Katarzyna Brochocka: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
Linia 53: Linia 53:
 
<references/>
 
<references/>
  
[[Category:Powiat lidzbarski]]
+
[[Category:Powiat lidzbarski|Brochocka, Katarzyna]]
[[Category:1981-1990]]
+
[[Category:1981-1990|Brochocka, Katarzyna]]
[[Category:1991-2000]]
+
[[Category:1991-2000|Brochocka, Katarzyna]]
[[Category:2001-2010]]
+
[[Category:2001-2010|Brochocka, Katarzyna]]
[[Category:Muzycy]]
+
[[Category:Muzycy|Brochocka, Katarzyna]]
[[Category:Muzyka]]
+
[[Category:Muzyka|Brochocka, Katarzyna]]

Wersja z 22:02, 2 lut 2011

(1982- ) – kompozytorka

Biografia

Urodziła się w 1982 r. w Lidzbarku Warmińskim w rodzinie muzyków. Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Marzeny Mierzejewskiej w Szkole Muzycznej w Lidzbarku Warmińskim, kontynuowała ją w Liceum Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (w klasie fortepianu prof. Mariusza Trzebniaka). Studiowała kompozycję w klasie prof. Jana Antoniego Wichrowskiego na Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom w 2007 r.).
W ramach programu Socrates-Erasmus studiowała na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie w klasie kompozycji prof. Doimy Rotaru (w roku akademickim 2005/2006). Otrzymała również Stypendium Starosty „Lidzbarskie Kłobuki” (2007 r.) oraz stypendium Uniwersytetu w Oklahoma City (2008 r.).

Działalność artystyczna

Jest autorką utworów solowych, w tym wielu fortepianowych, kameralnych, symfonicznych, oper, muzyki do spektakli teatralnych oraz utworów elektroakustycznych. Jej utwory wykonywano w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Opolu, Münster, Bukareszcie, ale również w Olsztynie i rodzinnym Lidzbarku Warmińskim. W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelnią, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie”[1].

Najważniejsze utwory

Utwory solowe:

  • I Sonata na fortepian (2003)
  • Suita na fortepian (2005)
  • Absurdwaltzer na klarnet (2005)
  • II Sonata na fortepian (2006)
  • Sonata na altówkę (2005)
  • 3 Mazurki na fortepian (2006)
  • Pozytywka i Paradance (2006) [utwory fortepianowe dla dzieci na cztery ręce]
  • Study na wiolonczelę (2008)

Utwory kameralne:

  • Wariacje na skrzypce i fortepian (2002)
  • Oberek na kontrabas i fortepian (2002)
  • Walc weselny (2005)
  • Ma-rim-bam-bom na cztery marimby (2006)
  • Morir illa mare na flet, klarnet i waltornię (2006)
  • Sonata na kontrabas i fortepian (2007)
  • Kwintet smyczkowy (2008)

Utwory orkiestrowe i symfoniczne:

  • Bangladesz (2003)
  • Ballade Concertare na fortepian i orkiestrę (2006)
  • Koncert kontrabasowy (2007)
  • Symfonia (2007)
  • Concerto in uno tempo per violino e orchestra (2007)

Utwory wokalno-instrumentalne:

  • opera Król Lear (2007)
  • Pieśń „Z odrobiną nieśmiałości” (2007)
  • Sześć pieśni do słów K. D. Szatrawskiego (2007)
  • „Chaber music” – trzy pieśni do słów J. Joyce'a na Mezzo-sopran, Harfę (lub Fortepian) i Kontrabas (2008)
  • opera Happy garden of Life (2008)

Utwory elektroakustyczne:

  • „Story” na sopran, kontrabas, taśmę i video (2006)
  • „Pre-tekst” na taśmę, stepującego aktora i beznamiętny głos kobiecy (2006)

Bibliografia

  1. Szatrawski, Krzysztof Dariusz: Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 / Krzysztof D. Szatrawski // W: Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi / pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego. – Barczewo : Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, 2009. – S. 11-25.
  2. Brochocka, Katarzyna: Nuty mają gramatykę / Katarzyna Brochocka ; rozm. Szymon Liszewski. – Il. // „Nasz Olsztyniak”. – Nr 456 (2007), s. 6.

Zobacz też

Przypisy

  1. Cyt. za: Szatrawski Krzysztof D., Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 [W:] Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi, pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego, Barczewo, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, s. 25.