Portret Andrzeja Kreytzena z pałacu w Piastach Wielkich: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 10: Linia 10:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Portret przedstawia wizerunek Andrzeja von Kreytzen (urodzonego w Domnau w 1579 roku – zmarłego w Królewcu w 1641 roku), dyplomaty i żołnierza będącego w służbie polskich królów, rezydenta dworu w Królewcu w XVII wieku. Andreas, syn Melchiora i Anny von Pockmohr, pochodził ze szlacheckiej rodziny Kreytzenów, posiadającej swój majątek m.in. w [[ewim:Piasty Wielkie|Piastach Wielkich]]. Studiował na królewieckiej Albertynie. Pełnił funkcje ochmistrza Księstwa Pruskiego. Był działaczem opozycji antybrandenburskiej. Od 1606 roku sprawował urząd starosty w [[ewim:Węgorzewo|Węgorzewie]] (jako następca Fryderyka zu Dohny).
+
Portret przedstawia wizerunek Andrzeja von Kreytzen (urodzonego w Domnowie koło Frydlądu 10 VIII 1579 roku – zmarłego w Królewcu 24 I 1641 roku), dyplomaty i żołnierza będącego w służbie polskich królów, rezydenta dworu w Królewcu w XVII wieku. Andreas, syn Melchiora i Anny von Pockmohr, pochodził ze szlacheckiej rodziny Kreytzenów, posiadającej swój majątek m.in. w [[ewim:Piasty Wielkie|Piastach Wielkich]]. Studiował na królewieckiej Albertynie. Pełnił funkcje ochmistrza Księstwa Pruskiego. Był działaczem opozycji antybrandenburskiej. Od 1606 roku sprawował urząd starosty w [[ewim:Węgorzewo|Węgorzewie]] (jako następca Fryderyka Dohny).
 
Mężczyzna ukazany został w reprezentacyjnym stroju, na który składają się jasnożółty kaftan z niebieskim kołnierzykiem i mankietami, obwiedzionymi koronką, ciemnobrązowe spodnie do kolan, również zakończone jasnym haftem oraz żółte buty typu szwedzkiego. Do butów  doczepione zostały ostrogi. Mężczyzna przepasany jest pasem, na którym, u lewego boku zwisa szpada. Postać skomponowana została w dumnej pozie, z lewą ręką wspartą na biodrze, w pozycji  ''en trios quarts'', na tle pomieszczenia z szachową biało-czarną posadzką, z widocznym filarem o barwie brązowej i upiętą w lewym górnym narożniku ciemnooliwkową kotarą.  Portret jest okazały w formie. Namalowany został zgodnie z obowiązującą w połowie XVII wieku modą na dbałość o detale i szczegóły stroju, co miało podkreślać wysoki status i majętność osoby portretowanej. Brak natomiast w pracy troski o modelunek odsłoniętych części ciała, podobnie jak i tła. Zachowane są jednak wyraźne cechy indywidualizujące fizyczny wygląd mężczyzny: pociągła twarz z długą bródką i haczykowatym, zgarbionym nosem oraz małe, nieco wystające oczy, a także potężna sylwetka.   
 
Mężczyzna ukazany został w reprezentacyjnym stroju, na który składają się jasnożółty kaftan z niebieskim kołnierzykiem i mankietami, obwiedzionymi koronką, ciemnobrązowe spodnie do kolan, również zakończone jasnym haftem oraz żółte buty typu szwedzkiego. Do butów  doczepione zostały ostrogi. Mężczyzna przepasany jest pasem, na którym, u lewego boku zwisa szpada. Postać skomponowana została w dumnej pozie, z lewą ręką wspartą na biodrze, w pozycji  ''en trios quarts'', na tle pomieszczenia z szachową biało-czarną posadzką, z widocznym filarem o barwie brązowej i upiętą w lewym górnym narożniku ciemnooliwkową kotarą.  Portret jest okazały w formie. Namalowany został zgodnie z obowiązującą w połowie XVII wieku modą na dbałość o detale i szczegóły stroju, co miało podkreślać wysoki status i majętność osoby portretowanej. Brak natomiast w pracy troski o modelunek odsłoniętych części ciała, podobnie jak i tła. Zachowane są jednak wyraźne cechy indywidualizujące fizyczny wygląd mężczyzny: pociągła twarz z długą bródką i haczykowatym, zgarbionym nosem oraz małe, nieco wystające oczy, a także potężna sylwetka.   
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
 
*W [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] przechowywany jest portret żony Andrzeja – [[Portret Anny Kreytzen z pałacu w Piastach Wielkich|Anny von Kreytzen]], namalowany w tym samym czasie i pochodzący z tej samej pracowni.
 
*W [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie|Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] przechowywany jest portret żony Andrzeja – [[Portret Anny Kreytzen z pałacu w Piastach Wielkich|Anny von Kreytzen]], namalowany w tym samym czasie i pochodzący z tej samej pracowni.
*Na początku XVII wieku Andrzej von Kreytzen oraz jego poprzednik na stanowisku starosty węgorzewskiego – Friedrich zu Dohna, ufundowali budowę [[Kościół pw. św. Piotra i Pawła w Węgorzewie|kościoła św. Piotra i Pawła w Węgorzewie]]. Obecnie, nad wejściem głównym do świątyni, widnieją herby rodowe obu fundatorów.
+
*Na początku XVII wieku Andrzej von Kreytzen oraz jego poprzednik na stanowisku starosty węgorzewskiego – Fryderyk Dohna (niem. Friedrich zu Dohna), ufundowali budowę [[Kościół pw. św. Piotra i Pawła w Węgorzewie|kościoła św. Piotra i Pawła w Węgorzewie]]. Obecnie, nad wejściem głównym do świątyni, widnieją herby rodowe obu fundatorów.
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
#Wróblewska, Kamila: ''Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku'' / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 14, 32, il. 32.
 
#Wróblewska, Kamila: ''Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku'' / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 14, 32, il. 32.
 
#''Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego''. - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków, 1971. - S. 15, 33.  
 
#''Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego''. - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków, 1971. - S. 15, 33.  
+
#Oracki, Tadeusz: ''Słownik biograficzny Warmii, Prus Książęcych i Ziemi Malborskiej od połowy XV do końca XVIII wieku'' / Tadeusz Oracki. - Olsztyn : OBN, 1984. - S. 155.
 +
 
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
+
[[Category:Obrazy]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat bartoszycki]]  
 
[[Category:Powiat bartoszycki]]  
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:09, 18 mar 2015

Źródło: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku, Olsztyn 1978, il. 32.

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z pałacu w Piastach Wielkich w okolicach Bartoszyc.

Historia

Portret namalowany został około 1640 roku. Jego autorem jest nieznany z nazwiska artysta. Zakłada się jednak, że dzieło powstało w pracowni Czecha - Mateusza Czwiczka (1601-1654) lub też w kręgu jego oddziaływania. Malarz ten pracował jako nadworny portrecista w Królewcu. Pierwotnie obraz znajdował się w kaplicy grobowej von Kreytzenów w Piastach Wielkich. Do Muzeum Mazurskiego w Olsztynie trafił po II wojnie światowej, jako eksponat zabezpieczony przez Karola Górskiego, profesora Uniwersytetu w Toruniu. Dzieło nadal można oglądać w olsztyńskim Muzeum Warmii i Mazur.

Opis

Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Wymiary portretu to: 203 x 103 cm. Obraz poddano pełnej konserwacji w 1966 roku.

Charakterystyka

Portret przedstawia wizerunek Andrzeja von Kreytzen (urodzonego w Domnowie koło Frydlądu 10 VIII 1579 roku – zmarłego w Królewcu 24 I 1641 roku), dyplomaty i żołnierza będącego w służbie polskich królów, rezydenta dworu w Królewcu w XVII wieku. Andreas, syn Melchiora i Anny von Pockmohr, pochodził ze szlacheckiej rodziny Kreytzenów, posiadającej swój majątek m.in. w Piastach Wielkich. Studiował na królewieckiej Albertynie. Pełnił funkcje ochmistrza Księstwa Pruskiego. Był działaczem opozycji antybrandenburskiej. Od 1606 roku sprawował urząd starosty w Węgorzewie (jako następca Fryderyka Dohny). Mężczyzna ukazany został w reprezentacyjnym stroju, na który składają się jasnożółty kaftan z niebieskim kołnierzykiem i mankietami, obwiedzionymi koronką, ciemnobrązowe spodnie do kolan, również zakończone jasnym haftem oraz żółte buty typu szwedzkiego. Do butów doczepione zostały ostrogi. Mężczyzna przepasany jest pasem, na którym, u lewego boku zwisa szpada. Postać skomponowana została w dumnej pozie, z lewą ręką wspartą na biodrze, w pozycji en trios quarts, na tle pomieszczenia z szachową biało-czarną posadzką, z widocznym filarem o barwie brązowej i upiętą w lewym górnym narożniku ciemnooliwkową kotarą. Portret jest okazały w formie. Namalowany został zgodnie z obowiązującą w połowie XVII wieku modą na dbałość o detale i szczegóły stroju, co miało podkreślać wysoki status i majętność osoby portretowanej. Brak natomiast w pracy troski o modelunek odsłoniętych części ciała, podobnie jak i tła. Zachowane są jednak wyraźne cechy indywidualizujące fizyczny wygląd mężczyzny: pociągła twarz z długą bródką i haczykowatym, zgarbionym nosem oraz małe, nieco wystające oczy, a także potężna sylwetka.

Ciekawostki

Bibliografia

  1. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 14, 32, il. 32.
  2. Sztuka dawna w zbiorach muzeów województwa olsztyńskiego. - Olsztyn : Wojewódzki Konserwator Zabytków, 1971. - S. 15, 33.
  3. Oracki, Tadeusz: Słownik biograficzny Warmii, Prus Książęcych i Ziemi Malborskiej od połowy XV do końca XVIII wieku / Tadeusz Oracki. - Olsztyn : OBN, 1984. - S. 155.