Portret pastora Andrzeja Kowalewskiego z kościoła ewangelickiego w Mikołajkach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja oczekująca na przejrzenie] |
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Image: portret_andrzej_kowalewski_mikolajki.jpg|thumb|right|250px|Źródło: ''Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku'', Olsztyn 1978, il. 97.]] | [[Image: portret_andrzej_kowalewski_mikolajki.jpg|thumb|right|250px|Źródło: ''Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku'', Olsztyn 1978, il. 97.]] | ||
− | + | XVIII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[ewim:Kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętej Trójcy w Mikołajkach|kościoła ewangelickiego w Mikołajkach]]. | |
− | |||
− | XVIII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętej Trójcy w Mikołajkach|kościoła ewangelickiego w Mikołajkach]]. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Portret namalowany został około 1725 roku, przez anonimowego artystę z kręgu malarzy królewieckich. Dzieło o charakterze epitafijnym znajduje się w [[Kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętej Trójcy w Mikołajkach|kościele ewangelickim w Mikołajkach]]. Należy do zachowanej do dnia dzisiejszego, cennej kolekcji portretów pastorów działających na terenie Mazur. Jest też jedną z niewielu prac, które pozostały w pierwotnej świątyni. Wykonany został po śmierci pastora, na zlecenie jego syna Celestyna, który zamówił także tablicę nagrobną w języku polsko-niemieckim. | + | Portret namalowany został około 1725 roku, przez anonimowego artystę z kręgu malarzy królewieckich. Dzieło o charakterze epitafijnym znajduje się w [[ewim:Kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętej Trójcy w Mikołajkach|kościele ewangelickim w Mikołajkach]]. Należy do zachowanej do dnia dzisiejszego, cennej kolekcji portretów pastorów działających na terenie Mazur. Jest też jedną z niewielu prac, które pozostały w pierwotnej świątyni. Wykonany został po śmierci pastora, na zlecenie jego syna Celestyna, który zamówił także tablicę nagrobną w języku polsko-niemieckim. |
==Opis== | ==Opis== | ||
Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Wymiary portretu to: 233 x 123 cm. Portret pastora Kowalewskiego należy do obrazów, które uzupełnione zostały ozdobną tablicą epitafijną. Na tablicy dołączonej w 1725 roku znalazł się napis: | Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Wymiary portretu to: 233 x 123 cm. Portret pastora Kowalewskiego należy do obrazów, które uzupełnione zostały ozdobną tablicą epitafijną. Na tablicy dołączonej w 1725 roku znalazł się napis: | ||
<br> | <br> | ||
− | Czytelniku łaskawy skin tu oczy twoie<br> | + | <br> |
− | Na pruskiego Hioba, który ciężkie znoie<br> | + | ''Czytelniku łaskawy skin tu oczy twoie''<br> |
− | I iadowite strzały znosił w tym tarasie<br> | + | ''Na pruskiego Hioba, który ciężkie znoie''<br> |
− | Jużci prawda, laur zwycięstwa nosi w tym to czasie<br> | + | ''I iadowite strzały znosił w tym tarasie''<br> |
− | Jednak krwawy to bój był, lecz błogo takiemu, | + | ''Jużci prawda, laur zwycięstwa nosi w tym to czasie''<br> |
− | Który to ustępując wrogowi swoiemu<br> | + | ''Jednak krwawy to bój był, lecz błogo takiemu'',<br> |
− | Statecznie jako skała przy Jezusie stoi.<br> | + | ''Który to ustępując wrogowi swoiemu''<br> |
+ | ''Statecznie jako skała przy Jezusie stoi.''<br> | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
Linia 23: | Linia 22: | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
− | *W [[Kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętej Trójcy w Mikołajkach |kościele ewangelickim w Mikołajkach]] zachował się także [[Epitafium pastora Wojciecha Pessaroviusa z kościoła ewangelickiego w Mikołajkach|epitafijny portret pastora Wojciecha Pessaroviusa]]. | + | *W [[ewim:Kościół ewangelicko-augsburski pw. Świętej Trójcy w Mikołajkach |kościele ewangelickim w Mikołajkach]] zachował się także [[Epitafium pastora Wojciecha Pessaroviusa z kościoła ewangelickiego w Mikołajkach|epitafijny portret pastora Wojciecha Pessaroviusa]]. |
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 33: | Linia 32: | ||
[[Category:Malarstwo]] | [[Category:Malarstwo]] | ||
− | [[Category: | + | [[Category:Obrazy]] |
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
[[Category:Powiat mrągowski]] | [[Category:Powiat mrągowski]] | ||
[[Category:1701-1800]] | [[Category:1701-1800]] |
Aktualna wersja na dzień 10:33, 21 maj 2015
XVIII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z kościoła ewangelickiego w Mikołajkach.
Historia
Portret namalowany został około 1725 roku, przez anonimowego artystę z kręgu malarzy królewieckich. Dzieło o charakterze epitafijnym znajduje się w kościele ewangelickim w Mikołajkach. Należy do zachowanej do dnia dzisiejszego, cennej kolekcji portretów pastorów działających na terenie Mazur. Jest też jedną z niewielu prac, które pozostały w pierwotnej świątyni. Wykonany został po śmierci pastora, na zlecenie jego syna Celestyna, który zamówił także tablicę nagrobną w języku polsko-niemieckim.
Opis
Dzieło wykonano techniką olejną na płótnie. Wymiary portretu to: 233 x 123 cm. Portret pastora Kowalewskiego należy do obrazów, które uzupełnione zostały ozdobną tablicą epitafijną. Na tablicy dołączonej w 1725 roku znalazł się napis:
Czytelniku łaskawy skin tu oczy twoie
Na pruskiego Hioba, który ciężkie znoie
I iadowite strzały znosił w tym tarasie
Jużci prawda, laur zwycięstwa nosi w tym to czasie
Jednak krwawy to bój był, lecz błogo takiemu,
Który to ustępując wrogowi swoiemu
Statecznie jako skała przy Jezusie stoi.
Charakterystyka
Portret przedstawia całopostaciowy wizerunek Andrzeja Kowalewskiego (zmarłego w 1725 roku), pastora z Mikołajek, sprawującego swoją funkcję na przełomie XVII i XVIII wieku. Mężczyzna ukazany został w ciemnym stroju duchownego, z charakterystycznymi białymi befkami. Twarz o karnacji ugroworóżowej otaczają krótkie, brązowe włosy, zaczesane gładko do tyłu. Artysta sportretował pastora zgodnie z kanonem portretowania duchownych ewangelickich. Postawna postać Kowalewskiego wsparta jest o stół okryty czerwoną tkaniną, na którym znajdują się rekwizyty: cenna, oprawna w skórę Biblia i księga w białej obwolucie z czerwonymi brzegami oraz krucyfiks. Mężczyzna prawą ręką wsparty jest o mebel, lewą natomiast trzyma złożoną na piersi. Portret wyróżnia spośród innych tego typu prac kompozycja tła, które nie jest jednolicie ciemne, ale utrzymane w jasnej popielatej tonacji i przedstawia wnętrze doświetlone dwoma oknami. Głęboką perspektywę tworzą filary oraz szachowy układ posadzki. W dolnej partii portretu znalazł się podpis, mówiący o funkcji sprawowanej przez pastora Andreasa Kowalewskiego.
Ciekawostki
- W kościele ewangelickim w Mikołajkach zachował się także epitafijny portret pastora Wojciecha Pessaroviusa.
Bibliografia
- Celińska Elżbieta, Wróblewska Kamila: Nad ikonografią polskich pastorów ewangelickich z terenu Mazur / E. Celińska, K. Wróblewska // „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”. - 1969, nr 4, s. 493.
- Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 18, 48, il. 97.
Zobacz też
- Kościół ewangelicko-augsburski w Mikołajkach, materiał na stronie www.zabytki.mazury.pl