziła się w 1958 r. Już w szkole brała systematyczny udział w warsztatach recytatorskich organizowanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. W 1983 r. ukończyła Policealne Państwowe Studium Oświaty i Kultury Dorosłych w Warszawie o specjalności teatr. W 1993 r. wzięła udział m.in. w treningach asertywności organizowanych przez [[Pantomima Olsztyńska |Pantomimę Olsztyńską]] oraz w ćwiczeniach qi-gong prowadzonych przez założyciela Szkoły „Lecącego Żurawia” Liu Zong Zchung. W październiku 1995 r. ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1999 r. Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. | + | Urodziła się w 1958 r. Już w szkole brała systematyczny udział w warsztatach recytatorskich organizowanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. W 1983 r. ukończyła Policealne Państwowe Studium Oświaty i Kultury Dorosłych w Warszawie o specjalności teatr. W 1993 r. wzięła udział m.in. w treningach asertywności organizowanych przez [[Pantomima Olsztyńska |Pantomimę Olsztyńską]] oraz w ćwiczeniach qi-gong prowadzonych przez założyciela Szkoły „Lecącego Żurawia” Liu Zong Zchung. W październiku 1995 r. ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1999 r. Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studium Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży przy Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu). |
+ | |||
+ | Ukończyła liczne kursy, uzupełniające praktyczne umiejętności związane z techniką i ekspresją mowy scenicznej, w tym między innymi: artystycznej interpretacji tekstów, które przez wiele lat organizował Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Nauczycielami byli najwybitniejsi znawcy przedmiotu: Lech Śliwonik, Irena Jun, Wojciech Siemion i inni; eurytmii głosek polskich prowadzone przez [[Maria Jenny-Burniewicz |Marię Jenny-Burniewicz]] - absolwentkę Akademii Eurytmii w Hadze; „Ciało i głos” u Zygmunta Molika w Ośrodku Grotowskiego we Wrocławiu; półroczne „Laboratorium Głosu” u Olgi Szwajgier w Krakowie; reżyserskiej interpretacji tekstów u Krzysztofa Globisza oraz muzyczne u Sambora Dudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu; master–class prowadzone przez Włodzimierza Staniewskiego - założyciela i dyrektora Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice; teatru plastycznego realizowane przez Leszka Mądzika w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Odbyła 2 letnią praktykę Techniki Alexandra w Centrum Rebirthingu w Silnej Nowej u Doroty Kędzior. Wielokrotnie uczestniczyła w warsztatach emisji głosu w [[Teatr Wiejski „Węgajty” |Teatrze Wiejskim „Węgajty”]], w tym u Geoffreya Norrisa - absolwenta Londyńskiej Szkoły Kształtowania Mowy i Sztuki Dramatycznej. Brała udział w 3,5 letnim zawodowym kursie psychodramy Moreno w Europejskim Instytucie Psychodramy Moreno w Krakowie (Sekcja Naukowa Psychoterapii PTP, Fundacja Krakowskiej Katedry Psychiatrii im. J. J. Haubenstocków Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) oraz w Polskim Instytucie Psychodramy. Mieszka i pracuje w Olsztynie. | ||
==Działalność== | ==Działalność== | ||
− | Pracowała m.in. w Spółdzielni Inwalidów „Synteza” w Olsztynie, gdzie nauczyła się języka migowego, ale także jako maszynistka w zespole adwokackim, a następnie w [[Towarzystwie Kultury Teatralnej w Olsztynie |Towarzystwie Kultury Teatralnej]] i w [[Pantomima Olsztyńska |Olsztyńskiej Pantomimie]]. W latach 1977-1987 uczestniczyła w próbach i prezentacjach amatorskich zespołów teatralnych prowadzonych m.in. przez [[Witolda Czerniawska|Witoldę Czerniawską]], [[Henryk Dłużyński|Henryka Dłużyńskiego]] i [[Andrzej Fabisiak |Andrzeja Fabisiaka]]. Występowała też indywidualnie. Od 1998 r. prowadzi zajęcia z wymowy polskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na kierunkach: Pedagogika oraz Dziennikarstwo (studia podyplomowe). W roku 2002 przy współpracy z prof. [[Bohdan Głuszczak |Bohdanem Głuszczakiem]] założyła na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Podyplomowe Studium Kultury i Wyrazistości Mowy, w ramach którego studenci nabierają sprawności wyrazistego i nośnego mówienia, poznają praktyczne zasady poprawnej wymowy. Zajmowała się także pracą dydaktyczną w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie z filią w Olsztynie. Uczy techniki mowy słuchaczy Studium Teatralnego przy [[Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie |Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie]] oraz wokalistki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie. Była założycielką i | + | Pracowała m.in. w Spółdzielni Inwalidów „Synteza” w Olsztynie, gdzie nauczyła się języka migowego, ale także jako maszynistka w zespole adwokackim, a następnie w [[Towarzystwie Kultury Teatralnej w Olsztynie |Towarzystwie Kultury Teatralnej]] i w [[Pantomima Olsztyńska |Olsztyńskiej Pantomimie]]. W latach 1977-1987 uczestniczyła w próbach i prezentacjach amatorskich zespołów teatralnych prowadzonych m.in. przez [[Witolda Czerniawska|Witoldę Czerniawską]], [[Henryk Dłużyński|Henryka Dłużyńskiego]] i [[Andrzej Fabisiak |Andrzeja Fabisiaka]]. Występowała też indywidualnie. Od 1998 r. prowadzi zajęcia z wymowy polskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na kierunkach: Pedagogika oraz Dziennikarstwo (studia podyplomowe). W roku 2002 przy współpracy z prof. [[Bohdan Głuszczak |Bohdanem Głuszczakiem]] założyła na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Podyplomowe Studium Kultury i Wyrazistości Mowy, w ramach którego studenci nabierają sprawności wyrazistego i nośnego mówienia, poznają praktyczne zasady poprawnej wymowy. Zajmowała się także pracą dydaktyczną w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie z filią w Olsztynie. Uczy techniki mowy słuchaczy Studium Teatralnego przy [[Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie |Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie]] oraz wokalistki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie. Była założycielką i kierownikiem artystycznym [[Olsztyński Teatr Rapsodyczny |Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego]], a także założycielką „[[Dom Słowa |Domu Słowa]]”, którego słuchaczami byli m.in. dziennikarze i aktorzy. W 1999 r. założyła wraz z wolontariuszami [[Stowarzyszenie „Noc teatralna”]], w ramach którego organizowała spotkania teatralne dla młodzieży i z jej udziałem. |
==Nagrody== | ==Nagrody== | ||
Linia 13: | Linia 15: | ||
*Nagroda „Instruktor Roku” przyznana przez Zarząd Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie (2001) | *Nagroda „Instruktor Roku” przyznana przez Zarząd Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie (2001) | ||
*Stypendium ufundowane przez Prezydenta Miasta Olsztyna (2002) | *Stypendium ufundowane przez Prezydenta Miasta Olsztyna (2002) | ||
+ | *nominacja wojewódzka w plebiscycie „Mistrza Mowy Polskiej” - vox populi (2002) | ||
+ | *Medal „Gloria Artis” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla kultury polskiej (2005) | ||
+ | *nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego za „całokształt działalności twórczej i upowszechnieniowej” (2005) | ||
+ | |||
+ | 2001 r .- Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej przyznał mi nagrodę „Instruktor roku 2001”; | ||
+ | 1997r. - Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie przyznał mi nagrodę „Wydarzenie roku 1997” za organizację autorskiego projektu artystycznego „Noc Teatralna”; | ||
+ | - od Ministra Kultury i Sztuki otrzymałam odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”; | ||
+ | 1974 r.-1998 r. - brałam systematyczny udział w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim. W maju 1983. r. zostałam laureatką III nagrody na centralnych eliminacjach. Otrzymałam tam złotą odznakę recytatora. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Pomysłodawczyni i organizatorka Nocy Teatralnych poświęconych najzdolniejszym amatorom tworzącym w dziedzinie kultury wysokiej, a w szczególności w sferze teatru. Laureatka III nagrody eliminacji centralnych XXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego (ma na swoim koncie 15 letnią praktykę sceniczną w charakterze rapsoda). Jej pasją jest kontynuowanie i przekazywanie tradycji artystycznej interpretacji poezji klasycznej. Założycielka i prowadząca Olsztyński Nowy Teatr Rapsodyczny oraz Teatralne Koło Naukowe „Rapsod”. Twórczyni Podyplomowego Studium Kultury i Wyrazistości Mowy przy Instytucie Filologii Polskiej UWM. | ||
+ | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 11:34, 11 sty 2011
(1958- ) – animatorka kultury, pedagog, założycielka Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego
Spis treści
Biografia
Urodziła się w 1958 r. Już w szkole brała systematyczny udział w warsztatach recytatorskich organizowanych przez Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie. W 1983 r. ukończyła Policealne Państwowe Studium Oświaty i Kultury Dorosłych w Warszawie o specjalności teatr. W 1993 r. wzięła udział m.in. w treningach asertywności organizowanych przez Pantomimę Olsztyńską oraz w ćwiczeniach qi-gong prowadzonych przez założyciela Szkoły „Lecącego Żurawia” Liu Zong Zchung. W październiku 1995 r. ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 1999 r. Podyplomowe Studium Wymowy przy Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studium Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży przy Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu).
Ukończyła liczne kursy, uzupełniające praktyczne umiejętności związane z techniką i ekspresją mowy scenicznej, w tym między innymi: artystycznej interpretacji tekstów, które przez wiele lat organizował Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie w ramach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Nauczycielami byli najwybitniejsi znawcy przedmiotu: Lech Śliwonik, Irena Jun, Wojciech Siemion i inni; eurytmii głosek polskich prowadzone przez Marię Jenny-Burniewicz - absolwentkę Akademii Eurytmii w Hadze; „Ciało i głos” u Zygmunta Molika w Ośrodku Grotowskiego we Wrocławiu; półroczne „Laboratorium Głosu” u Olgi Szwajgier w Krakowie; reżyserskiej interpretacji tekstów u Krzysztofa Globisza oraz muzyczne u Sambora Dudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu; master–class prowadzone przez Włodzimierza Staniewskiego - założyciela i dyrektora Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice; teatru plastycznego realizowane przez Leszka Mądzika w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Odbyła 2 letnią praktykę Techniki Alexandra w Centrum Rebirthingu w Silnej Nowej u Doroty Kędzior. Wielokrotnie uczestniczyła w warsztatach emisji głosu w Teatrze Wiejskim „Węgajty”, w tym u Geoffreya Norrisa - absolwenta Londyńskiej Szkoły Kształtowania Mowy i Sztuki Dramatycznej. Brała udział w 3,5 letnim zawodowym kursie psychodramy Moreno w Europejskim Instytucie Psychodramy Moreno w Krakowie (Sekcja Naukowa Psychoterapii PTP, Fundacja Krakowskiej Katedry Psychiatrii im. J. J. Haubenstocków Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie) oraz w Polskim Instytucie Psychodramy. Mieszka i pracuje w Olsztynie.
Działalność
Pracowała m.in. w Spółdzielni Inwalidów „Synteza” w Olsztynie, gdzie nauczyła się języka migowego, ale także jako maszynistka w zespole adwokackim, a następnie w Towarzystwie Kultury Teatralnej i w Olsztyńskiej Pantomimie. W latach 1977-1987 uczestniczyła w próbach i prezentacjach amatorskich zespołów teatralnych prowadzonych m.in. przez Witoldę Czerniawską, Henryka Dłużyńskiego i Andrzeja Fabisiaka. Występowała też indywidualnie. Od 1998 r. prowadzi zajęcia z wymowy polskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim na kierunkach: Pedagogika oraz Dziennikarstwo (studia podyplomowe). W roku 2002 przy współpracy z prof. Bohdanem Głuszczakiem założyła na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Podyplomowe Studium Kultury i Wyrazistości Mowy, w ramach którego studenci nabierają sprawności wyrazistego i nośnego mówienia, poznają praktyczne zasady poprawnej wymowy. Zajmowała się także pracą dydaktyczną w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie z filią w Olsztynie. Uczy techniki mowy słuchaczy Studium Teatralnego przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie oraz wokalistki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Olsztynie. Była założycielką i kierownikiem artystycznym Olsztyńskiego Teatru Rapsodycznego, a także założycielką „Domu Słowa”, którego słuchaczami byli m.in. dziennikarze i aktorzy. W 1999 r. założyła wraz z wolontariuszami Stowarzyszenie „Noc teatralna”, w ramach którego organizowała spotkania teatralne dla młodzieży i z jej udziałem.
Nagrody
- III nagroda na centralnych eliminacjach Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, gdzie otrzymała też złotą odznakę recytatora (1983)
- Nagroda „Instruktor Roku” przyznana przez Zarząd Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie (2001)
- Stypendium ufundowane przez Prezydenta Miasta Olsztyna (2002)
- nominacja wojewódzka w plebiscycie „Mistrza Mowy Polskiej” - vox populi (2002)
- Medal „Gloria Artis” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla kultury polskiej (2005)
- nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego za „całokształt działalności twórczej i upowszechnieniowej” (2005)
2001 r .- Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej przyznał mi nagrodę „Instruktor roku 2001”; 1997r. - Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie przyznał mi nagrodę „Wydarzenie roku 1997” za organizację autorskiego projektu artystycznego „Noc Teatralna”; - od Ministra Kultury i Sztuki otrzymałam odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”; 1974 r.-1998 r. - brałam systematyczny udział w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim. W maju 1983. r. zostałam laureatką III nagrody na centralnych eliminacjach. Otrzymałam tam złotą odznakę recytatora.
Pomysłodawczyni i organizatorka Nocy Teatralnych poświęconych najzdolniejszym amatorom tworzącym w dziedzinie kultury wysokiej, a w szczególności w sferze teatru. Laureatka III nagrody eliminacji centralnych XXVIII Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego (ma na swoim koncie 15 letnią praktykę sceniczną w charakterze rapsoda). Jej pasją jest kontynuowanie i przekazywanie tradycji artystycznej interpretacji poezji klasycznej. Założycielka i prowadząca Olsztyński Nowy Teatr Rapsodyczny oraz Teatralne Koło Naukowe „Rapsod”. Twórczyni Podyplomowego Studium Kultury i Wyrazistości Mowy przy Instytucie Filologii Polskiej UWM.
Bibliografia
- Reimus-Zapadka, Agnieszka : Idea krakowskiego Teatru Rapsodycznego przeniesiona do Olsztyna / Agnieszka Reimus-Zapadka. - Olsztyn : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego, 2003. – praca magisterska, s. 60-64
- Waś, Beata: Wolne słowo, wolne ciało / Beata Waś // „Gazeta Olsztyńska”. – 2002, nr 2, s. 14.