Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej Contart: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
(→Przypisy) |
m (stronę Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej „Contart” przeniósł do Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej Contart) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
− | Idea takiej imprezy zrodziła się w 1974 r., a jej myślą przewodnią było zapoznanie społeczeństwa z różnorodnymi odcieniami polskiej sztuki współczesnej, prezentowanej w galeriach „Desa” w różnych miastach Polski (m.in. w Olsztynie). Celem projektu była więc „prezentacja ogółowi, przez artystów warunkach swobody twórczej, własnego dorobku, osobistej koncepcji plastyki w najróżniejszych odmianach – w stałym poszukiwaniu formuły wyrażającej jak najpełniej humanistyczne i socjalistyczne warunki tej sztuki”<ref>Przewoźny Janusz, Wstęp / w: Contart ’76, Olsztyn, 1976, s. 3.</ref> Impreza miała ponadto upowszechniać sztukę współczesną w miejscowym środowisku – wśród mieszkańców oraz turystów, jak również – co bardzo ważne – wspierać finansowo artystów. „Contart” był więc formą wypełniania zadania jakie stawiała sobie „Desa” jako przedsiębiorstwo: popularyzacja nowych i wartościowych zjawisk w plastyce oraz promocja interesujących twórców przez sprzedaż ich prac. Projekt nie był ograniczony ramą sztywnego regulaminu, co pozwoliło na swobodne kształtowanie profilu każdej kolejnej edycji, „Desa” ponadto, organizując każdą doroczną wystawę-targi, wchodziła w kooperację z miejscowymi ośrodkami kultury czy samorządem lokalnym. Na każdej dorocznej ekspozycji prezentowano dzieła z zakresu tak malarstwa czy rzeźby kameralnej, jak i z tkaniny, szkła artystycznego oraz ceramiki – autorstwa artystów z całego kraju | + | Idea takiej imprezy zrodziła się w 1974 r., a jej myślą przewodnią było zapoznanie społeczeństwa z różnorodnymi odcieniami polskiej sztuki współczesnej, prezentowanej w galeriach „Desa” w różnych miastach Polski (m.in. w Olsztynie). Celem projektu była więc „prezentacja ogółowi, przez artystów warunkach swobody twórczej, własnego dorobku, osobistej koncepcji plastyki w najróżniejszych odmianach – w stałym poszukiwaniu formuły wyrażającej jak najpełniej humanistyczne i socjalistyczne warunki tej sztuki”<ref>Przewoźny Janusz, ''Wstęp'' / w: ''Contart ’76'', Olsztyn, 1976, s. 3.</ref> Impreza miała ponadto upowszechniać sztukę współczesną w miejscowym środowisku – wśród mieszkańców oraz turystów, jak również – co bardzo ważne – wspierać finansowo artystów. „Contart” był więc formą wypełniania zadania jakie stawiała sobie „Desa” jako przedsiębiorstwo: popularyzacja nowych i wartościowych zjawisk w plastyce oraz promocja interesujących twórców przez sprzedaż ich prac. Projekt nie był ograniczony ramą sztywnego regulaminu, co pozwoliło na swobodne kształtowanie profilu każdej kolejnej edycji, „Desa” ponadto, organizując każdą doroczną wystawę-targi, wchodziła w kooperację z miejscowymi ośrodkami kultury czy samorządem lokalnym. Na każdej dorocznej ekspozycji prezentowano dzieła z zakresu tak malarstwa czy rzeźby kameralnej, jak i z tkaniny, szkła artystycznego oraz ceramiki – autorstwa artystów z całego kraju.Wśród promowanych podczas opisywanej imprezy znaleźli się artyści obecnie uznawani za wybitnych – tak z regionu Warmii i Mazur jak i z innych województw, np.: Zdzisław Beksiński (1929-2005), Bronisław Chromy (1925- ), Jerzy Duda-Gracz (1941-2004), Edward Dwurnik (1943- ), [[Artur Nichthauser]] (1935- ), [[Andrzej Samulowski]] (1924-2002), [[Bogdan Stefanów]] (1940-2007). Charakter targowy opisywanej imprezy znakomicie spełniał swoją funkcję – każdorazowo zakupu prezentowanych prac dokonywali tak zainteresowani indywidualni, jak i instytucje promujące polską sztukę. |
==Edycje== | ==Edycje== | ||
*1974 – I „Conart 74” – w Galerii „Studio” w Warszawie | *1974 – I „Conart 74” – w Galerii „Studio” w Warszawie | ||
*1975 – II „Conart 75” – podczas i na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich | *1975 – II „Conart 75” – podczas i na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich | ||
− | *1976 – [[ | + | *1976 – [[Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej „Contart 1976”]] w średniowiecznym [[Zamek w Lidzbarku Warmińskim|zamku]] w Lidzbarku Warmińskim |
− | *1977 – [[ | + | *1977 – [[Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej „Contart 1977”]] w Olsztynie |
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
<references/> | <references/> | ||
− | [[Category:Rzeźba]] [[Category:Malarstwo]] [[Category: | + | [[Category:Rzeźba]] [[Category:Malarstwo]] [[Category: Lidzbark Warmiński]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:Wystawy]] [[Category:1945-1989]] |
Aktualna wersja na dzień 08:58, 10 gru 2014
Doroczna ogólnopolska impreza o charakterze wystawienniczo-handlowym, organizowana w kolejnych edycjach od 1974 r.
Spis treści
Organizator
- Państwowe Przedsiębiorstwo „Desa” Dzieła Sztuki i Antyki
Opis
Idea takiej imprezy zrodziła się w 1974 r., a jej myślą przewodnią było zapoznanie społeczeństwa z różnorodnymi odcieniami polskiej sztuki współczesnej, prezentowanej w galeriach „Desa” w różnych miastach Polski (m.in. w Olsztynie). Celem projektu była więc „prezentacja ogółowi, przez artystów warunkach swobody twórczej, własnego dorobku, osobistej koncepcji plastyki w najróżniejszych odmianach – w stałym poszukiwaniu formuły wyrażającej jak najpełniej humanistyczne i socjalistyczne warunki tej sztuki”[1] Impreza miała ponadto upowszechniać sztukę współczesną w miejscowym środowisku – wśród mieszkańców oraz turystów, jak również – co bardzo ważne – wspierać finansowo artystów. „Contart” był więc formą wypełniania zadania jakie stawiała sobie „Desa” jako przedsiębiorstwo: popularyzacja nowych i wartościowych zjawisk w plastyce oraz promocja interesujących twórców przez sprzedaż ich prac. Projekt nie był ograniczony ramą sztywnego regulaminu, co pozwoliło na swobodne kształtowanie profilu każdej kolejnej edycji, „Desa” ponadto, organizując każdą doroczną wystawę-targi, wchodziła w kooperację z miejscowymi ośrodkami kultury czy samorządem lokalnym. Na każdej dorocznej ekspozycji prezentowano dzieła z zakresu tak malarstwa czy rzeźby kameralnej, jak i z tkaniny, szkła artystycznego oraz ceramiki – autorstwa artystów z całego kraju.Wśród promowanych podczas opisywanej imprezy znaleźli się artyści obecnie uznawani za wybitnych – tak z regionu Warmii i Mazur jak i z innych województw, np.: Zdzisław Beksiński (1929-2005), Bronisław Chromy (1925- ), Jerzy Duda-Gracz (1941-2004), Edward Dwurnik (1943- ), Artur Nichthauser (1935- ), Andrzej Samulowski (1924-2002), Bogdan Stefanów (1940-2007). Charakter targowy opisywanej imprezy znakomicie spełniał swoją funkcję – każdorazowo zakupu prezentowanych prac dokonywali tak zainteresowani indywidualni, jak i instytucje promujące polską sztukę.
Edycje
- 1974 – I „Conart 74” – w Galerii „Studio” w Warszawie
- 1975 – II „Conart 75” – podczas i na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich
- 1976 – Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej „Contart 1976” w średniowiecznym zamku w Lidzbarku Warmińskim
- 1977 – Wystawa-Targi Sztuki Współczesnej „Contart 1977” w Olsztynie
Bibliografia
- Contart ’76 : (katalog). – Olsztyn: PP „Desa”, 1976.
- Contart ’77 : (katalog). – Olsztyn: PP „Desa”, 1977.
Przypisy
- ↑ Przewoźny Janusz, Wstęp / w: Contart ’76, Olsztyn, 1976, s. 3.