Organy z kościoła ewangelicko-augsburskiego w Pasymiu: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Image: | + | [[Image: pasym ewang.jpg|thumb|right|250px|Fot. Mieczysław Kalski]] |
− | + | Zabytek techniki z początku XVIII wieku, znajdujący się w [[Kościół ewangelicko-augsburski w Pasymiu |kościele ewangelicko-augsburskim w Pasymiu]]. | |
− | |||
− | Zabytek techniki z początku XVIII wieku, znajdujący się w [[Kościół ewangelicko-augsburski w Pasymiu | | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Pierwsza wzmianka o istniejących w tym kościele organach pochodzi z 1705 roku. W związku z planowaną budową nowego instrumentu dokonano wówczas wyceny urządzenia już istniejącego. Wykonawca, w ramach części ekwiwalentu za pracę, miał przejąć materiał z wcześniejszego instrumentu. Nowe organy zamówiono w pracowni [[ewim:Jahann Jozue Mosengel |Jahanna Jozuego Mosengela]]<ref>Jozue Mosengel jest autorem organów wykonanych w 1721 roku dla [[Bazylika Mniejsza Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Świętej Lipce|kościoła | + | Pierwsza wzmianka o istniejących w tym kościele organach pochodzi z 1705 roku. W związku z planowaną budową nowego instrumentu dokonano wówczas wyceny urządzenia już istniejącego. Wykonawca, w ramach części ekwiwalentu za pracę, miał przejąć materiał z wcześniejszego instrumentu. Nowe organy zamówiono w pracowni [[ewim:Jahann Jozue Mosengel |Jahanna Jozuego Mosengela]]<ref>Jozue Mosengel jest autorem organów wykonanych w 1721 roku dla [[Bazylika Mniejsza Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Świętej Lipce|kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce]].</ref> w Królewcu. Dokładny czas ich powstania nie jest znany. Przypuszcza się jedynie, że prace trwały kilka miesięcy i zakończono je jeszcze w 1705 roku. Podstawę pod chór, gdzie instrument miał być ustawiony, wymurował Adam Winkelmann, natomiast prace stolarskie wykonał Peter Schultz. W kolejnych latach przyozdabiano szafę organową. Prace malarskie wykonano dopiero w 1744 roku, co uwieczniono na prospekcie, umieszczając tam datę. To też było przyczyną wieloletniego zamieszania we właściwym ustaleniu czasu powstania samego instrumentu. Organy przetrwały do początku XX wieku. W 1902 roku, na zlecenie pasymskiego kolegium kościelnego, nowy instrument wykonał [[ewim:Carl Novak|Carl Novak]] z [[ewim:Królewiec|Królewca]]. Umieścił on nowe urządzenie w starej obudowie po organach Mosengela, nie usuwając dawnych prospektowych piszczałek, które od tej pory pełnić zaczęły jedynie rolę dekoracyjną. Po II wojnie światowej brak należytego użytkowania i konserwacji spowodował, że organy w szybkim stopniu niszczały. W latach 70-tych poddano częściowej konserwacji jedynie prospekt organowy. Dopiero w połowie lat 90-tych XX wieku podjęto decyzję o odrestaurowaniu instrumentu Mosengela oraz całościowej konserwacji prospektu. Urządzenie z fabryki Carla Novaka odstąpiono parafii Starokatolickiego Kościoła Mariawitów w Cegłowie koło Mińska Mazowieckiego. Inauguracja przeniesionego instrumentu odbyła się 12 listopada 2000 roku. |
==Opis== | ==Opis== | ||
Organy są wyposażone w trakturę mechaniczną i klapowe, tradycyjne wiatrownice. Piszczałki wykonano z drewna sosnowego, świerkowego, dębowego i stopu cyny. Ozdobny stół gry posiada jedną klawiaturę ręczną o 45 klawiszach, z tak zwaną krótką oktawą w basie. Na zestaw brzmieniowy składa się 12 głosów, a ich nazwy znajdują się obok kutych z żelaza kluczy rejestrowych, umieszczonych w dwóch rzędach. Pierwotnie instrument zaopatrywany był w sprężone powietrze przez cztery miechy. Po renowacji zainstalowano w nich dmuchawę elektryczną. Konstrukcja prospektu zbudowana została na zasadzie zwartego bloku, o przewadze elementów pionowych bez wyodrębnionego pozytywu. Szafa organowa jest dwukondygnacyjna, trójosiowa, złożona z wysokiego płaskiego cokołu w pierwszej kondygnacji i trójwieżyczkowej obudowy piszczałek, stanowiącej drugą kondygnację, dekorowanej rzeźbami figuralnymi. Na gzymsie wieńczącym pola międzywieżyczkowe znajdują się nazwiska fundatorów prospektu. Są to: po lewej Michael Lichotius – proboszcz kościoła w [[ewim:Pasym|Pasymiu]] w latach 1729 -1760, po prawej Friedrich. | Organy są wyposażone w trakturę mechaniczną i klapowe, tradycyjne wiatrownice. Piszczałki wykonano z drewna sosnowego, świerkowego, dębowego i stopu cyny. Ozdobny stół gry posiada jedną klawiaturę ręczną o 45 klawiszach, z tak zwaną krótką oktawą w basie. Na zestaw brzmieniowy składa się 12 głosów, a ich nazwy znajdują się obok kutych z żelaza kluczy rejestrowych, umieszczonych w dwóch rzędach. Pierwotnie instrument zaopatrywany był w sprężone powietrze przez cztery miechy. Po renowacji zainstalowano w nich dmuchawę elektryczną. Konstrukcja prospektu zbudowana została na zasadzie zwartego bloku, o przewadze elementów pionowych bez wyodrębnionego pozytywu. Szafa organowa jest dwukondygnacyjna, trójosiowa, złożona z wysokiego płaskiego cokołu w pierwszej kondygnacji i trójwieżyczkowej obudowy piszczałek, stanowiącej drugą kondygnację, dekorowanej rzeźbami figuralnymi. Na gzymsie wieńczącym pola międzywieżyczkowe znajdują się nazwiska fundatorów prospektu. Są to: po lewej Michael Lichotius – proboszcz kościoła w [[ewim:Pasym|Pasymiu]] w latach 1729 -1760, po prawej Friedrich. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | *[[Kościół ewangelicko-augsburski w Pasymiu]] | ||
+ | *[[Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Pasymiu]] | ||
+ | *[[ewim:Jahann Jozue Mosengel |Jahann Jozue Mosengel]] | ||
+ | *[[ewim:Carl Novak|Carl Novak]] | ||
+ | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 19: | Linia 24: | ||
[[Category:Rzemiosło artystyczne]] | [[Category:Rzemiosło artystyczne]] | ||
+ | [[Category:Organy]] | ||
[[Category:Zabytki techniki]] | [[Category:Zabytki techniki]] | ||
[[Category:Historia kultury]] | [[Category:Historia kultury]] | ||
− | [[Category:Powiat | + | [[Category:Powiat szczycieński]] |
+ | [[Category:Pasym (gmina miejsko-wiejska)]] | ||
[[Category:1301-1400]] | [[Category:1301-1400]] |
Aktualna wersja na dzień 09:13, 1 wrz 2015
Zabytek techniki z początku XVIII wieku, znajdujący się w kościele ewangelicko-augsburskim w Pasymiu.
Spis treści
Historia
Pierwsza wzmianka o istniejących w tym kościele organach pochodzi z 1705 roku. W związku z planowaną budową nowego instrumentu dokonano wówczas wyceny urządzenia już istniejącego. Wykonawca, w ramach części ekwiwalentu za pracę, miał przejąć materiał z wcześniejszego instrumentu. Nowe organy zamówiono w pracowni Jahanna Jozuego Mosengela[1] w Królewcu. Dokładny czas ich powstania nie jest znany. Przypuszcza się jedynie, że prace trwały kilka miesięcy i zakończono je jeszcze w 1705 roku. Podstawę pod chór, gdzie instrument miał być ustawiony, wymurował Adam Winkelmann, natomiast prace stolarskie wykonał Peter Schultz. W kolejnych latach przyozdabiano szafę organową. Prace malarskie wykonano dopiero w 1744 roku, co uwieczniono na prospekcie, umieszczając tam datę. To też było przyczyną wieloletniego zamieszania we właściwym ustaleniu czasu powstania samego instrumentu. Organy przetrwały do początku XX wieku. W 1902 roku, na zlecenie pasymskiego kolegium kościelnego, nowy instrument wykonał Carl Novak z Królewca. Umieścił on nowe urządzenie w starej obudowie po organach Mosengela, nie usuwając dawnych prospektowych piszczałek, które od tej pory pełnić zaczęły jedynie rolę dekoracyjną. Po II wojnie światowej brak należytego użytkowania i konserwacji spowodował, że organy w szybkim stopniu niszczały. W latach 70-tych poddano częściowej konserwacji jedynie prospekt organowy. Dopiero w połowie lat 90-tych XX wieku podjęto decyzję o odrestaurowaniu instrumentu Mosengela oraz całościowej konserwacji prospektu. Urządzenie z fabryki Carla Novaka odstąpiono parafii Starokatolickiego Kościoła Mariawitów w Cegłowie koło Mińska Mazowieckiego. Inauguracja przeniesionego instrumentu odbyła się 12 listopada 2000 roku.
Opis
Organy są wyposażone w trakturę mechaniczną i klapowe, tradycyjne wiatrownice. Piszczałki wykonano z drewna sosnowego, świerkowego, dębowego i stopu cyny. Ozdobny stół gry posiada jedną klawiaturę ręczną o 45 klawiszach, z tak zwaną krótką oktawą w basie. Na zestaw brzmieniowy składa się 12 głosów, a ich nazwy znajdują się obok kutych z żelaza kluczy rejestrowych, umieszczonych w dwóch rzędach. Pierwotnie instrument zaopatrywany był w sprężone powietrze przez cztery miechy. Po renowacji zainstalowano w nich dmuchawę elektryczną. Konstrukcja prospektu zbudowana została na zasadzie zwartego bloku, o przewadze elementów pionowych bez wyodrębnionego pozytywu. Szafa organowa jest dwukondygnacyjna, trójosiowa, złożona z wysokiego płaskiego cokołu w pierwszej kondygnacji i trójwieżyczkowej obudowy piszczałek, stanowiącej drugą kondygnację, dekorowanej rzeźbami figuralnymi. Na gzymsie wieńczącym pola międzywieżyczkowe znajdują się nazwiska fundatorów prospektu. Są to: po lewej Michael Lichotius – proboszcz kościoła w Pasymiu w latach 1729 -1760, po prawej Friedrich.
Zobacz też
- Kościół ewangelicko-augsburski w Pasymiu
- Kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Pasymiu
- Jahann Jozue Mosengel
- Carl Novak
Bibliografia
- Łyjak, Wiktor Z.: Jedno oblicze a trzy odsłony organów w Pasymiu / Wiktor Z. Łyjak // „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski”. – R. 3 (2001), s. 181-188.
- Olkowska, Ewa: Prospekt organowy z Pasymia / Ewa Olkowska // „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski”. – R. 4 (2002), s. 104-109.
Przypisy
- ↑ Jozue Mosengel jest autorem organów wykonanych w 1721 roku dla kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Świętej Lipce.