Konkurs na Szmaciaki Mazurskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:szm.jpg|thumb|right|150px|<br>Źródło: Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.]]
+
[[Image:szm.jpg|thumb|right|150px|Źródło: Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960.]]
  
(1960 r.) - konkurs zorganizowany dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej Spółdzielni „Sztuka Ludowa”
+
Konkurs zorganizowany w 1960 r. dla zespołu twórców ludowych w [[ewim:Wielbark|Wielbarku]], zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej [[Spółdzielnia „Sztuka Ludowa”. Oddział w Wielbarku| Spółdzielni „Sztuka Ludowa”]].
  
 
==Organizator==
 
==Organizator==
Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie
+
[[Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie]]
 
 
  
 
==Założenia==
 
==Założenia==
Linia 14: Linia 13:
  
 
==Przebieg==
 
==Przebieg==
W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, ''CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'', Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] oraz we wzorcowni CPLiA.
+
W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, ''CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'', Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie]] oraz we wzorcowni CPLiA. Impreza miała charakter jednorazowy.
  
 
==Laureatki==
 
==Laureatki==
*Apolonia Dąbrowska
+
*[[Apolonia Dąbrowska]]
*Stefania Deptuła
+
*[[Stefania Deptuła]]
*Stanisława Gąska
+
*[[Stanisława Gąska]]
*Marianna Koziołek
+
*[[Marianna Koziołek]]
*Marianna Kozłowska
+
*[[Marianna Kozłowska]]
*Rozalia Roszczyk
+
*[[Rozalia Roszczyk]]
*Władysława Samsel
+
*[[Władysława Samsel]]
  
 
==Charakterystyka prac==
 
==Charakterystyka prac==
Linia 30: Linia 29:
 
==Wystawy==
 
==Wystawy==
 
*1960 r. - wystawa w [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Muzeum Warmii i Mazur| Muzeum Warmii i Mazur]] (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie
 
*1960 r. - wystawa w [[Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Muzeum Warmii i Mazur| Muzeum Warmii i Mazur]] (ówczesnym Muzeum Mazurskim) w Olsztynie
 
==Przypisy==
 
<references /><br>
 
<references /><br>
 
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 +
#Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.
  
#Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.
+
==Przypisy==
 +
<references />
  
[[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rękodzieło]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1945-1960]]
+
[[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rzemiosło artystyczne]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Wielbark (gmina wiejska)]] [[Category:1945-1989]]

Aktualna wersja na dzień 13:50, 31 sie 2014

Źródło: Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960.

Konkurs zorganizowany w 1960 r. dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej Spółdzielni „Sztuka Ludowa”.

Organizator

Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie

Założenia

  • kontynuacja tradycji rękodzielniczej Mazur
  • zachowanie umiejętności wykonywania tradycyjnych szmaciaków ornamentalnych
  • popularyzacja tradycyjnego rękodzieła tkalniczego, a szerzej – mazurskiej sztuki ludowej
  • prezentacja lokalnych twórców ludowych

Przebieg

W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego, Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie oraz we wzorcowni CPLiA. Impreza miała charakter jednorazowy.

Laureatki

Charakterystyka prac

Tradycyjne mazurskie dywaniki-szmaciaki z ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym tworzono ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski ciągnęły wątek na osnowie pakulanej. Tradycyjne szmaciaki mazurskie charakteryzowała zgaszona kolorystyka [1] – tzw. „tradycyjna harmonia barw mazurskich” – natomiast rezultatem udziału w konkursie mieszkanek Kurpiów było powstanie dzieł w specyficznym, niepowtarzalnym stylu – wynikłym z połączenia dwóch tradycji i wizji artystycznych: Mazur i Kurpiów. Prace cechowało związanie z wyżej opisaną kolorystyką mazurską tradycyjnych barw charakterystycznych dla Kurpiów: kolorów żywych, wyrazistych, wręcz jaskrawych – odbijających od przytłumionego tła, a zarazem je podkreślających. Ornamenty nagrodzonych prac przypominały kurpiowskie wycinanki.

Wystawy

Bibliografia

  1. Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.

Przypisy

  1. Barwy złamane tworzono stosując osnowę odpowiednio barwioną i przeplatając ją wątkiem z pasków o intensywnym kolorze.