Witold Rychter: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „thumb|right|200px||Źródło: [http://www.bibliotekapiosenki.pl/Rychter_Witold] (1898-1956) - aktor i reżyser teatralny, piosenkarz, autor tek…”)
 
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:Rychter.jpg|thumb|right|200px||Źródło: [http://www.bibliotekapiosenki.pl/Rychter_Witold]  ]]
+
 
  
 
(1898-1956) - aktor i reżyser teatralny, piosenkarz, autor tekstów, używał również pseudonimu Ryszard Jesień
 
(1898-1956) - aktor i reżyser teatralny, piosenkarz, autor tekstów, używał również pseudonimu Ryszard Jesień
Linia 47: Linia 47:
 
  [[Category:Teatr|Rychter, Witold]]
 
  [[Category:Teatr|Rychter, Witold]]
 
   [[Category:Olsztyn|Rychter, Witold]]
 
   [[Category:Olsztyn|Rychter, Witold]]
  [[Category:1945-1960|Rychter, Witold]]
+
  [[Category:1945-1989|Rychter, Witold]]

Aktualna wersja na dzień 12:36, 13 lut 2015


(1898-1956) - aktor i reżyser teatralny, piosenkarz, autor tekstów, używał również pseudonimu Ryszard Jesień

Biografia

Witold Rychter urodził się 14 kwietnia 1898 r. Ukończył gimnazjum w Kijowie, w 1923 r. zdał maturę w Bydgoszczy. Równolegle rozpoczął pracę i pracował w teatrach:

  • Teatr Miejski w Bydgoszczy - 1923-1925
  • Teatr Nowości w Krakowie – 1925-1927
  • Teatr Miejski w Bydgoszczy – 1927-1929
  • Kabaret Qui Pro Quo w Warszawie – 1929-1931
  • Kinoteatr „Hollywood” w Warszawie - 1931-1932
  • Teatr Wielki w Poznaniu – 1932-1933
  • Teatr Miejski w Bydgoszczy – 1933-1936
  • Teatr Wielki w Poznaniu – 1936-1937
  • Teatr Komedii Muzycznej "Lutnia" w Wilnie – 1937-1940
  • Teatr Komedii Muzycznej "Lutnia" w Wilnie – 1944-1945
  • Teatr Miejski w Toruniu – 1945
  • Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie - 1945-1947
  • Miejskie Teatry Dramatyczne w Warszawie - 1947-1948
  • Teatr Komedii Muzycznej "Lutnia" w Łodzi – 1948-1949
  • Ludowy Teatr Muzyczny w Warszawie – 1949-1952
  • Teatr Ludowy w Warszawie – 1952-1956

Pracował również w operetce krakowskiej, kinoteatrze „Hollywood”. Lata II wojny światowej spędził w Wilnie. W 1945 r. repatriowany do Polski. Pracował w teatrach dramatycznych i muzycznych. Zmarł 5 października 1956 r. w Warszawie.

Twórczość

Pracę aktorską rozpoczął statystowaniem w Teatrze Miejskim w Bydgoszczy. W 1927 r. zdał egzamin reżyserski w Związku Artystów Scen Polskich. Debiutem reżyserskim była operetka „Carewicz” Franza Lehara w 1933 r. w Poznaniu. Nagrywał płyty w wytwórniach „Syrena Rekord” oraz „Parlophon”. Jego piosenki wykonywał m.in. Mieczysław Fogg.

Twórczość w Olsztynie

Aktor w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie występował w latach 1945-1947. Należał do pierwszej grupy aktorów – ekipy toruńskiej. Wystąpił w sztukach:

  • Wesele – Stanisław Wyspiański, reż. Artur Młodnicki, grana postać – Czepiec, premiera 3 maja 1946
  • Dlaczego zaraz tragedia – Roman Niewiarowicz, reż. Marian Bogusławski, grana postać – Florian Grom, premiera 23 sierpnia 1946
  • Warszawianka – Stanisław Wyspiański, reż. Marian Bogusławski, grana postać – Chłopicki, premiera 5 marca 1947
  • Pan Damazy – Józef Bliziński, reż. Marian Bogusławski, grana postać – Seweryn, premiera 11 marca 1947
  • Stary dzwon – Jan Brzoza, reż. Marian Bogusławski, grana postać – Zbyszko, premiera 15 kwietnia 1947
  • Pani Prezesowa – Marice Hennequine, Paul Veber, reż. Marian Bogusławski, grana postać – Mariusz Lamy; Bouquet de Yfs, premiera 26 maja 1947
  • Grube ryby – Michał Bałucki, reż. Tadeusz Olderowicz, grana postać – Wistowski, premiera 28 czerwca 1947

Do spektaklu „Pani Prezesowa” napisał teksty piosenek.
Olsztyński recenzent „Wiadomości MazurskichJerzy Smoleński oceniał pierwszą rolę [Czepiec w „Weselu”] w teatrze olsztyńskim: „Czepiec w interpretacji Witolda Rychtera nowego narybku Teatru, porywał zdecydowaniem i siłą, jedyna mocna postać w tym dramacie słabości” [1]. Inny recenzent o roli Floriana Groma w „Dlaczego zaraz tragedia”: Bez przeszarżowania (o które tu bardzo łatwo) zagrał tę rolę Witold Rychter, wydobywając akcenty dużej bezpośredniości i prawdy” [2].

Bibliografia

  1. Prusiński, Tadeusz : Jest teatr w Olsztynie / Tadeusz Prusiński. – Olsztyn : Teatr im. Stefana Jaracza, 2005.

Przypisy

  1. Smoleński, Jerzy, „Wesele”. Dramat w 3-aktach Wyspiańskiego w Teatrze im. St. Jaracza, „Wiadomości Mazurskie”, 1946, nr 104, s. 4-5
  2. Zastępca, Dlaczego zaraz tragedia, Wiadomości Mazurskie, 1947, nr 17, s. 3

Zobacz też

  • [1] Kariera teatralna aktora.
  • [2] Kariera muzyczna.