Allenstern: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 9: Linia 9:
 
Cykliczny konwent (26-27 sierpnia 2006 r. oraz 15-19 sierpnia 2007 r.) zorganizowany w Olsztynie dla pasjonatów gier fabularnych (czyli, tych, które&nbsp; odbywają się w warunkach plenerowych). Oficjalna nazwa imprezy, „Allenstern” (w języku niemieckim „Wszechgwiazda”), została skonstruowana jako zbitka słów „Allenstein” (niemiecka, historyczna nazwa Olsztyna – funkcjonująca do 1945 r.) oraz „Stern” – po niemiecku „gwiazda”. Zrąb główny imprezy stanowiły inscenizowane gry fabularne oraz dramy o tematyce związanej z literacko-artystycznym nurtem fantasy. Z założenia „Allenstern LARP” w całości był jedną wielką fabularyzowaną grą terenową, realizowaną jako „żywy teatr”, w której każdy z uczestników przybierał maskę jednej z postaci fantastycznych (krasnolud, elf, czarodziej, wojownik) i odgrywał rolę według wielowątkowego scenariusza, kierowanego przez moderatora. Musiał przy tym sam przygotować odpowiadający realiom świata fantasy strój i rys (czyli niejako grę aktorską) postaci, w którą chciał się wcielić w trakcie gry. LARP więc to „zabawa” związana z działaniem wyobraźni, pomysłowością i zdolnościami aktorskimi. Tuż przed wyjściem na teren gry każda z postaci dostaje od moderatora ''quest'', czyli odgórne wskazówki związane z jakimś konkretnym zadaniem do wykonania. Sam teren gry był uprzednio przygotowany przez organizatorów. Scenariusz bazował na popularnej na całym świecie grze fabularnej ''Warhammer Fantasy Role Play'' (operującej realiami częściowo średniowiecznymi, w części mitologicznymi oraz magicznymi)<ref>Możliwe jest również rozgrywanie zabawy „w różnych realiach” – w konwencji fantastyczno-naukowej, fikcji politycznej, tzw. autorskiej – z wykorzystaniem świata literackiego Sapkowskiego czy Tolkiena. </ref>.<br>  
 
Cykliczny konwent (26-27 sierpnia 2006 r. oraz 15-19 sierpnia 2007 r.) zorganizowany w Olsztynie dla pasjonatów gier fabularnych (czyli, tych, które&nbsp; odbywają się w warunkach plenerowych). Oficjalna nazwa imprezy, „Allenstern” (w języku niemieckim „Wszechgwiazda”), została skonstruowana jako zbitka słów „Allenstein” (niemiecka, historyczna nazwa Olsztyna – funkcjonująca do 1945 r.) oraz „Stern” – po niemiecku „gwiazda”. Zrąb główny imprezy stanowiły inscenizowane gry fabularne oraz dramy o tematyce związanej z literacko-artystycznym nurtem fantasy. Z założenia „Allenstern LARP” w całości był jedną wielką fabularyzowaną grą terenową, realizowaną jako „żywy teatr”, w której każdy z uczestników przybierał maskę jednej z postaci fantastycznych (krasnolud, elf, czarodziej, wojownik) i odgrywał rolę według wielowątkowego scenariusza, kierowanego przez moderatora. Musiał przy tym sam przygotować odpowiadający realiom świata fantasy strój i rys (czyli niejako grę aktorską) postaci, w którą chciał się wcielić w trakcie gry. LARP więc to „zabawa” związana z działaniem wyobraźni, pomysłowością i zdolnościami aktorskimi. Tuż przed wyjściem na teren gry każda z postaci dostaje od moderatora ''quest'', czyli odgórne wskazówki związane z jakimś konkretnym zadaniem do wykonania. Sam teren gry był uprzednio przygotowany przez organizatorów. Scenariusz bazował na popularnej na całym świecie grze fabularnej ''Warhammer Fantasy Role Play'' (operującej realiami częściowo średniowiecznymi, w części mitologicznymi oraz magicznymi)<ref>Możliwe jest również rozgrywanie zabawy „w różnych realiach” – w konwencji fantastyczno-naukowej, fikcji politycznej, tzw. autorskiej – z wykorzystaniem świata literackiego Sapkowskiego czy Tolkiena. </ref>.<br>  
 
W ciągu 2 lat olsztyńskie Allensterny rozrosły się w dość rozbudowane przedsięwzięcia. Impreza została oficjalnie „zawieszona do odwołania” przez [[Szymon Szamański| Szymona „Caerna” Szamańskiego]] (jako przedstawiciela zarządu Stowarzyszenia) z powodu trudności organizacyjnych (w tym logistycznych) i finansowych.<br> Konwenty tego typu nadal odbywają się w Polsce od kilkunastu lat.<br>  
 
W ciągu 2 lat olsztyńskie Allensterny rozrosły się w dość rozbudowane przedsięwzięcia. Impreza została oficjalnie „zawieszona do odwołania” przez [[Szymon Szamański| Szymona „Caerna” Szamańskiego]] (jako przedstawiciela zarządu Stowarzyszenia) z powodu trudności organizacyjnych (w tym logistycznych) i finansowych.<br> Konwenty tego typu nadal odbywają się w Polsce od kilkunastu lat.<br>  
 +
 +
== Przypisy ==
 +
<references /><br>
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==
 
*Artykuł w [http://naszolsztyniak.wm.pl/Przysiad-w-zbroi-czyli-Allenstern,26040 "Naszym Olsztyniaku"]  
 
*Artykuł w [http://naszolsztyniak.wm.pl/Przysiad-w-zbroi-czyli-Allenstern,26040 "Naszym Olsztyniaku"]  
 
== Przypisy ==
 
<references /><br>
 
  
 
[[Category:Olsztyn]]
 
[[Category:Olsztyn]]

Wersja z 13:51, 22 lip 2010

Allenstern '2007.
Źródło: http://naszolsztyniak.wm.pl

Olsztyński cykl imprez kulturalno-rozrywkowych, związanych z LARP (Live Action Role Play). Dwie edycje: 2006 i 2007 r.

Organizator

Stowarzyszenie Historyczno-Kulturalne „XIII Wolna Chorągiew” (siedziba w Olsztynie)

Przebieg

Cykliczny konwent (26-27 sierpnia 2006 r. oraz 15-19 sierpnia 2007 r.) zorganizowany w Olsztynie dla pasjonatów gier fabularnych (czyli, tych, które  odbywają się w warunkach plenerowych). Oficjalna nazwa imprezy, „Allenstern” (w języku niemieckim „Wszechgwiazda”), została skonstruowana jako zbitka słów „Allenstein” (niemiecka, historyczna nazwa Olsztyna – funkcjonująca do 1945 r.) oraz „Stern” – po niemiecku „gwiazda”. Zrąb główny imprezy stanowiły inscenizowane gry fabularne oraz dramy o tematyce związanej z literacko-artystycznym nurtem fantasy. Z założenia „Allenstern LARP” w całości był jedną wielką fabularyzowaną grą terenową, realizowaną jako „żywy teatr”, w której każdy z uczestników przybierał maskę jednej z postaci fantastycznych (krasnolud, elf, czarodziej, wojownik) i odgrywał rolę według wielowątkowego scenariusza, kierowanego przez moderatora. Musiał przy tym sam przygotować odpowiadający realiom świata fantasy strój i rys (czyli niejako grę aktorską) postaci, w którą chciał się wcielić w trakcie gry. LARP więc to „zabawa” związana z działaniem wyobraźni, pomysłowością i zdolnościami aktorskimi. Tuż przed wyjściem na teren gry każda z postaci dostaje od moderatora quest, czyli odgórne wskazówki związane z jakimś konkretnym zadaniem do wykonania. Sam teren gry był uprzednio przygotowany przez organizatorów. Scenariusz bazował na popularnej na całym świecie grze fabularnej Warhammer Fantasy Role Play (operującej realiami częściowo średniowiecznymi, w części mitologicznymi oraz magicznymi)[1].
W ciągu 2 lat olsztyńskie Allensterny rozrosły się w dość rozbudowane przedsięwzięcia. Impreza została oficjalnie „zawieszona do odwołania” przez Szymona „Caerna” Szamańskiego (jako przedstawiciela zarządu Stowarzyszenia) z powodu trudności organizacyjnych (w tym logistycznych) i finansowych.
Konwenty tego typu nadal odbywają się w Polsce od kilkunastu lat.

Przypisy

  1. Możliwe jest również rozgrywanie zabawy „w różnych realiach” – w konwencji fantastyczno-naukowej, fikcji politycznej, tzw. autorskiej – z wykorzystaniem świata literackiego Sapkowskiego czy Tolkiena.

Zobacz też