Międzynarodowy Plener Malarski Frombork '74: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzył nową stronę „Czwarta edycja projektu artystycznego pn. Międzynarodowy Plener Malarski „Frombork”, zorganizowana w okresie od 31 lipca do 24 sierpnia 1974 r. we Fromborku. …”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Czwarta edycja projektu artystycznego pn. [[ | + | Czwarta edycja projektu artystycznego pn. Międzynarodowy [[Plener Malarski „Frombork”]], zorganizowana w okresie od 31 lipca do 24 sierpnia 1974 r. we Fromborku. |
==Organizatorzy== | ==Organizatorzy== |
Wersja z 13:21, 10 sie 2010
Czwarta edycja projektu artystycznego pn. Międzynarodowy Plener Malarski „Frombork”, zorganizowana w okresie od 31 lipca do 24 sierpnia 1974 r. we Fromborku.
Spis treści
Organizatorzy
- Wydział Kultury i Sztuki Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
- Związek Polskich Artystów Plastyków Zarząd Okręgu w Olsztynie
Komisarz
Cele projektu
- próba zainspirowania artystów, uczestników Pleneru, osiągnięciami nauk ścisłych (przede wszystkim różnych dziedzin astronomii: mechaniką nieba, kosmologią, astrofizyką)
- konfrontacja wyobraźni plastycznej z problematyką literatury typu science-fiction
- propagowanie pleneru jako formy pracy twórczej
- utworzenie lokalnej galerii
- integracja lokalnego środowiska artystycznego
Przebieg
Coroczna impreza zgromadziła artystów z kraju (w tym z regionalnych) oraz z zagranicy – w plenerze uczestniczyli Jugosłowianie, artyści z Czechosłowacji, Bułgarii, Niemiec (ówczesnej Niemieckiej Republiki Demokratycznej). „Pokaźny dorobek pleneru uwidacznia konsekwentną kontynuację założeń twórczych, a także bardzo silne zafascynowanie Fromborkiem. (…) Sugestywność fromborskiego pejzażu została przetworzona w wielu kompozycjach, stała się motywem bezpośrednich interpretacji. (…) Jest też w pracach plenerowych obecna przestrzeń Wiślanego Zalewu i bezkresu fromborskiego nieba. Żywiołowość natury zrośnięta tak silnie z Fromborkiem miała szczególnie inspirujące znaczenie. [Powstało] wiele prac o dużej dojrzałości artystycznej (…)” [1]. Prace powstałe w trakcie Pleneru zaprezentowano na wystawie w Galerii Sztuki Współczesnej (Salonie) olsztyńskiego Biura Wystaw Artystycznych w marcu 1975 r. (al. Zwycięstwa). Na wystawie poplenerowej wyeksponowano 79 prac.
Organizatorzy wystawy
Związek Polskich Artystów Plastyków
Uczestnicy
- Mirosław Arsić (Jugosławia)
- Lidia Boniecka (Polska)
- Zofia Brzomińska-Lis (Polska)
- Lijljana Bursać (Jugosławia)
- Eberhard Dietzsch (Niemcy)
- Tadeusz Eysymont (Polska)
- Krystyna Golus-Możejko (Polska)
- Rolad Hanus (Czechosłowacja)
- Janusz Kaczmarski (Polska)
- Anna Korybut-Daszkiewicz (Polska)
- Jan Lis (Polska)
- Andrzej Możejko (Polska)
- Dragan Necić (Jugosławia)
- Lech Okołów (Polska)
- Jerzy Panek (Polska)
- Afan Ramić (Jugosławia)
- Lubomir Savinov (Bułgaria)
- Bogdan Stefanów (Polska)
- Wiesław Szamborski (Polska)
- Zofia Topczewska-Hudyka (Polska)
- Anna Trojanowska (Polska)
Uczestnicy honorowi
- Barbara Hulanicka (Polska)
- Leszek Rózga (Polska)
Bibliografia
- Plener Frombork ’74 / red. Anna Samulowska. – Olsztyn : Biuro Wystaw Artystycznych, 1975.
Przypisy
- ↑ Wstęp //W: Plener Frombork ’74, red. A. Samulowska, Olsztyn, 1975.